Polèmica per la participació de Francisco al disc de ‘La Marató’

La CCMA recalca "el suport absolutament transversal del món de la cultura" a aquest disc solidari

El disc de La Marató és sempre un èxit. Els catalans se solidaritzen cada any amb les diverses malalties no només aportant diners a través de transferències, sinó també comprant l’àlbum que recull cançons reinterpretades per diversos artistes. Aquest any, però, la participació d’un cantant ha aixecat molta polseguera. Es tracta de Francisco, un cantant que ha arribat a assegurar que durant la dictadura franquista ell “vivia molt bé” i que no va notar que les seves llibertats estiguessin retallades durant la dictadura. També ha defensat a vegades que el valencià i el català són dues llengües diferents.

Fonts de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) asseguren que enguany s’han batut rècords i que el disc s’ha esgotat a tots els quioscos. Això no ha pogut evitar, però, que les xarxes s’omplissin de comentaris que denunciaven les declaracions catalanòfobes que aquest cantant ha pronunciat en més d’una ocasió. 

La CCMA posa l’accent en el fet que “més de 50 cantants han participat en el disc d’enguany” i recorden que “en són 390, de procedències i estils diferents, els qui han col·laborat de forma altruista amb La Marató en les 16 edicions del disc”. En aquest sentit, els portaveus de la corporació destaquen el “suport absolutament transversal del món de la cultura”, que és el que permet que “el disc representi un dels pilars en les campanyes de cada Marató. “És el disc més venut del món en un sol dia, un projecte únic que contribueix a la recaptació de fons per a la sensibilització i la recerca biomèdica de les malalties que centren el programa cada any”, afegeixen. “Esperem que La Marató pugui continuar comptant amb el suport de tantes i tantes persones que fan realitat aquest projecte solidari únic i excepcional, el més important del nostre país”, conclouen.

El director del disc, Àngel Lacalle, assegurava recentment en declaracions a Catalunya Ràdio, quan la polèmica ja havia començat a la xarxa, que la seva intenció no era la de generar cap polèmica i que li sabia “greu si algú s’havia sentit ofès”. “S’han de trobar punts de trobada”, afirmava, a més de defensar que “Francisco ha fet un pas endavant per cantar el català”. Lacalle, de fet, demanava “comprensió” i “indulgència” recordant que “és el primer cop que tenim un cas amb el qual no hem estat d’acord”, en referència a la tensió entre els artífex del disc i els espectadors que s’han queixat.

Comentaris

    Tv3 ja no es meva 01/12/2020 2:53 pm
    Fatxa
    uno que viv en tabarnia 01/12/2020 3:15 pm
    aixo es el sindrome de Estocolm, estan ben sonats, jo tampoc el vaig comprar ni el comprare mes
    La CCMA és la que havia de tenir comprensió abans, no demanar-la desprès. 01/12/2020 3:19 pm
    Mira que n'hi ha per triar...! Qui va proposar-insistir perquè un cantant del nivell de Francisco participes al disc? Què es mirava d'obtenir-blanquejar? A que juga la CCMA en general?
    Marc 01/12/2020 3:44 pm
    Com a punt de trobada se m'acut la meva bota a la seva cara
    Fatxes no, gràcies. 01/12/2020 3:44 pm
    Sabeu comptar?, doncs no compteu amb mi per comprar un disc on participa un fatxa. Afortunadament, hi han moltes altres formes de col·laborar amb la Marató.
    joanrd 01/12/2020 3:51 pm
    "Comprensió indulgència"? "punts de trobada"? Una gran merda de TV3. Enguany no hi col.laboraré.
    Gonzalo 01/12/2020 4:26 pm
    Que bien canta Francisco el himno de la comunidad Valenciana... Para ofrendar nuevas glorias a España nuestra región, supo luchar; ¡¡ya en el taller y en el campo resuenan cantos de amor, himnos de paz!!
    jdlm 01/12/2020 5:55 pm
    Que no es giri a l'inrevès a l'hora de fer aportacions, TV3, una mica mes de decència.
    Tal com raja 01/12/2020 6:18 pm
    TV3 s'està espanyolitzant. Quina merda!
    el sr Sanchis no deixa d ser un valencià 01/12/2020 6:50 pm
    .....com el sr Partal d vilaweb....ho sento però ho veig així..aquests dos personatges, volen nedar i guardar la roba....no tenen cap principi i els poden i els canvien a la mínima, si la cosa es posa lletja, com si res.....m'han decebut tots dos enormenent.
    Octubrista 01/12/2020 7:51 pm
    La CCMA és la que publica el llibre d'estil que qualifica paraules poc corrents del català normatiu com a "ús inadequat" i en recomana d'altres que són castellanades i catanyol. No cal dir que a Cat-Radio i TV3, tret d'excepcions molt estimables, segueixen els seus consells. El disc aquest se'l fotran on els càpiga.
    Angelblau 01/12/2020 8:32 pm
    Fastic de TÑ3
    Pauline 01/12/2020 8:46 pm
    Jo aquest any no he comprat el disc. Francisco? De què van? No hi ha més cantants? Han de posar a algú anticatalanista? Hi ha uns principis.
    No hi ha cantants catalans? 01/12/2020 10:39 pm
    Aquest any escoltar el disc de la marató on es pot escoltar, hi ha massa cançons cantades en catanyol. Perdoneu, però em de permetre que maltractin i menystinguin el català? Jo preferiria que cantessin actors, corals, gent anònima si cal, però que tinguin una veu bonica i tinguin fonètica catalana correcte. Estic cansada d'haver d'escoltar pseudoartistes destrossant la meva llengua. Es nota que qui fa el CD no s'estima la nostra llengua.
    GAVANENC 01/12/2020 11:41 pm
    Un cabro que insulta els catalans, que hi fot al cd de la marató..??? Aquest any NO el comprare...
    Arnau 02/12/2020 1:56 am
    Lacalle, "VIVIDOR" !!! DIMITEIX D'UNA VEGADA !!!
    Pol 02/12/2020 10:58 pm
    Aquest fatxa valencià, està més caducat que un iogurt del any passat..per això treu el nas a la marató, per sortir a la foto.. però per favor!! TV3 una mica de dignitat!!! Aquest paio no el volem a un disc de la marató, vosaltres hi sortireu perdent! A veure si en veneu tants com altres anys...
    Margalida 03/12/2020 9:47 am
    En Francisco canta "en valencià". Si ara reconeix l,unitat de la llengua que rectifiqui públicament :)
    Arribadpana 04/12/2020 6:00 pm
    Francisco o Paquito es una gloria de España, heraldo de nuestro castizo y batallador espíritu cuya altura de miras empequeñece la ignominiosa masa independentista o catalana, lo mismo es.