Catalunya, 'smart nation'?

"Volem ser una 'smart nation', però els negocis que permeten les aplicacions digitals són el dimoni quan posen en perill gremis tradicionals amb capacitat per coaccionar-nos"

El conflicte dels taxistes amb les VTC per la irrupció en el negoci de plataformes com Uber o Cabify ha acabat com era previsible després de l’aprovació dimarts del decret del Govern. Se’n van. Les companyies han anunciat que deixen d’operar a Catalunya i això ens aboca, a curt termini, a viure contradiccions com que Barcelona sigui la seu, en poques setmanes, del Mobile World Congress sense la possibilitat que els visitants que arribaran en massa tinguin l’opció de moure’s amb aquestes ‘apps’ a la butxaca. No té sentit. Avui Catalunya és menys ‘smart’ que ahir i trasllada un missatge desmotivant: es vol estar a la última, ser punta de llança en tecnologia, però els negocis basats en les possibilitats que ens ofereixen les aplicacions digitals no són benvinguts si posen en perill sectors tradicionals de l’economia, això sí, no qualsevol sector tradicional, sinó aquells que tenen força suficient per provocar una paràlisi física, posem per cas, del centre de la ciutat, tal i com han fet els taxistes. És a dir amb sectors amb capacitat de coaccionar.

 

Milers de treballadors de companyies VTC se’n van al carrer i poca atenció se’ls ha prestat. Ells mateixos han lamentat el poc cas que el Govern els ha fet. Però hi ha un altre detall interessant en el col·lectiu de les VTC que val la pena que es tingui en compte: moltes de les persones que hi han trobat feina feia temps que estaven a l’atur, es tracta de gent al voltant dels 50 anys que havien finalment ensopegat amb una activitat per a la qual ningú contemplava la maduresa com un impediment per participar-hi. Quina serà l’alternativa a partir d’ara per aquestes persones? Tenim un mercat del treball dinàmic que els pugui absorbir o se’ls convida a tornar a viure amb l’angoixa i la incertesa de no saber si a final de mes es podran pagar totes les factures?

 

Alguns detractors de plataformes com Uber o Cabify —o bé en el cas del sector de l’allotjament turístic amb Airbnb— només s’obsessionen amb aquells que més s’enriqueixen gràcies a aquestes companyies, obviant que hi ha un volum de persones que, gràcies a aquestes aplicacions, han trobat un alternativa d’ingressos en el marc d’una economia on el cost de la vida puja constantment, mentre els sous s’estanquen o disminueixen. Alguna solució equilibrada s’hauria de trobar perquè aquesta possibilitat que ens ofereix la tecnologia (trobar gent que ens vol oferir serveis alternatius i nosaltres pagar-los-hi) no sigui una oportunitat d’especulació i abusos de cap mena, però sí una oportunitat per qui la necessiti. Així que estaria bé que es deixés de demonitzar una activitat que ha actuat com a taula de salvació de molts i s’esmercessin, en canvi, més esforços en buscar solucions perquè tots els agents implicats poguessin conviure.




Comentaris
terrassenc
A veure, el conseller que parlava de e-República enfonsa les noves opcions de transport com les VTC? Els barcelonins ja podeu anar dient adéu al MWC. Doneu les gràcies a l'alcaldessa, als taxistes i als convergents, en l'ordre que volgueu. Quina manera de fer el ridícul!
Espectador
L'article te un to massa suau .El que ha passat realment es que el govern ha claudicat una vegada mes front una estructura mafiosa, quan li han ensenyat les dents d'homes de Cromanyon .
Narcís ( per què agafar un taxi sempre ha semblat un luxe o per a acabalats .. quan massa sovint és per qui tingui una urgència, per qui tingui una malaltia, per qui no té carnet o cotxe, per qui és massa gran, per qui . . . i majoria de professionals són honrats, però quants no pas?)
Hauria d'estar regulat, ben regulat .. perquè qui és ningú per obligar a agafar un taxi si no vol ? PD : som plens de persones aturades .. som plens de persones amb contractes precaris .. som plens de persones amb sous de riure ( plorar ) .. som plens de persones sense ingressos de cap mena .. som plens de persones explotades .. som plens de persones jugant-s'hi la salut i la vida en treballs penosos .. som plens de persones . . . . . i amb totes aquestes persones qui hi pensa ?
XX
En algunes coses som molt espanyols. Ens creiem que ens mengem el món, que som la "perla del Mediterrani" (XD)... però els fets són els fets: som una regió tèbia i tecnòfoba que es mira el melic. Uber prepara una querella criminal contra el govern i espero que els caigui el pèl. I també espero que el MWC no es celebri més a una ciutat carcamal que prohibeix Uber amb la gran gitanada dels 15 minuts.
Disfrutemos de lo votado.
Un Govern ridículo de caganers bocazas, a los que se les llena la boca todos los dias proclamando que son una muralla indestructible contra la ola de fascismo que invade el mundo mundial. Y que a la primera oprotunidad se bajan los pantalones por unos cuantos taxistas cabreados. Grotesco, pero a estas alturas deberíamos estar más que acostumbrados. No es un problem de tecnologías, ni de ciudades inteligentes. Es un problema de cobardias y de gobiernos cretinos.
Perdoneu...
La utilització de la tecnologia no ha d'implicar desregulació. Allí on han deixat fer a les VTC's els taxis (amb preu i servei regulat) han desaparegut i les VTC, amb el monopoli, han pujat els preus per sobre del que valia el taxi. És el mateix que ha passat amb tots el serveis liberalitzats (electriques, gas...). Això no vol dir que els taxistes tinguin tota la raó. Calen més taxis, i cal crear noves llicències. Amb això potser es recuperarien els llocs de treball...
Un de pas
Encara no he vist ni m'han explicat les diferències entre models d'empresa i empresaris i relacions laborals entre el taxi i les VTC. Les VTC han entrat amb les mateixes eines, maneres i tàctiques que el taxi. El taxi s'ha refermat en la seva posició dominant i monopolistica. El govern ha cedit al xantatge quant havia de mediar i regular. I ha fet el ridícul... Això no ho arregla ni la República!! Salut i republica
J.B.M.
Hi ha quelcom que no entenc. se suposa que tant Uber com VTC tenien un contracte amb la Generalitat que els permetia operar en unes condicions pactades. I ara, per la pressió de la competència, els taxistes, la Generalitat canvia unilteralment aquestes condicions? Aquest govern NO em serveix, i si l'hi posen una demanda per canvi unilateral de les condicions pactades, crec que la tindràn merescuda. Un govern que s'abaixa així els pantalons no és govern ni és res. Dimissió.
Anna Armendares
La solució equilibrada es la solució

envia el comentari