Darrerament Oriol Junqueras i Raül Romeva han coincidit  a afirmar, en sengles entrevistes, que no es pot fer la independència amb el 50% de la població en contra. Amb diverses variants, és un discurs que fan també altres dirigents d’ERC i que ha rebut moltes crítiques des de dins de l’independentisme, algunes  d’elles ben argumentades. Voldria dir-hi la meva. 

Si l’afirmació de Junqueras i Romeva està feta des del pla moral-democràtic, simplement no hi estic d’acord i em semblaria un error molt greu. No hi hauria res d’il·legítim en una independència a partir del vot d’un 50,01% de la gent, és a dir amb el vot en contra del 49,99%. Més aviat al contrari: en termes purament democràtics, la il·legitimitat seria que el 49, 99% imposés al seva voluntat al 50,01%. L’espanyolisme il·lustrat (l’altre, el majoritari, ni tan sols discuteix d’aquestes coses) acostuma a dir que un canvi històric de conseqüències tan profundes i estructurals com la independència hauria de ser aprovat per una majoria qualificada del vot popular (55%? 66%? No se sap), o bé que hauria de requerir la victòria independentista en dos referèndums separats per un lapse de temps que permetés comprovar que, efectivament, la voluntat de separació és consistent i no fruït d’un arravatament passional. Òbviament són maniobres argumentals que perverteixen el principi democràtic i només busquen, des del privilegi i el paternalisme de qui té conquerida la posició de poder, posar barreres impossibles de saltar a l’adversari polític. De ser portades a la pràctica, el futur de Catalunya el decidiria la minoria, no la majoria.  

Dubto molt que Junqueras i Romeva estiguin en aquesta línia de pensament. Més aviat em sembla obvi que no parlen des del pla moral-democràtic (i si ho fan, ja ho he dit, crec que s’equivoquen de mig a mig), sinó que parlen des del pla fàctic. És a dir, parlen de quina és la força necessària per aconseguir imposar la independència quan l’estat que tens al davant és hostil al plantejament democràtic pur. I aquí sí que estaria molt d’acord amb ells, perquè ja no estaríem parlant de quina seria en justícia la força necessària, sinó quina serà, en la realitat, la força que hauràs d’acumular per aconseguir la independència o per forçar un referèndum on, aleshores sí, qualsevol plantejament que no sigui el de la meitat més un dels vots seria inacceptable.

L’estat espanyol no només és hostil a la idea de la independència de Catalunya, sinó que no emet senyals britànics o canadencs en relació a un possible referèndum. A més, té blindada la Constitució unitarista a través de la majoria demogràfica de l’Espanya castellana i els partits polítics que la representen, i compta amb el control i la complicitat proactiva dels aparells coercitius policials i judicials per aixafar la dissidència catalana, aplicant el grau de violència que considera que es requereix en cada moment, com es va demostrar l’1O. I no només té tot això, sinó que forma part d’un club d’estats sobirans que es protegeixen entre ells i sense el reconeixement dels quals la independència de Catalunya seria una aventura inviable. Per acabar-ho de reblar, en totes les convocatòries electorals des de l’inici del procés, els partits partidaris de romandre a Espanya (ja sigui amb més autogovern, amb el mateix o amb menys) han acumulat més del 50% del vot popular. En totes. És davant d’aquest panorama fàctic, que molts independentistes constatem que no és veritat que ho tinguem a tocar i que qualsevol crida o acció encaminada a acumular més força per tombar la paret és pertinent, necessària i útil per avançar sense defallir.

Per desgràcia, la independència no és una qüestió de justícia sinó de força. De relació de forces, de capacitat d’imposar un projecte polític o un altre. Ho ensenya la història de la humanitat i ho diu la realitat cada dia. Tenir raó ajuda, segur, però el cementiri és ple de nacions que tenien raó. Havent renunciat explícitament a la violència, a l’independentisme no li queda una altra opció que acumular força democràtica a través del vot i la mobilització, tanta força com sigui possible, sense deixar mai de sumar-ne, fins que la paret trontolli i l’escenari pugui canviar. Quin serà el percentatge? Aquesta és una pregunta inútil, perquè no té resposta a priori, només a posteriori. No estem parlant d’una nota de tall a partir de la qual, científicament, la paret cau. La majoria necessària que haurà calgut només la sabrem quan la paret caigui. I direm, ah mira, era aquesta.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a gener 16, 2021 | 20:32
    Ricard gener 16, 2021 | 20:32
    Espanya no existeix. És la Castella expansionista secular. No els fem el joc.
    • Icona del comentari de: Independència a gener 16, 2021 | 22:00
      Independència gener 16, 2021 | 22:00
      Sí, sí, però, Marchena i el lawfare espanyol, Tacito, la fiscalia afinadora espanyola, President Sanchez amb els seus bodyguards amb semi-fusells, les forces d'ocupació, el clavegueram de l'estat espanyol... sí que existeixen. Xavalet, abandona el lliri en una mà i el ciri en l'altra. Aquestes sentències no serveixen per a res.
      38
      Icona de dislike al comentari de: Independència a gener 16, 2021 | 22:00 46
      Respon
      • Icona del comentari de: Moi a gener 17, 2021 | 18:08
        Moi gener 17, 2021 | 18:08
        Si si però un virus de merda ho canvia tot, et faig un plànol??. El que manquen son pilotes.
  2. Icona del comentari de: Ramon a gener 16, 2021 | 20:57
    Ramon gener 16, 2021 | 20:57
    Ja no resta absolutament res dempeus, del relat de l'ERC sortida de la bifurcació.
    74
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 16, 2021 | 20:57 42
    Respon
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 16, 2021 | 22:57
      Ramon gener 16, 2021 | 22:57
      Ara això d'ERC ja només és rebequeria, caïnisme i avidesa de sucu-sucu. Ja no hi queda res més. Res de res, d'aquella xerrameca d'ERC. Però res. Res de res. Absolutament res.
      84
      Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 16, 2021 | 22:57 52
      Respon
  3. Icona del comentari de: LlunyDeCat a gener 16, 2021 | 21:07
    LlunyDeCat gener 16, 2021 | 21:07
    L'argument falaciós d'en Junqueras/Romeva ha estat destrossat de forma magistral i amb exemples històrics recents per en Vicent Partal a Vilaweb fa dos dies: https://www.vilaweb.cat/noticies/no-es-cert-que-cap-pais-shaja-fet-independent-amb-la-meitat-de-la-poblacio-en-contra/ Tenim una colla de carallots que han dirigit el soi-disant procés d'Independència que ni l'any 3'000 els Catalans podran assolir-la. Aquesta gent són una gran vergonya i incloc ERC/JXCAT/CUP al package. No executar el mandat del referèndum i no cridar el Poble a la lluita fou la prova que aquesta gent no serveix per a res. Només per a mantenir els Catalans sota el jou dels Espanyols 300 anys més.
  4. Icona del comentari de: Red Baron a gener 16, 2021 | 21:10
    Red Baron gener 16, 2021 | 21:10
    sumiatruites
  5. Icona del comentari de: fat boy a gener 16, 2021 | 22:03
    fat boy gener 16, 2021 | 22:03
    El que no es pot fer la independencia es amb dirigents que s'entreguen voluntariament a l'enemic, li compra el discurs i li ofereix recolzament a canvi de res. Sort que encara no diu que els independentistes som una exigua minoria que a nadie representa, encara que potser es la propera estrategia despres de la patacada que els espera a la propera contesa electoral.
  6. Icona del comentari de: REFLEXIU a gener 16, 2021 | 22:04
    REFLEXIU gener 16, 2021 | 22:04
    D'on has tret això: els partits partidaris de romandre a Espanya (ja sigui amb més autogovern, amb el mateix o amb menys) han acumulat més del 50% del vot popular. Això és mentida. Els Comuns han dit sempre que no els comptin en cap bàndol.
    • Icona del comentari de: Nogensmenys a gener 17, 2021 | 19:07
      Nogensmenys gener 17, 2021 | 19:07
      Exactament, perquè tots els sucursalistes tenen en Comú no comprometre's, perquè viuen de l'ambigüitat. Ni amb tu ni amb ell, com si fos cosa de triar entre el papa i la mama
  7. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a gener 16, 2021 | 22:10
    Luisnomeacuerdo gener 16, 2021 | 22:10
    A vueltas con los números, tendréis los fascistas independentistas que ser más del 5 por ciento de los votos de la nación española para imponer vuestra voluntad excluyente. Y lo sabéis. Por suerte esta el lovox al acecho de los borreguetes descarriados.
    25
    Icona de dislike al comentari de: Luisnomeacuerdo a gener 16, 2021 | 22:10 111
    Respon
    • Icona del comentari de: Jo mateixa a gener 16, 2021 | 22:57
      Jo mateixa gener 16, 2021 | 22:57
      Sr. Voltes, que l'estat espanyol té la força que vostè descriu, que no hem arribat al 50,% (la qual cosa no vol dir que tinguem el 50% en contra), tots ho sabíem (no puc imaginar que ER, no), en canvi, el seu líder, l'Oriol Junqueres, en una entrevista al Punt avui, abans del 9N deia coses com aquestes: -La independencia no es negocia, ez proclama. I ja no podem esperar més. -L'Estat no s'asseurà a negociar fins que no declarem la Independència i això només pot ser a partir d'una DUI. -Ens hem d'alliberar de pensar en el que farà l'Estat. Nosaltres el que hem de fer és la Independència. Altres perkes aquí: http://www.elpuntavui.cat/article/3-politica/17-politica/789102-la-independencia-no-es-negocia-es-proclama-i-ja-no-podem-esperar-mes.html. Molts diran "doncs sí que ha canviat" i jo crec que no és això, sinó que tant abans del 9N com de l'1O, totes aquestes frases com la de les 150 monedes de plata, només estaven destinades a perjudicar el rival al qual volen substituir en el poder.
    • Icona del comentari de: Fluski a gener 16, 2021 | 23:01
      Fluski gener 16, 2021 | 23:01
      Calla ñordu. Que fas pena.
    • Icona del comentari de: Pep a gener 17, 2021 | 08:08
      Pep gener 17, 2021 | 08:08
      Las brasas siguen encendidas y con alegría... Las patatas peladas y a la espera... seguimos esperando al lovox, con hambre y ganas. Solo falta *el tall*
    • Icona del comentari de: Anònim a gener 17, 2021 | 12:32
      Anònim gener 17, 2021 | 12:32
      Trolero
  8. Icona del comentari de: Ramon a gener 16, 2021 | 23:34
    Ramon gener 16, 2021 | 23:34
    Quins collons, quins pebrots que tenen. Si almenys admetessin que s'han equivocat en absolutament tot i demanessin perdó! Però no, no. ERC continua sent la carta d'Espanya. El darrer gir de guió ja potser anava en el sentit de tornar-los a reservar un paper palanganer dels sociates i per això s'han rebotat. Però re. Re de re. Ni tan sols han redreçat el discurs lingüístic!
    102
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 16, 2021 | 23:34 41
    Respon
  9. Icona del comentari de: ClaudiS a gener 17, 2021 | 09:36
    ClaudiS gener 17, 2021 | 09:36
    Vostè, Sr. Voltes, ha fet Ciències o Lletres?: Miri, l'1 d'octubre del 2017 van votar 2.380.000 persones, amb un 90% a favor del SÍ. Van requisar entre 700 i 800.000 paperetes. No és gaire il·lús pensar que la proporció del 90% fos la mateixa. En total, 3.000.000 de vots. Els ciutadans amb dret a vot era de 5.500.000. El restant, 2.500.000, eren contraris a la independència?: NO. España ha fet Ciències. Vostè, Sr. Voltes, Lletres.
  10. Icona del comentari de: Ramon a gener 17, 2021 | 10:43
    Ramon gener 17, 2021 | 10:43
    Com es pot passar de recriminar a Jordi Pujol que no proclamés la independència els anys 80 perquè hauria set senzill i si no ho va fer senyal que era espanyolista, a dir ara que hem d'"eixamplar la base" i no tornar-ho a intentar fins que siguem el 70 o fins i tot el 80% del cens? Jo particularment crec que totes dues afirmacions són estupidíssimes. Totes dues són falsedats, quelcom insostenible, però, a més, són absolutament contradictòries. Com es pot passar de dir-ne una, a dir l'altra d'avui per demà i sense ni donar cap explicació del per què del gir copernicà?
  11. Icona del comentari de: Ramon a gener 17, 2021 | 10:50
    Ramon gener 17, 2021 | 10:50
    L'ERC sorgida de la bifurcació deia que proclamar la independència només calia tenir 68 diputats. I ara diu que cal que doblem l'unionisme en el cens. O sia que abans deia que era senzill i ara diu que és impossible. Ni tenien la raó abans, ni la tenen ara. Però, ja dic, el grotesc, el funambulisme, la manca absoluta de seriositat i credibilitat, és la tombarella. Passar del blanc al negre d'avui per demà. O millor dit, passar de l'estupidesa blanca a l'estupidesa negra.
  12. Icona del comentari de: jacqme de Montpeller a gener 17, 2021 | 12:16
    jacqme de Montpeller gener 17, 2021 | 12:16
    Cal canviar l'estratègia i les tàctiques. L'Espanya castellana que fa menys de dos segles feia mapes on delimitava i definia l'antiga Corona d'Aragó com a província incorporada i "assimilada" (sic) és exactament igual i borbònica que la postfranquista. Amb aquell precedent i l'status d'avui, les dèries d'ERC ofereixen un resultat absurd, ja que no es pot parlar de percentatges superiors al 100%, que és el mínim que els llestos veïns acceptarien (i tampoc), segons la seva manera de pensar: som assimilats. Això si, parleu amb tothom (molt lamentablement des de la presó o des de Suïssa).
  13. Icona del comentari de: Salvador Aregall a gener 17, 2021 | 12:45
    Salvador Aregall gener 17, 2021 | 12:45
    Sr. Voltas, l'admiro per la seva lògica i plantejaments tan ben estructurats i raonables a que ens té acostumats en aquest diari i a les tertúlies on participa. En aquesta ocasió permeti'm que li digui que el seu plantejament no és correcte perquè parteix d'una falsedat o l'assumpció d'una qüestió que no s'ha verificat. No s'ha fet un referèndum en condicions per saber quants ciutadans hi estan en contra. Les eleccions al Parlament no valen per això. L'1 d'octubre del 17 varen votar el 49.5% (2.262.424) del cens (5.300.000). Es calcula que entre les urnes requisades i les càrregues de la policia, no van poder votar 770.000 persones. Si tots els que no van poder votar els posem a la banda del no, resultaria que amb una participació del 57.21% del cens el sí hauria obtingut el 66.61. A Catalunya totes les eleccions demostren que hi ha un 20% d'abstenció estructural i un 25% de vot unionista. De 50% en contra res de res, Sr. Voltas.
  14. Icona del comentari de: Narcís a gener 17, 2021 | 12:46
    Narcís gener 17, 2021 | 12:46
    A ) És obvi que si un hom vol deixar de ser explotat, rebentat, matat , així lliure, ho decideix i actua en conseqüència .. de la mateixa manera, una col·lectivitat, una nació , amb majoria absoluta , ho decideix talment ! B) Les majories qualificades només són necessàries en l' administració/ regiment, tot plegat, gestió de les interioritats dels poders .. fos només per a evitar-ne llur abús ! C ) Si ERC sabia tot el que diu ara .. perquè empentà fins al final tot posant en un atzucac partit que massa sabia de la misèria moral/ baixesa i covardia de nostre botxí ( verament no vull malpensar .. no fos que encertés ! ) ? PD : els cementiris seran plens d' herois que no pas de nacions .. no pas en el món occidental, en Europa, en la UE i en el s. XXI ( mai per mai una víctima pot ser sota el jou d' un delinqüent saecula saeculorum .. per molt estat que sigui ! ) !
  15. Icona del comentari de: LlunyDeCat a gener 17, 2021 | 14:06
    LlunyDeCat gener 17, 2021 | 14:06
    El nivell de la gent del Govern autonòmic és molt baix. I als partits ERC/JXCAT/CUP la cosa no millora pas. Quan veig i escolto gent com l'Aragonès, Vergés, Villalta, etc em faig creus. Encara en Torra era un paio d'un altre nivell parlant altres llengües que no pas la tercermundista espanyola i havent viscut i treballat fora de la repugnant presó espanyola. I això té uns efectes visibles que diferencien dels buròcrates dels partits que viuen de no fer res des de fa tants anys i que mai no han treballat de debò ni creat empreses. Tots ells - la carallotada que es baixaren els pantalons després de l'I Octubre - tenen el nivell espanyol, llur ment és espanyola i manquen profundament de visió i de coratge. Com diem en francès: "une bande de petits fonctionnaires". Quan veus i escoltes la Ponsatí copses qui és el problema. La desespanyolització caldria encetar-la a les pròpies ments de tota aquesta gent. Però ni tan sols albiren que aquesta sigui la via. Llur via és "dia passa, any empeny" i els Espanyols - de fora i de casa - continuaran essent els nostres Amos i Senyors, obligant-nos a parlar llur llengua i continuar el pillatge anual dels 16 miliards. Això sí: els agrada més el PP, PSOE i SSiudadanus que l'Espot o el FNC.
  16. Icona del comentari de: Bot a gener 17, 2021 | 14:24
    Bot gener 17, 2021 | 14:24
    La força necessària per expulsar-vos del parlament i de la vida política catalana i tornar al cau de la lògia maçònica d'on vau eixir.
  17. Icona del comentari de: Anònim a gener 17, 2021 | 17:15
    Anònim gener 17, 2021 | 17:15
    Sr. Voltas, vosté fa un discurs intel.ligent, però fals. La independència és qüestió de força, sí. On vosté fa trampa és defensant la forma en què ERC diu que l'assolirem. La lògica diu d'incrementar la força pròpia i disminuir la de l'enemic. ERC afebleix la nostra trencant la unitat i incrementa la de l'enemic donant-li oxígen a canvi de res. La paret no caurà per molta força que poguem acumular, mentre aquesta no pugui ser demostrada en un referèndum que l'Estat s'encarrega d'impedir. Les mobilitzacions seran ignorades per irrellevants, i els vots al Parlament no reflectiran els partidaris de la independència, sinó els vots a aquest o aquell partit; a més que l'Estat no accedirà a convocar un referèndum ni amb un 80% de vots independentistes. Cercle tancat. La paret no caurà. La vía d'ERC a la independència és falsa.
  18. Icona del comentari de: Pere IV a gener 17, 2021 | 17:17
    Pere IV gener 17, 2021 | 17:17
    Dispenseu. L'anònim anterior és Pere IV, que s'ha oblidat de signar.
  19. Icona del comentari de: Pere IV a gener 17, 2021 | 17:23
    Pere IV gener 17, 2021 | 17:23
    Bot: Tan de bó hagués estat així. Els masons solen ser gent culta, intel.ligent i instruida i, generalment (n'hi deu haver de tot), bones persones.
  20. Icona del comentari de: Pere IV a gener 17, 2021 | 17:38
    Pere IV gener 17, 2021 | 17:38
    La tragèdia actual del poble català és que la seva voluntat d'independència, manifestada heroicament i de forma indiscutible un 1 d'octubre del 2017, pugui ser negada i colgada en el silenci per un estat inicu i hostil, ajudat en tan execrable propòsit pels Judes que mai falten en les millors famílies. Salvador Aregall ho explica magistralment en el seu comentari de les 12:45 per a tothom que encara hi tingui dubtes.
  21. Icona del comentari de: GROC a gener 17, 2021 | 18:28
    GROC gener 17, 2021 | 18:28
    Lo que diu ERC no val . Voltes s'equivoca no tenim sortida El "altres" independentistes ,no diuen res passen per els millors (paraules vuides i prou) Sembla ser que tenen corda per ERC , per els altre muts i a la gàbia. No cal especular amb els porcentatges que mai aniram han lloc
  22. Icona del comentari de: Octubrista a gener 17, 2021 | 19:32
    Octubrista gener 17, 2021 | 19:32
    Cregui'm, senyor Voltas: prengui's unes vacances, faci un examen de consciència i pregunti's si vol la independència o no. Si el resultat és que no, deixi ERC i demani un carnet del PSC. Si el resultat és que sí, deixi igualment ERC i doni suport a JUNTS. També té la CUP i el FNC per triar, els segons potser li semblaran políticament incorrectes, la CUP no està malament del tot però em temo que estan predestinats a ajuntar-se amb la Comuna Pudenta, vostè mateix que ja és prou gram. De res, senyor Voltas, espero haver-lo ajudat a sortir de l'embolic..
    24
    Icona de dislike al comentari de: Octubrista a gener 17, 2021 | 19:32 49
    Respon
  23. Icona del comentari de: Gerard de sarria a gener 17, 2021 | 21:27
    Gerard de sarria gener 17, 2021 | 21:27
    Per esperar cal tenir un bon coixi. Com vostè que forma part dels subvencionats privilegiats.... I anar fent... Esperant als de Ripollet... Quina caradura
  24. Icona del comentari de: federalista a gener 19, 2021 | 12:01
    federalista gener 19, 2021 | 12:01
    ja esta be lluny de cat si no et retractes d'aquestes paraules , cridar el poble a la lluita , i totes les demes barbaritats que dius no se on vius si a america asia no ho se, lluny de cat, pero tu i el diariaa quest per permitir el delicte d'incitacio a l'odi, anire al jutjat de guardia a denunciarte pel delicte d'odi i instigacio a la violencia, ja no et permet ni una mes mamarratxo feixista a la proxima tu i el tarat suis, a lo millor sou el mateix, anireu al jutgat de guardia denunciats per mi, i ressa per que n sapiga jo qui ets imbecil lluny de cat puix aleshores aniras al jutjat amb un ull trencat de l'ostia cosmopolita que et donare, de res i es un consell de moment no una amenaca.

Respon a jacqme de Montpeller Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa