Borràs rebutja un “referèndum unilateral” i també un “acordat”

Explica que va escollir ser presidenta del Parlament perquè no comparteix l'aposta d'ERC per la taula del diàleg

La presidenta del Parlament, Laura Borràs, ha afirmat que no hi haurà un altre referèndum unilateral perquè l’estat espanyol no el permetrà i que tampoc hi haurà un referèndum acordat. En una entrevista a ‘Ràdio 4 i La 2’, Borràs ha afegit que per això s’ha de posar en valor l’1 d’octubre. “El referèndum ja l’hem fet“, ha afegit. D’altra banda, ha explicat que va escollir ser presidenta del Parlament abans que entrar en un govern presidit per Pere Aragonès perquè ERC aposta molt per la taula del diàleg i ella no hi creu. D’aquesta manera, segons ha afegit, no ha de compartir posicionaments que li costen molt. Pel que fa les negociacions, ha dit que li semblaria “estrany” un govern independentista sense els 32 diputats de Junts.

Preguntada pel ritme de les negociacions, Borràs ha assenyalat que a Alemanya van trigar quatre mesos per acordar un govern de coalició estable i ha recordat que el mes de gener, el govern liderat per Pere Aragonès va fixar les eleccions per al 30 de maig. Segons la presidenta del Parlament, això vol dir que es creia que l’actual govern podria governar fins llavors. “La mateixa gent que ara posa presses, en el primer entrebanc que pugui aparèixer demanaran explicacions sobre per què no s’ha fet un bon govern“, ha argumentat Borràs tot refermant que es tracta d’arribar a un acord de legislatura per un govern “fort” i no d’investidura.

A Borràs també li sembla estrany que ERC arribi a pactes amb algunes formacions, en referència a la CUP, i no amb altres a qui necessita per poder governar, en al·lusió a Junts. En aquest context, ha afirmat que li semblaria “estrany” un govern independentista sense els 32 diputats de JxCat. La presidenta del Parlament però ha donat per fet que “amb tota probabilitat” Pere Aragonès serà president de la Generalitat. Mentre no ho sigui, segons Borràs, ara hi ha dos presidents legítims: Carles Puigdemont i Quim Torra.

Després que ERC i la CUP hagin tancat un acord en què aposten per un “nou embat democràtic” amb l’Estat “preferentment” en forma de referèndum, la candidata de JxCat a les eleccions del 14-F considera que no hi haurà un altre referèndum unilateral ni tampoc un referèndum acordat amb l’Estat. De fet, s’ha referit a un referèndum acordat com una “criatura mitològica”. Preguntada per quin camí s’ha de seguir si no és un referèndum, Borràs ha respost que s’ha d’escoltar la ciutadania i ser obedients amb el mandat de les urnes però sense concretar res. I ha argumentat que per la seva funció de presidenta del Parlament no li correspon dir què han de fer els partits polítics. 

Segons Borràs, el Consell per la República no és un escull per a les negociacions i ha afegit que no pot ser-ho perquè és una entitat privada. De fet, ha afirmat que no entén per què ERC té tantes “reticències” sobre el paper d’aquest Consell i ha defensat que pot fer una feina des de l’exterior sense estar subjecte a les “urpes” de l’estat espanyol. Així mateix, ha defensat que és l’espai de més transversalitat dins de l’independentisme. Segons Borràs, el Consell per la República ha de fer el seu paper com també l’han de fer els representants des de Catalunya.

En relació al cas de Jaume Alonso-Cuevillas, Borràs ha reiterat que ningú l’ha censurat per haver expressat les seves opcions però ha remarcat que a JxCat no hi ha un debat obert sobre la qüestió que plantejava l’advocat. Cuevillas es va abstenir en el vot delegat de Lluís Puig i va defensar que la Mesa no ha d’admetre a tràmit propostes de resolució simbòliques pel risc d’inhabilitació. La presidenta del Parlament ha insistit que el mateix Cuevillas va veure que la Mesa no era l’espai on podia fer millor la seva feina després de veure que hi podia haver “turbulències”.

Preguntada per la reforma de l’article 25.4, Borràs ha desmentit que ella hagi proposat una modificació d’aquest punt. I ha reiterat que no se sent interpel·lada per aquest article perquè no ha comès corrupció. El 25.4 estableix que si s’obre un judici oral per delictes “vinculats a la corrupció” contra algun diputat se’l suspendrà de manera immediata. Però Borràs ha negat que aquest punt es pugui relacionar amb el cas pel qual se la investiga de la seva etapa al capdavant de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC). Tot i així, ha considerat que seria “normal” que el reglament del Parlament respectés la presumpció d’innocència. Cosa que, segons Borràs, ara no passa.

Comentaris

    Català emprenyadíssim 13/04/2021 9:08 am
    Jo he llençat la tovallola. Si, pel que fa a la via política, que ha demostrat la seva absoluta inutilitat. Però no he dit de cap manera que pensi deixar de lluitar. Simplement abandono una via que no porta enlloc, la de la política. La meva reacció és com la que tinguè George Orwell davant el Fets de Maig del 37. "Teniu al davant un enemic terrible i encara us baralleu entre vosaltres ?. Ja us ho fareu". Va abandonar les Brigades Internacionals, però no va deixar de lluitar contra el feixisme.
      Gonzalo 13/04/2021 3:37 pm
      Vuestro mesias también tuvo la misma reacción que George orwell.... Salir por patas.
    Maria 13/04/2021 12:01 am
    Què manipuladors que sou els periodistes del Món. Aquest titular és mentida. Borràs ha dit que no creu que es faci cap dels dos referèndums (ni acordat ni unilateral) si depèn del govern espanyol. A més a dit que no era necessari perquè ja n'hi va haver un. Fàstic de mitjans mentiders!
    Luisnomeacuerdo 12/04/2021 11:59 pm
    La lazipija ha visto la luz, claro que no va a haber ningún referéndum ni nada que se le asemeje mientras todos los españoles se opongan. Los fascistas independentistas vais a entrar por el aro de la ley por las malas o por las malas, vuestra es la elección.
    Octubrista 12/04/2021 9:06 pm
    Té tota la raó la senyora Borràs ! El poder colonial permetrà un referèndum vinculant la setmana dels tres dijous. Fer-ne un altre de unilateral és fer girar la roda dels hàmster: el tornem a fer, garrotades i paios a la presó i tornar a la situació actual. El referèndum ja es va fer, la República va ser proclamada amb tots els requisits de la legalitat catalana i ara, tot el que cal és crear les condicions per aixecar-ne la suspensió
    273
    72
    Respon
    torracollons 12/04/2021 6:45 pm
    La presidenta del Parlament, Laura Borràs, creu que no hi haurà un altre referèndum unilateral perquè l’estat espanyol no el permetrà i que tampoc hi haurà un referèndum acordat. En una entrevista a Ràdio 4 i La 2, Borràs ha afegit que per això s’ha de fer valdre l’1 d’octubre. “El referèndum ja l’hem fet”, ha afegit. De fet, s’ha referit a un referèndum acordat com una “criatura mitològica”. això és el que ha dit Laura Borràs. abans d'opinar cal informa-se...
    Castalà emprenyadíssim 12/04/2021 3:28 pm
    Com que he llençat la tovallola me'n refot de tots els polítics. Cada un al que li toca el rebre és una satisfacció per a mi.
      Un català 12/04/2021 4:17 pm
      Insisteico, Mai no ens podem rendir
    Castalà emprenyadíssim 12/04/2021 3:28 pm
    Com que he llençat la tovallola me'n refot de tots els polítics. Cada un al que li toca el rebre és una satisfacció per a mi.
    30
    102
    Respon
      Un català 12/04/2021 4:16 pm
      Mai no ens podem rendir
    Si algun dia... 12/04/2021 2:35 pm
    I repeteixo SI, algun dia Catalunya aconsegueix ser independent, serà gràcies als que continuen amb el desig i no abandonen la labor ni es rendeixen mentalment o políticament. Llavors els hi estarem agraïts i lloarem als que ara titllem de ....TOT!! No se si ens mereixem els riscos que alguns corren.
    152
    61
    Respon
      Riscos? 12/04/2021 4:17 pm
      Com suspendre la DUI en segons i fugir? O com prometre tornar i no fer-ho?
      50
      251
      Respon
        De segur no els que corres tu 12/04/2021 9:36 pm
        I entre les persones que s'arrisquen no hi ha només en Puigdemont. N'hi ha també d'altres, i molts anònims.
    Gonzalo 12/04/2021 2:04 pm
    El referèndum ya lo hemos hecho, dice la funcionaria del estado español... Referendum y resultados que no fueron ni avalados ni reconocidos internacionalmente. És mas. Al aplicar-se el artículo 155 de la constitución española, y propiciando unas nuevas elecciones regionales, todos aquellos partidos separatistas que se presentaron a estas elecciones, avalaron y ratificaron la legalidad y legitimidad de la constitucion española.
    369
    470
    Respon
      Uno mas 12/04/2021 4:19 pm
      Si la, legalidad IL.LEGITIMA
      25
      32
      Respon
    Fran BCN 12/04/2021 2:01 pm
    Borràs, el teu fanatisme infantil i friki no porta enlloc, és més, ja fan riure.....ja ens vau enredar un cop, no més. Tots.sabem que.la independència.és impossible, aprofitem.el marc legal.actual fins on es pugui....no maregeu més.amb paraules buides, ja no enganyeu ningú i....ho sabeu!!!!
    168
    325
    Respon
    i més i més i més 12/04/2021 1:44 pm
    igual que el pacte de la diputació. Ja n'hi ha prou borràs, de marejar tan la perdiu, i de ser tan partidista. El poble demana unitat, unitat independentista. El catalans demòcrates volem UNITAT
    284
    253
    Respon
    Cuanto peor, mejor. 12/04/2021 12:39 pm
    Això ho deia Rajoy. Ara Laura Borras segueix a Rajoy?
    267
    296
    Respon
    Català 12/04/2021 12:16 pm
    LLIBERTAT PRESOS POLÍTICS JA!!!
    Formin govern 12/04/2021 11:31 am
    Aquesta senyora s'ha de preocupar de formar govern i deixar de divagar. Tothom està fart d'aquesta colla d'ineptes.
    451
    666
    Respon
    bs 12/04/2021 11:21 am
    erñ botiflers, ni aigua
    125
    115
    Respon
    Pep'si 12/04/2021 11:09 am
    Ha ha ha ha...i juas!!! Els catalans som els caganers més cagats de tots els humans del planeta Terra .Em pixuuuu...
    28
    151
    Respon
    Com sempre, ho rebutja tot... 12/04/2021 10:59 am
    Recorda que va ser Puigdemont qui va suspendre la DUI? Torra va aixecar la suspensió? Què ha ofert cap proposta millor que seura i parlar?
    107
    172
    Respon
      Un català 12/04/2021 4:23 pm
      A parlar ? Amb qui ?
      33
      44
      Respon
        Un altre català, demòcrata i dialogant 12/04/2021 4:53 pm
        Parlar amb qui s'endú els nostros impostos i té la paella pel mànec?
          2021 12/04/2021 6:22 pm
          Caram, com han sortit en tromba tots els partidaris d'eixamplar-pactar-dialogar fins a l'any 2150 com a mínim. Borràs diu que no es pot deslegitimar un referèndum defensat urna a urna i vot a vot. Els que hi vam ser, inclosos els que van votar NO (hi tenien tot el dret) vam fer l'exercici de democràcia més autèntic de l'Europa actual. Els altres van respondre amb la força bruta contra gent indefensa. No cal ser independentista per entendre que cap poble es pot mantenir submís i callat per sempre. Només cal ser demòcrata.
          114
          7
          Respon
    Oriol Mitja for president 12/04/2021 10:50 am
    El Dr Mitja ho va dir molt clar, l'Aragones es mes fals que judes, i es mes creible el que diu, perquè no te por de res, ni fa calculs partidistes, ara per ara, es la persona amb qui mes confio en el que diu, cada dia estic mes convençuda que ERC te infiltrat del deep state, com el sebria.
    728
    648
    Respon