Discriminació lingüística a Decathlon

"Els clients catalans, per a aquesta empresa, són clients de segona i amb menys drets que la resta de clients d’arreu del món"

La tarda del dijous 8 de desembre passat, festiu en què els comerços podien obrir les seves portes, la senyora Montserrat Fresneda i Calvo va entrar a l’establiment de Decathlon, situat al carrer de la Canuda, 20, de Barcelona, per comprar-hi uns mitjons d’esquí per al seu nebot. Com que no sabia en quin departament els podia trobar, es va adreçar a un dependent i la resposta que va rebre va ser aquest despòtic: “No la entiendo”. Ella, aleshores, va repetir la pregunta més lentament canviant-ne algun mot, i el dependent, ara amb menyspreu, va repetir: “Le he dicho que no la entiendo. ¡Hábleme en español!”. Davant d’això, la senyora es va sentir trasbalsada i va mirar de trobar algú del personal que l’entengués. La va entendre un noi jovenet, però el disgust per l’escomesa era tan gran que va concloure que no faria cap despesa en un establiment que menysprea els clients que parlen la llengua del país, i va marxar sense comprar-hi res.

 

Uns dies més tard, rumiant-hi, va considerar que allò no podia deixar-ho passar i va tornar a l’establiment per presentar una queixa formal. Ho va fer el 17 de desembre, i va demanar pel responsable de personal. Aquest, però, no la va fer passar a cap despatx. La va atendre a peu dret davant de tothom al costat d’una caixa, on tota la gent de la cua escoltava la conversa, i l’únic que va saber-li dir va ser que ho lamentava, però que no hi podia fer res. Fins i tot, quan la senyora Fresneda es va oferir per identificar el dependent que l’havia discriminat, l’encarregat va encobrir l’individu adduint que tenen 150 treballadors i que, per tant, la identificació d’un empleat com aquell no era possible. És obvi que ell recorria a la xifra global de treballadors de la firma, no pas al personal concret de l’establiment de Canuda, però es tractava precisament d’això, de banalitzar el fet i de treure’s del damunt la ‘catalaneta pesada’ que tenia al davant amb la seva reclamació. I així va acabar la cosa. Cap reacció per part de la direcció de Decathlon, cap voluntat d’actuar davant del menyspreu inadmissible que havia rebut aquella senyora allà dins. Res de res.

 

L’actitud de Decathlon, filial del grup francès Mulliez, concorda amb la seva pàgina web, que no té versió en català. L’única versió és l’espanyola. Decathlon és a vint-i-dos països i respecta les llengües respectives en el seus webs. La llengua catalana, en canvi, la llengua pròpia de Catalunya, és diferent. Aquesta és ignorada completament, cosa que vol dir que els clients catalans, per a aquesta empresa, són clients de segona i amb menys drets que la resta de clients d’arreu del món. Només hi ha una cosa en què són iguals, i és a l’hora de pagar.

 

La senyora Fresneda, a causa del trasbals pel menyspreu sofert, no va caure en el detall que podia haver exigit el Full de Reclamacions per deixar-hi constància dels fets. En aquest sentit, vull aprofitar per dir que cap establiment no es pot negar a lliurar aquest Full als clients. És una obligació ineludible, i si algú es troba en una situació en què li és negat, ha de trucar immediatament a la policia, ja sigui la Guàrdia Urbana o els Mossos d’Esquadra, i explicar el cas. Aleshores poden passar dues coses: una, que el Full aparegui miraculosament tot d’un plegat; i dues, que l’exigència la faci la policia. En el supòsit que l’establiment al·legui no tenir fulls de reclamacions, és ja la mateixa policia qui pren mesures. Aquest procés, d’altra banda, no exclou la possibilitat de formular la reclamació per altres vies legals, com ara la demanda judicial.

 

Dit això, Decathlon se situa al marge de la llei en vulnerar l’article 32 de la Llei de Política Lingüística, que diu: “Les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen llur activitat a Catalunya han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s’expressen en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya.”

 

Decathlon, per tant, comet, si més no, quatre faltes: la primera és no exigir com a requisit indispensable el coneixement de la llengua catalana per part del personal que contracta; la segona és contractar individus despòtics, no aptes per viure en col·lectivitat i que transmeten una nefasta imatge de l’empresa; la tercera és no concedir cap mena d’importància a l’agressió soferta per la senyora Fresneda, tractant-la com si no fos ningú; i la quarta és encobrir l’individu malcarat, cosa que indica l’aquiescència de Decathlon amb aquest tracte discriminatori contra els clients catalans. Amb una abúlia vergonyosa, es van treure de sobre la senyora Fresneda i no van voler prendre nota de les seves dades ni donar-li cap mena de satisfacció.

 

No cal remarcar que si el cas hagués estat a l’inrevés, és a dir, que un dependent hagués exigit a un client: “Li he dit que no l’entenc. Parli’m en català!”, s’hauria produït un escàndol monumental, el dependent en qüestió hauria estat expedientat o acomiadat i l’empresa hauria demanat perdó amb una dotzena de reverències asiàtiques.

 




Comentaris
MFX
Gràcies Sra. Fresneda. Me'n prenc nota del Decathlon i no hi aniré més fins que no em consti una disculpa i una rectificació. Miraré de fer-los arribar la meva queixa com sigui. No hi ha dubte que només ens farem respectar quan tinguem l'Estat
JUDAS PRIEST
Gràcies per la informació. Hi vaig sovint quan necessito alguna cosa relacionada amb l´esport, però ja m´han vist prou.
terrassenc
És una forma descarada de racisme. Una altra més sibil·lina és quan et fan entendre que per ser bon català has no aparentar-ho. Com aquest del PP, que va quedar gratament sorprès en veure que tots els catalans li parlaven en castellà, o un viral on s'explica una trobada amb extraterrestres, que resulten ser catalans. La prova del cotó és fàcil: canviar els subjectes i comprovar com canvia el sentit.
En terra perillosa
Aquesta història, Sr. Alexandre, l'he vist jo en alguna pel·lícula de Steven Seegal. En un altre ambient tirant a Michigan, no al carrer Canuda.
marta
Una vergonya, una mes i ja son moltes. No n'era clienta pero ara encara menys. No ho hem de tolerar, és a les nostres mans aturar-ho. Fem us sempre i en qualsevol lloc de la nostra llengua. Denunciem aquells comerços i entitats que manifesten ignorar-la. El comerç que no respecta la nostra llengua no mereix tenir despatx obert a Catalunya.
Maria
Jo m'hi vaig trobar a intimissimi de l'illa. Una dependenta que em va dir que ella no tenia obligació d'entendre el català, molt mal educada. Vaig omplir full de reclamacions i vaig escriure a l'empresa. Em van demanar disculpes, però la noia encara és a la botiga. Per tant, tot i haver rebut una reclamació segueixen incomplint la normativa. I tant amples!
Gràcies per aquesta información. No tornaré a comprar res en Decathlon.
Trevi
A mi em va passar una cosa semblant al Decathlon de Sant Pere de Ribes. El depenent que em va atendre va ser incapaç de respondre'm en català. Finalment vaig ser jo qui es va passar al castellà, ja que semblava que no m'entenia.
Pitxolí
Decathlon és una empresa francesa; no vull pas dir que totes les empreses franceses que treballen ací facin això, però diria que ser una empresa francesa hi ha d'ajudar. L'Administració francesa té un menyspreu profund per les llengües altres que el francès del seu territori, i entre aquestes hi ha el català. És necessari que fets com aquest arribin al coneixement dels ciutadans de Catalunya.
IDROJ
GRACIES ES BO SABER-HO.
Fins que a la web de Decathlon no hi sigui l'opció en català, tampoc no penso pas anar-hi. Tenia pensat comprar-hi alguna roba d'esport, però botigues n'hi ha més.
Xavier
He treballat a Decathlon i he aguantat queixes de tot tipus de clients que rasquen l'absurd. Tenia un company inclús sordmut que era capaç de comunicar-se amb tothom. No dic que no sigui cert, només dic que no pot generalitzarse i menys sense saber que ha passat realment, j que, sincerament, si al meu Decathlon això àgues passat, algú ja estaria fora.
Error
Si m'he confós i us he enviat el meu comentari amb una adreça de correu electrònic, si us plau, no me'l publiqueu.
Sorprendido
Entiendo que la señora fue finalmente atendida en catalán, que es lo que exige la ley: poder ser atendido en catalán. ¿Me confundo? Si no me confundo, en lo único q tiene razón es q la dependienta era una maleducada, algo totalmente ajeno a los idiomas. Saludos
Anna
Intolerable que a Catalunya, qualsevol comerç, institutions, etc... no entenguin i et puguin atendre en la llengua oficial com és el català. Per altra banda és del tot sabut que si el client s'hagués expressat en anglès o qualsevol altre idioma, s'haurien esforçat al màxim per servir correctament i amb total complaença. S'hauria de poder denunciar i encara que és difícil, aconseguir que si no canvien el tracte, perdin clientela. Com a bona catalana, em dol moltíssim.
Sol
Mi pregunta es k hubiera pasado si hubiera sido al revés y a partir de ahora decathlon a perdido otra clienta
XX
És un fenomen tant desafortunat com habitual, però no cal demonitzar el Decathlon; passa a tot arreu. Només s'arreglarà amb la independència.
maido
He comprat algunes cosas a decathlon pero ja m.han vist prou
Jordi
Jo crec que hauríem de començar a pensar en això que dius al final, és a dir... "Ho sento, no entenc el castellà, noi"
Seitam
Sóc treballador de Decathlon desde fa més de 7 anys, he tingut la sort de treballar en aquesta empresa també a l'estranger i he de dir que no parlava perfectament l'idioma i tot i així em van donar l'oportunitat de treballar amb ells... I gràcies a això vaig viure una gran experiencia.. No defenso les paraules del meu colega, pero no trobo just jutjar una empresa pel comportament d'una sola persona. A la botiga tinc companys francesos, italians, anglesos... No parlen català i no passa res.
Neus
Gracies x posar-ho wn coneixement de torrhom. També m'he trobar en Intimissim del carrer Gran de Gràcia en q la noia es va excusar dient q només portava dos mesos a Catalunya. I no s'acaba aquí, a la pastissaria Vivari de Pi i Margall cap de les dues noies entenen el català. Al barri de Gràcia anem ben servits d'aquest color. Em semnla una vergonya q ni tan sols l'entwnguin perquè diguin a Madrid q la gent no sap parlar castellà.
Xavi
Desgraciadament és el pa de cada dia. Tenim un 19% d' atur (500.000 persones) i no para de venir gent de fora amb nul·la voluntat d' integrar-se ni fer un esforç per entendre el català. A més a més, les empreses haurien d' exigir un mínim de coneixement.
Oriol
Jo normalment vaig al Decathlon de Montigalà, i sempre m'atenen en català, però veient el que passa al carrer Canuda la pròxima vegada aniré allà a veure si tenen pebrots de dir-me a mi el mateix.
SBG
Per què som tant victimistes els catalans?? Ho magnifiquem tot amb tots els respectes.... algú es pot parar a pensar que aquest noi poder no feia ni una setmana que estava a Catalunya??? Poder els racistes com diuen per aquí sou vosaltres.
SK
Vergonya em fa llegir aquest article. Sóc catalana però entenc que no tota la gent que ocupa un lloc de treball a Catalunya parli català. Em sembla molt trist que es demani l'acomiadament d'un treballador perquè no parla català...
Olga
El Dissabte 14, em vaig trovar tamve en el Decathlon de l'Ila al anar a preguntar a una dependenta i em va dir que no entenia el catala que li parles amb espanyol.
Papetbarretina
Viure a catalunya i no saber català és com ser puta i no saber fullà!
Laura Bargalló
1. Decathlon no discrimina i els seus clients catalans no són de segona, mai. 2. Em sap molt greu que hi hagi gent que pensi així, penso que precisament Decathlon és dels establiments que més s'esforça per la seva atenció al client. 3. Com a treballadora de Decathlon Ciutat Vella (el Decathlon del qual es parla), sé que de la plantilla de 150 treballadors tots els que són nascuts a Catalunya parlen el català a la perfecció, però que tots... https://www.facebook.com/laura.bargallo/posts/1021187
M. Garrido
D'aquest color n'hem patit moltes. No n'hem de deixar passar ni una. Com bé diu l'article, si fos a la inversa, es muntaria un bon pollastre. Dignitat! Ja n'hi ha prou d'anar amb el lliri a la mà davant dels qui ens odien.
Laura
però que tots els altres són estrangers o bé són de fora de Catalunya i que per desgràcia no entenen del tot bé el català i el parlen poc. No els justifico, però crec que no seria just no contractar-los quan sí que poden comunicar-se amb la llengua vehicular i a més poden oferir un bon servei, formar i donar-li valor al equip. https://www.facebook.com/laura.bargallo/posts/10211874297390304?notif_t=like&notif_id=1484518998853521
Laura
4. De la bona atenció i el bon servei que ofereix Decathlon als seus clients i als productes que ven no en parlen, però d'això sí? Podria dir més. La veritat és que tot plegat em sembla ganes de volguer crear conflicte....
JoanH
A Maria: és tan fàcil com enviar amigues teves (una cada 3-4 dies) a preguntar a aquella dependenta per un producte (parlant´li lògicament en català) i omplir un full de reclamacions cada vegada per no ser atesses en català. L'empresa l'haurà d'acomiadar i posaran una que ens atengui en el nostre idioma. No es perd un lloc de treball, simplement és ocupat per altra persona que aporta un plus al client.
SAP
Realment, Víctor Alexandre. Tal i com escriu tot això. M'agradaria veure'l a vostè, en un país estranger intentant buscant-se la vida. Per altra banda, tinc entès que un dels principis del periodisme és contrastar les fonts, veig que no s'hi ha esforçat gaire. És molt important, informar-se abans d'opinar i més si ho fa un periodista, perque cada cop que llegeixo articles així em fa molta pena veure gens treball de fons. Cregui'm no ens gens professional el que fa.
Josep
Tenia pensat anar a decatlon pero despres de llegir el que a pasat. Us aseguro que no mi veuran mes el pel. Ni un pas enrrera
Pi
Ens agradi o no tenim una llengua comuna a gran part de la península, i és el castellà. Jo sóc catalana i visc a València. He anat moltes vegades al Decathlon i, parlant en català, m'han entès però potser per comoditat m'han contestat en castellà. I què? N'he de fer un problema d'això? No han pogut pensar que si bé el noi que es menciona a l'article pot ser desagradable (o haber tingut un mal día) i que potser es un estudiant no catalanoparlant que no domina el català?
brigs
El Decathlon té un munt de nois vinguts de l'estranger. Si t'atén un noi que acaba d'arribar a Catalunya, és normal que no entengui el Català. A vegades cal ser més pràctic i no tenir la pell tant fina.
Veig
Veig que el troll multi-pseudònim ara es fa passar per diferents empleats del decathlon, intentant justificar l'injustificable. Hi ha algun decathlon a Espanya on algun dependent no sàpiga parlar castellà? Algun a França on hi hagi dependents que no parlin francès? Algun a Alemanya amb algun dependent que no parli alemany? Tinc un amic que se'n va anar a viure a Alemanya, a fer de fressador (o sigui, no de cara al públic). El seu lloc de feina va dependre d'haver d'aprendre alemany, ho va fer.
A Laura
Que els contractin, però no de cara al públic, coi.
A SAP
Si vaig a l'estranger a buscar feina, el primer que faria seria aprendre l'idioma del país.
A SK
És un lloc de treball de cara al públic: de cara al públic tothom ha de, almenys, entendre el català. Que el client no hagi de canviar d'idioma. Almenys entendre'l! No és tan complicat. Vés a França, a Alemanya, a Dinamarca, a Suècia, aEEUU... i ens ho expliques.
A Pi
Un estudiant en pràctiques segur que no hauria estat tan desagradable. Hauria anat a buscar algú que entengués el català. No és tan difícil.
A brigs
I ho entendries igual si no sabés entendre ni tan sols el castellà, eh?
Ricardo
Mucho tiempo libre tienen [email protected]
Sí ricardo multi-pseudónimo, los trolls teneis mucho tiempo libre. Yo escribo esto en el móvil, caminando al trabajo
avia
el problema no es que el dependent no s'expresi en catala el problema es la discriminacio cap el catala, no esta a la wweb i a mes hi ha dependents que et poden dir que no t'entenen i t'exigegen que parlis un idioma que no es el teu i no passi res. L'idioma catala es OFICIAL a Catalunya Senyors. Demana a Plataforma per la Llengua una campanya
DM
Doncs deixant d'anar-hi i fent boicot no se soluciona res. Considero que hi hem d'anar (tant si comprem com si no) i dirigir-nos en català als dependents, quant més millor. I omplir fulls de reclamació a dojo si s'escau. Així aprendran i tal vegada canviaran l'actitud amb el temps. Si tenen només un cas com el de la senyora Fresneda, no faran res. Hem de ser molts. Jo hi aniré ben aviat a buscar uns polars de cara al fred, i que es preparin.
maria Rosa mc
No fa gaire deien allo: hableme vd. en ronaldo (vull dir en crsitiano) jo no baixo mai del ruc, Això es colonialisma.
Eu
Aquí al de Lleida tenen un dependèn amb síndrome de dawm, l ho trovo genial .Moltes empreses haurien d,agafar l,exemple. Però el que explica aquesta senyora ho trovo fatal. Si aquest noi no entén el català i m,ho diu amb educació ,no tinc cap problema a parlar_li amb castella
Sergi
Article vergonyós, ja de per si denota la capacitat d'informar-se de qui ho redacta..150 persones treballen per la marca? De veritat? Hi has anat mai al Decathlon de carrer Canuda? Em temo que no. Generalitzar és molt fàcil. He treballat allà tres anys i, personalment, puc afirmar que no he viscut cap situació com la que descrius. Més aviat al contrari, quan clients russos no eren entesos o companys que no entenien prou bé l'anglès per poder oferir un servei de qualitat a un client estranger.
Núria
Afegim-hi que la senyora Fresneda és una dona. Encara et fan menys cas per ser una dona. Em va passar el mateix en una cadena de roba. Em van dir intolerant. Quina barra que tenen.
Flipander
Decatlhon mai més. Prou de venedorets impresentables i prepotents com a les millors èpoques del tiet paco
Daniela
A mi lo que me parece una vergüenza es que judgeis a una persona porque no os sabe contestar en catalán. Eso es una vergüenza , aqui y en cualquier país. Todo el mundo tiene derecho a trabajar fuera de donde nació por las causas en las que a cada uno le toco y nadie tiene porque decirle como tiene que hablar. Entiendo que estando en cataluña, y yo la primera, y no nacida aqui hay que hacer un esfuerzo para comprender y expresar esq lengua. Pero no teneis ni idea si el compañero acababa de llegar
Carles
Com anem a defensar el nostre idioma si nosaltres mateixos no tenim l'interès d'escriure'l correctament. Siguem coherents. No tenim excusa.
Daniela
Asi que me parece increible que en 2017 haya gente aun así y que los comercios tengamos que atender a gente como vosotros(y yo soy la primera que hablo y escribo catalán) pero como me entendeis perfectamente , y si no, ahi teneis el diccionario. Sois unos cerrados de mente y luego pretendeis que la gente que viene aprenda vuestro idioma..vergüenza
Marc
S'ha de ser curt de mires per dirigir-se algú que no entén el català. El problema no és del depenent que no sap català. El problema és de la senyora per ser tan maleducada i racista de no parlar-li en castellà si el noi no l'estén. L'únic que s'aconsegueix d'aquesta manera es fomentar la discriminació pels catalans que no parlen català i fomentar la extremadreta i el racisme envers aquells que són diferents de nosaltres.
Monfort
En general els comerços i empreses franceses tenen nul.la sensibilitat i fins hostilitat cap al català. Al Leroy Merlin de la meva ciutat acabat d'estrenar no trobes NI UN sol dependent/a que et respongui en català si li preguntes en català. 500.000 aturats i no han pogut trobar ningú que el sàpigui parlar? En canvi vas a l'Ikea i cap problema. Suècia demòcrata vs França jacobina i anticatalana.
Ricardo
Si, troll puede ser tu p*** m****, dicho esto. Eres Español, y lo sabes :)
Més encara
Aprofito per dir que no només exigir respecte en el tracte sinó en nosaltres. Per què no fer comerç de proximitat? Al meu barri hi ha botigues d'esport. No cal que s'ho endugui tot les grans balenes, més encara si són de fora.
A si
Muy fácil insultar sin dar la cara, y al artículo no le doy ninguna credibilidad, seguro que la atendieron correctamente, pero claro, en castellano, pobrecita....
Si no volen la meva llengua, tampoc tindran els meus diners
Com a norma, no vaig mai a establiments on no m'atenen en català. M'és indiferent que qui m'atén sigui català, espanyol, sudamericà, senegalès, marroquí o xinès. M'és indiferent si el pesonal, entre ells, parlen una altra llengua. El que vull és que m'atenguin correctament, i això passa per atendre'm en la meva llengua. SI NO VOLEN LA MEVA LLENGUA, TAMPOC TINDRAN ELS MEUS DINERS.
Municipis costaners, plagats de colons
A mi això em passa sovint a Salou, on visc. Al final, opto per parlar en anglès. I, ves per on, sí que m'entenen.
anonim
V E R G O N Y Ó S
Què facin la prova
Com que aquí, per herència de la dictadura, la colonització constant i mantinguda, i 300 anys de sotmetiment a les lleis de l'ocupant hem hagut d'empassar-nos la llengua, ara, si algú intenta defensar els seus drets, els nouvinguts i colons posen el crit al cel, però que facin la prova de posar a Decathlon Paris o Madriz un dependent que no sàpiga espanyol o francès, a veure que li semblarà a la seva clientela.
Pau
Soc treballador de Decathlon. Entenc les queixes de la senyora, pero crec que és un cas d'una persona en concret, penso que no s'hauria de generalitzar. Al Decathlon Mataró, tots els treballadors parlen en català. Apart, totes les informacions ( preus, caracteristiques de productes etc... )ens surten en català i així és com ho presentem als clients. I que consti que estic molt en contra del tracte que va rebre aquesta senyora
Injustificable
Havia anat sovint a comprar al Decathlon però ara mai més. En quant als trolls que diuen que no passa res i som uns racistes: si la clienta hagués parlat en castellà i el dependent li hagués reclamar parlar en català per atendre-la ara estarieu fotent el crit al cel i sortiria el cas a totes les portades de Madrid. Tolerància zero amb la discriminació lingüística.
Cal dir-ho
Ja ho va dir un industrial català, que si Catalunya esdevenia independent retolaria en català els seus productes comercialitzats a Catalunya i s'adaptaria a la normativa de la república, mentrestant es passaria pel folre la normativa "autonòmica". Imagineu-vos una multinacional monopolista francesa de l'esport com a de comportar-se amb l'status actual... a sobre arrosseguem 300 anys de comportament mesell enfront del supremacisme castellà.
Independència, independència
Només dir que Ikea, una empresa sueca coneixedora de primera mà que és una llengua mitjana, tampoc respectava la normativa catalana actual, va ésser per la pressió d'entitats privades i de clients que va adaptar-se finalment al nostre país, un país sense un estat propi al darrere, imagineu una multinacional francesa que a sobre monopolitza el comerç de l'esport i que s'ha carregat un munt de comerços d'esports de proximitat.
Leyla
Em sap greu, però si estàs de cara al públic en establiment a Catalunya i sobretot a Barcelona has de poder comunicar-te amb qualsevol client. No cal que tinguis uns coneixements lingüístics excepcionals ni de català, ni de castellà ni d'anglès, però sí les nocions suficients. En el cas del català i el castellà, a més, negar-se a fer-ho només pot ser per una qüestió de mala folla. Molts encara creuen que el català ha d'estar reduït a l'àmbit familiar, sobretot molts estrangers.
Si no tens un estat propi al darrere n'hi ha que no et respecten
Que hem d'esperar d'un empresa que no té ni el web en versió catalana?
Desperteu-vos!
Per a la majoria de multinacionals si un nació no té un estat propi, o un estat plurinacional que protegeixi la diversitat nacional, no existeixes. Per a Decathlon la llengua catalana i la nació catalana els són una nosa, cal actuar com si no existís, tal i com per a l'espanyolisme "nonacionalista". Solament cal consultar decathlon.es, es com si es tractés d'un país monolingüe, homogeni i uninacional, tal com des de Madrid li agradaria que fóssim: Assimilats i vertebrats a l'espanya castellana.
Daniela
Yo estuve trabajando 2 años en París de dependienta sin saber francés y no pasó nada, la gente se esforzaba en hacerse entender, son mucho más tolerantes. Después estuve un poco más de un año haciendo atención telefónica en Alemania sin saber alemán, y tampoco había problema: la gente se hacía entender por signos. Haber si hay que aprender el idioma del país donde trabajas! Eso es una imposición racista intolerable!
Marc
Tothom sap que una relació de servei, el que presta el servei té els drets i el que el rep té les obligacions. Els catalans hem d'agenollar-nos davant dels nostres amos espanyols, car se n'han guanyat el dret per conquesta i submissió. Els esclaus hem de callar i obeir, home.
Ostres
Quants ex-dependents del Decathlon del carrer Canuda són lectors del Món, eh? hahahaha, troll! que se't nota!! començant pel ricardo, que tiene el culo pardo.
Article 32
Tots aquests trolls que es fan passar per treballadors de Decathlon dient que no es pot jutjar una empresa per una persona, amaguen una cosa, i és que l'empresa, a més d'incomplir la llei, va encobrir el dependent i es va treure se sobre la clienta. Decathlon, una empresa repugnant on no s'hi ha de posar els peus.
Via fora els adormits
Malgrat els trolls que fan burla de la situació dels catalans, compareu webs decathlon.be de Bèlgica i decathlon.es. A Bèlgica respecten la diversitat valona i flamenca, a l'estat espanyol el consideren monolingüe i com una nació "única" d'arrel castellana. A Flandes (Be) Decathlon atén en neerlandès i seleccionen el personal adient. A Catalunya seleccionen el personal com si fos per a atendre solament castellanoparlants i si cal turistes, el català els és una "peculiaritat" local sense cap dret
Bon dia
Espanyolistes, si voleu que algú respecti la vostra llengua, comenceu per aprendre la llengua del país on viviu: Catalunya. I si no us agrada, aneu al Decathlon de les vostres enyorades colònies del Perú, Honduras, Bolívia... Allà, després d'haver-los massacrat les seves llengües, us sentireu com si fóssiu a Espanya, aquell racó de món que viu de la mamella catalana. Una mamella que ja se li acaba.
@Leila
A mi no em sap cap greu que cada país o contrada tingui la seva llengua, fins i tot Andorra, el que em sap greu és que amb la situació actual dins de l'estat espanyol, els drets lingüístics del catalans no estan en la mateixa situació que els dels europeus grecs o danesos, per exemple. Si els espanyols diuen que Espanya és una "nació única", perquè et penses que neguen l'existència de les nacions d'arrel basca, catalana i galaicoportuguesa i ho diu explicitament la seua constitució?
Obviament es al empleat al que cal demanar l'esforç no al client com diuen els típics progres lerrouxistes. Jo he viscut 5 anys a Bèlgica i a Holanda i òbviament el primer que vaig fer es aprendre el neerlandès. Es d'idiotes o de gent que no es respecta a si mateixa no exigir que les empreses demanin el català als seus empleats que han de prestar un servei cara al públic.
Quim
Crec que estem parlant més aviat d'un tema d'educació....o de manca d'educació de la dependenta...Crec que les empreses multinacionals com Decathlon haurien de posar més cura en depèn quina contractació de personal...l'atenció al públic hauria d'estar més ben valorada.
Pi gros, no pas pel boc gros
"Ens agradi o no tenim una llengua comuna a gran part de la península, i és el castellà"? [sic] S'ha d'ésser soca i provocador per a escriure això. Hi ha, a la península Ibèrica, Portugal, Gibraltar, Andorra i els catalans sota sobirania francesa... a més dels castellans. Els castellans no estan sols, si alguns no"entenen" això no cal discutir pas amb ells...
Forcir
No hi ha res més racista que el que fa la Daniela: se'n va a França i vol que la gent li parli en espanyol, i se'n va a Alemanya i la gent vol que li parli en espanyol. Realment no hi ha res més racista que això. A part de ser una ignorant, esclar.
Clara
Totalment d'acort. La setmana passada al De athlon de Mataró em vaig adreçar a un dependent en català i em va dir que no m'entenia. Lamentable.
Leyla
@leila. I és clar que no em sap greu, era una expressió irònica, naturalment. Per tots aquells que ens acusen "d'intransigents" per parlar la nostra llengua a casa nostra, curiosament, i més quan una senyora li diu a un empleat: " sisplau, buscu un anorak" que aquest li respongui que no l'entén... Cal ser molt curtet. Potser que busquin personal més espavilat...
SaraMaria
M'ha sorprés, en sóc veïna i clienta, i mai, mai, hi he tingut cap problema per parlar català.
@Forcir
El que fa la Daniela se'n diu provocació, és un mecanisme típic d'algunes persones que no poden "imposar" quelcom amb arguments democràtics. I alhora se'n foten de drets i formes de fer aplicables a tots els països dels món... excepte als catalans.
Leyla
@daniela, haha, com es nota que no has sortit del teu barri... tu prova a parlar castellà a Franca o Alemanya i passaran de tu com de la merda. Treballar-hi ja és directament una 'boutade'.
KS
Vergonya em faria no llegir aquest article. Sóc catalana però entenc que no tota la gent que ocupa un lloc de treball a Catalunya parli castellà. Em sembla molt trist que es demani l'acomiadament d'un treballador perquè no parla castellà...
SAP
Puc entendre a la Sra. Fresneda el seu disgust per no haber rebut un tracte correcte. Mereix la seva atenció i els seus drets com a consumidora que es. Sent treballador i no sabent l'idioma, si no l'hagues entes hauria buscat un company que si entenes el catala i fora problema i no hagues contestat d'aquesta forma. Crec q no te més solució, ara bé, extrapolar la mala conducta o acció d'un treballador al saber fer de la resta de treballadors de la empresa, de veritat, no te ni cap ni peus.
SAP
[...] Per altra, banda tal i com comenta el Sr. Alexandre al seu article, de veritat, li plantejo a voste i a tots els que critiquen la seguent situació. Si haguessiu de viure al pais vasc, si o si, urgenment (exemple: un familiar us necessita al vostre costat) i haguessiu de canviar de llar i tot el que comporta, agafarieu o no la feina? segons el sr. Alexandre i els lectors, veig que no. Llavors rebutjariem l'urgencia i l'oportunitat de feina per l'idioma?
SAP
[...] Siguem una mica més tolerants i utilitzem el sentit comú. Siusplau. Tenim una virtut i els que els catalans sabem a més a més, un altre idioma (el castellà). Els idiomes serveixen per comunicar-nos, no ens tanquem em banda. Tornant a la Sra. Fresneda, de veritat, la solució era molt simple per part del treballador, buscar un company que segur q n'hi hauria. O la solució es tancar el mercat de treball a altres? crec q aixo es discriminació linguist Us parla una persona nascuda a catalunya.
Maria
No m'ha sorprès gens. En sóc veïna i era clienta, i vaig deixar d'anar-hi perquè parlava en català i no m'entenien.
Leyla
@SAP. El cas no és comparable. En primer lloc el basc necessita sí o sí el seu estudi per coneixe'l, no com el català respecte del castellà. Segon, caldria saber de quina feina es tracta. Si no és d'atenció al públic on es puguin vulnerar els drets d'un parlant basc no hi hauria cap problema. No és el cas de l'article. I Tercer, i això ja és una qüestió totalment personal, tothom que canvia de residència per trobar una feina hauria de tenir l'obligació moral d'aprendre el que es parla allà.
No ho sap
Per l'altra banda. Tal i com comenta el Sr. Alex al seu article, de veritat, li plantejo a vostè i a tots els que critiquen la següent situació. Si haguéssiu de viure a Portugal, sí o sí, urgentment (per exemple: un familiar us necessita al vostre costat) i haguéssiu de canviar de llar i tot el que comporta, agafaríeu o no la feina d'atenció directa amb el públic? Segons els lectors, no veig res. Llavors rebutjaríem l'urgència i l'oportunitat de feina per l'idioma? A la UE hi ha 28 oficials.
Sap... greu
El teu comentari és lamentable. Segons tu cal saber la llengua dels clients a tot arreu, excepte a les "nacionalitats" sota sobirania espanyola? No creus que ja s'ha acabat l'època de fer-se el mesell i d'anar amb un ciri a la mà? Som al segle XXI i en un procés cap a la independència. El teu comentari té regust d'altres pantalles superades.
Saps?
Per banda nonacionalista espanyola, tal i com comenta el Sr Sap al seu comentari, de veritat, li plantejo a vostè i a tots els que critiquen la situació següent. Si haguéssiu de viure a Itàlia, sí o sí, urgentment (exemple: un familiar us necessita al vostre costat) i haguéssiu de canviar de llar i tot el que comporta, agafaríeu o no la feina del Decathlon italià? Segons el Sr Sap i els nonacionalistes, veig que no. No us donarien una feina sense saber la llengua.
Ho saps?
"Tothom té dret a ser atès i correspost en català en les seves relacions orals i escrites amb qualsevol... i amb les organitzacions empresarials, professionals i corporatives." Article 3 de la Llei d’ordenació de l’ús de la llengua oficial d'Andorra. Ai! És clar Andorra no és sota la sobirania de la nació única espanyola.
Trinxaire
Em sobta bastant comprovar com encara avui dia hi ha catalans, i no catalans, que no tenen clar el que poden exigir i el que no poden exigir pel que fa a expresar-se en una determinada llengua. Tothom que viu a Catalunya té l'OBLIGACIÓ d'entendre el català. Això no implica que tingui l'obligació de parlar-lo, com no pot ser d'altre manera. Que cadascú parli com li rota. O sigui que això de : NO LA ENTIENDO, doncs miri pero per aquí no paso i més si a sobre hi ha el to que molts ja coneixem
@SAP
No discriminarem lingüísticament els castellano-parlants però sí als parlants d'altres llengües? Per què? Per què hem de ser només nosaltres els bilingües? La dependenta no podia ser-ho també, de bilingüe? Ets en Ricardo, potser¿
SAP
Per altra, banda tal i com comenta el Sr. Alexandre al seu article, de veritat, li plantejo a voste i a tots els que critiquen la seguent situació. Si haguessiu de viure al Regne Unit, si o si, urgenment (exemple: un familiar us necessita al vostre costat) i haguessiu de canviar de llar i tot el que comporta, agafarieu o no la feina tot i no saber anglès? segons el sr. Alexandre i els lectors, veig que no. Llavors rebutjariem l'urgencia i l'oportunitat de feina per l'idioma?
SAP
Perquè ben mirat al Regne Unit es pot fer atenció al públic sense saber anglès, tothom ho sap.
Albert
NO es tracte de deixar d'anar-hi, ben al contrari, s'ha d'anar encara que sigui per a fer el tafaber i preguntar als dependents , a veure com responen, i si torna a passar el mateix fotre un escandol de campionat!!
Eva
Penso i ara ho escric perquè se'n fa un gra massa de tot plegat...vulneren mil vegades al dia i insulten la feina dels dependents-es a tot arreu...és del tot incoherent el que diuen...sinó m'entén algú li canvio la llengua i aqui s'acaba...on arribarem? Mil vegades al dia ens mosseguem la llengua per no contestar clients maleducats , prepotents catalans o castellans que més dona...si un dependent s'hi torna ja està liada? Va...a córrer que altres coses més importants hi han per solucionar.
Jorge
Es una lástima, siendo además decathlon la marca de referencia del catalanismo por lo que he podido ver.
@SAP
Això, més tolerant i informats. Hi ha catalans que no saben o no tenen perquè saber el castellà, són els catalans sota sobirania francesa, sempre us n'oblideu... però la unitat dels espanyols que no es trenqui.
XAVI
Boicot fins disculpes públiques. Plantem els kullons ja!!! Compreu a botigues de barri. Fem pais!
Una pregunta..,
Daniela como lo hacías para trabajar en atención Telefónica en Alemania y los clientes se hacían entender con signos? Que hacías de vidente?
Tengo una duda Daniela
Com se come: atencióm Telefónica en alemania y como no lo entendias los clientes se expresaban con signos???? Que mirabas por el auricular del telefono?????
A Eva
A tot arreu hi gent que té un mal dia, fins i tot gent que no està ben educada... Però expressar-te en la teva llengua al teu propi país és ésser prepotent? Prepotent és intentar vendre un discurs de pa sucat amb oli, que no s'acceptaria enlloc del món, als dòcils i mesells catalans. Cassos com aquest de la notícia, de persones amb atenció directa als clients que responen amb prepotència a qui els parla en català, passen encara massa sovint però no tothom ho fa públic o ho denuncia.
Cas real
Servei telefònic d'algunes empreses, concretament una d'assegurances: Una veu enregistrada et diu que pots ésser atès en català o espanyol. Marqueu 1 per al català ( 2 per a l'espanyol)... Marquem l'1, després d'una llarga espera et responen i et diuen "es que no lo entiendo hableme en espanol"(?????????????????????????????) Se'ns rifen massa sovint i segons el "nonacionalisme" hem de renunciar a parlar la nostra llengua pròpia del nostre al nostre país.
SAP
En ningun moment justifico el que va contestar, el depenent a la Sra. Es rebutjable i aixo es el que he dit. El que us estic dient, es que aquest article li falta rigor. ¿on hi es la discriminació? En tot cas veig una mala praxis, tant del depenent com el responsable. A mi si em contestessin, no la entiendo. amb aquesta mala llet, hi replicaria. De mal educats a tot arreu, de veritat. Pero, extrapolar a que una empresa les coses es fan així... es una mica exagerat no? ...
SAP
"la segona és contractar individus despòtics, no aptes per viure en col·lectivitat i que transmeten una nefasta imatge de l’empresa;" De veritat, no creieu que es una falta de respecte cap als que hi treballen be en aquest Decathlon... ?? Cadascu que tregui les seves conclusions.
Cat2017
Per a qui vulgui col·laborar. https://www.change.org/p/decathlon-espa%C3%B1a-decathlon-discrimina-els-clients-catalans-al-c-canuda-20-de-barcelona-exigim-respecte
Un altre cas real
Empresa de telefonia instal·lada, i que dóna servei, al nostre país, hem de fer una consulta telefònica, demanem si els podem parlar en català. Et responen que has de parlar en castellà o esperar que "trobin" algun company que parli la nostra llengua. Si dius que et passin el company catalaloparlant pots passar-te molta estona tot esperant... Algú creu que es pot anar així pel món? Pregunteu-ho a Bèlgica, Suïssa... com ho fan.
SAP
"la primera és no exigir com a requisit indispensable el coneixement de la llengua catalana per part del personal que contracta" Us he de dir, que soc Català i nascut a terres catalanes. I que el problema no es pas l'idioma sino que aquest article m'ofen com a treballador i als meus companys que si que ho fan be. De veritat, abans de ser catalans, tenir drets, tenir sobirania, etc. TOTS som persones. I REMARCO, que no aprobo en cap cas l'actitud del treballador, que es de gens profesional.
A en Jorgito
Molt graciós i molt cínic, intenta fer en català tots els tràmits de renovació del Dni en algunes comissaries de la policia espanyola situades en territori català, sense que el passi res desagradable, tot i que el document renovat és bilingüe.
Ai! Jorge
Resulta que la multinacional Decathlon està quasi monopolitzant el comerç a la menuda del ram de l'esport, per la qual cosa raó de més per a complir la legislació vigent per la qual tothom té dret a ser atès en català. I en qualsevol cas excepcional, si es tracta d'algú novell o en pràctiques d'un altre país, a expressar-se i adreçar-se amb respecte als clients.
Carla
No tornaré a comprar a Decatlon fins que no rectifiquin la seva política linguística.
Susanna
Els responsables xarxes socials del Decathlon, en veure el que els hi ve al damunt, s'han posat a escriure a tort i a dret a intentar justificar que el dependent no sabia català, com si això fos una justificació, us imagineu que parlés català però no pas castellà? Han contractat un incompetent per a aquesta feina i discriminen a una gran part dels seus clients per raó de llengua.
Cat2017
Pel qui vulgui fer la seva aportació: https://www.change.org/p/decathlon-espa%C3%B1a-decathlon-discrimina-el-catal%C3%A0-al-c-canuda-20-de-barcelona-exigim-respecte
Kadra
El caràcter desagradable i prepotent d'alguns empleats no ajuda. Però els primers culpables del problema no són ells o elles sinó que són les empreses que contracten personal sense entendre el català quan per llei no hauria de ser així. Si hi haguessin sancions davant d'aquestes faltes segur que espavilarien.
@ Sorprendido
Si et sorprens tant segur que també et sorprendrà que Decathlon (ni altres empreses que operen al nostre país), no tingui ni web en versió catalana, ni retolació d'articles en català, ni instruccions dels seus articles, ni que els catalans per a ser atesos en català haguem de fer massa sovint tràmits, esperes i cues inútils que els que parlen la llengua "universal" no han de fer mai per motius lingüístics, si no és que renunciem a la nostra llengua, és clar.
El Caloret
Deixem-los clar que en pensem. Signeu, si en sou del mateix parer. https://www.change.org/p/decathlon-espa%C3%B1a-decathlon-discrimina-el-catal%C3%A0-al-c-canuda-20-de-barcelona-exigim-respecte
Josep Maria
Senyora Fresneda lamento que hagi hagut d'aguantar tal despropòsit, i al igual que d'altres simpatitzants li han expressat, deixaté jo la dona inels meus tres fills de visitar aquests centres, per lo menys fins que oficialment Decathlon prengui responsabilitat amb vers el seu incident.
Toni
La web de Decathlon si que està en català, el que no s'ha de fer és entrar per el .es sinó per el .cat ja que està habilitat perquè surti en llengua catalana.
Freedom4cat
https://www.change.org/p/decathlon-espa%C3%B1a-decathlon-discrimina-el-catal%C3%A0-al-c-canuda-20-de-barcelona-exigim-respecte
Per Toni
No és cert. No hi ha web en catlà. Qüestió de provar si funciona el .cat
Miriam
Vaya ejemplo estáis dando a vuestros hijos con tantas tonterías, esto es ridiculo y patetico, pretender que se despida a una persona por no entender o no contestar en catalán sin ni siquiera saber porque motivo no lo ha echo, solo espero y deseo que ninguno de vuestros hijos se vea en otro país con este problema, y seáis vosotras la que os preguntéis porque motivo se le está discriminando de esta manera..... enseñemos educación, igualdad y respeto en el idioma que sea, que todos somos personas
Boicot
Tots els que aneu a boicotejar Decathlon (teniu tot el dret) espero que tampoc aneu a botigues, bars i restaurants de xinesos, pakis, hindús, moros, portuguesos, sud-americans, mexicans, italians, anglesos, països de l'est d' Europa, africans, coreans, vietnamites, tailandesos i tibetans on no us contestin i entenguin en català. Això inclou el top manta i els que m'he deixat però que tampoc parlen català.
Narcís ( el quid no no ha en l'idioma .. ha estat en el ' etamo en epaña ' així anihilació de nostra català, de nostra Catalunya, de nostra Principat/ Catalunya i, per extensió, PPCC!)
La resposta d'aquell tipus així com l'actitud de l'encarregat .. n'és de pur menyspreu, de pur vilipendi sinó macarró ( normal parlés en ' epañó !)! PD: ser humà, ser humil, no costa res .. que li costava dir a la senyora i " clienta " : ' excúseme no entiendo mucho el catalán .. me hace un favor si me lo pregunta en castellano '!
josep maria
Anem a pams. Quan l'encarregat es referia als 150 empleats, parlava efectivament de la plantilla del carrer Canuda. He anat sovint a Decathlon, sempre he estat atès en català inclòs, tot i que noa costumo a fer-ho, en una ocasió el dependent em va contestar en castellà i jo vaig seguir en català sense cap tipus de problema. Compro força a Decathlon i seguiré fent-ho, sense fer cas a denuncies sense proves. Per cert, el comentari on es parla de "racisme"...surrealista!
ara
Ara et fas dir Miriam, Daniela?
pakita
En serio?...todo esto porque un dependiente no entiende el catalán, ..y eso es delito?..y... la educación de esa señora.. ? donde esta..? Yo, si hablo en catalán y "alguien" me dice que no lo entiende, yo NO tengo ningún problema en hablarle castellano...ante todo educación y respeto por los demás. Yo, si he comprado en decathlon y seguiré haciéndolo...!
JCS
Vaja "follon" total per anar a comprar a un establiment q tots els seus productes tenen molt a desitjar. Tecnicament son horribles, "garrulus" pesims etc. Com voleu que els seus comercials siguin bilingues. Jo ja tinc dos motius per no comprar-hi res. Bufff quin repelus......
lass
...A mitg!!....perquè aneu a comprar en aquests gabatxos escanyapolls!!
JJ
al marge de la llei com el govern català, osti tu
Jordi Romaguera
Un servidor, de la Sra. Fresneda no ho deixaria pas. Tornaria fins a trobar l´individu racista que escomet una dona indefensa. Ja he dit massa cops que hi hauria d´haver un gabinet, a part dels oficials, a fi d´ajudar les persones menystingudes com ara la del cas. Voluntaris que acompanyessin tothora aquesta dona. És inútil. Fins que tornarà a passar a un altre lloc amb altra gent.
ELISENDA DE MONCADA
MIRA Daniela, tens molta imaginació,dus que vas treballar a Paris sense saber un borrall de frances, i que la gent feia esforços per fer-se entendre?tot just a França que no fan el minim esforç PER ENTENDRE'T A TU SI NO PRONUNCIES CORRECTAMENT,i a Alemania d'atenció telefo?ica SENSE SABER ALEMAN,IQUE LA GENT ES FEIA ENTENDRE PER SEYAS,QUE TENIES UNVIDEO I VEIES ALS QUE TELEFONAVEN?AQUI SI QUE L'HAS PIFIADA NOIA¡¡,
Milio
Penso que hi ha molt corporatisme en molts comentaris es a dir empleats de decathlon que algun cap ha tocat a "arrabato" es a dir tots a una
Ara
Ara et fas dir pakita, troll fatxa??
ELISENDA DE MONCADA
segueixo:pers teus comentaris dubto que hagis surtit del teu poble,a mes a mes demostres un cinisme i una falta de respecte que t'haurie d'avergonyir-"haber si hay que aprender el idioma del pais donde trabajas " ES EL QUE PASA A TOT EL MON, I SI NO HI ESTAS DISPOSADA QUEDA'T A CASA TEVA,diR que es una imposicio racista intolerable,t'acabas de retratar,el que es una imposiciò racista,es que els castellano.parlans,penseu que A TOT EL MON US TENEN QUE PARLAR AMB CASTELLÀ,
Sois penosos. Lo volveré a decir. La mujer fue atendida en catalán????
Sí. Entonces, ¿dónde está el problema? No hay ningún problema, sólo un grupo de fanáticos q creen q su mundo se va a acabar si el último recién llegado a Cataluña no pronominaliza correctamente a los 4 días. Lo único q generáis son problemas... donde no los hay. Es vergonzoso.
ELISENDA DE MONCADA
Pakita,parles d'educaciò i respecte envers els altres, pel teu comentari, però sembla que nomes sigui en una direcciò i no EL RESPECTE I L'EDUCACIÓ ES UN CARRER EN DOBLE SENTIT, quan es treballa en un lloc PUBLIC el mes normal es que com a minin, ENTENGUI L'IDIOMA,el quid de la qúestiò , es la manera de com li va contestar a la senyora,SENSE LA MINIMA EDUCACIÒ, NI RESPECTE, on es l'educaciò d' aquesta senyora? ha quedat prou demostrada en no contestat-li de mala manera con es mereixia.
Observador
Aixo mateix es el que em va pasar a la clínica Barraquer, encara no fa un any. Per suposat que MAI MES. La reclamació no serveix de res perque no surt de la clínica. Republica Catalana SI pero castella i catala oficials no. Passaria el mateix.
Leyla
A tots aquests que s'escandalitzen, 'treballadors' del Decathlon, imperialistes lingüístics i ignorants de tota mena: estem reclamant el dret d'una clienta catalanoparlant a ser atesa en català, superior fins i tot al d'un turista a ser atès en anglès en un establiment comercial. Potser la senyora va tenir la mala pata d'ensopegar amb un imbècil. Doncs d'acord, l'empresa li demana disculpes i amonesta l'empleat. No ho va fer. Punt.
Para Leyla
¿Es que acaso no fue atendida en catalán? "La va entendre un noi jovenet". Son ustedes unos fanáticos que sólo saben mirarse el ombligo y ver ataques donde no los hay! Dan pena y están dejando a la sociedad catalana por a la altura del barro simplemente por su ego personal. Son ustedes unos idiotas.
Leyla
@para leyla. Primero, sin insultar. Segunda, no, no fue atendida en catalán. Tercera, nadie está diciendo que el empleado en cuestión debiera 'pronominalizar correctamente' si no estaba capacitado para ello. Si se hubiera tratado de un cliente ruso sin ni papa de inglés el empleado le habría dicho lo mismo o habría buscado a algún otro empleado que pudiera atenderlo? Fíjese que se lo digo en castellano. Espero que lo haya entendido correctamente ahora. Ya ve que el 'idioma' no es el 'problema'.
Jaume
No hem crec gens a aquesta senyora... he treballar molts anys en aquesta botiga i encara mantinc amistats. La majoría de depenents son catalans i m'han dic que aixo no es cert... per desgracia per tots els que estimen aquesta llengua tambe hi han senyores sense cap que utilitzen la situació política actual...
Leyla
@jaume. Haig de dir que les poques vegades que he anat al Decathlon de l'Illa, al del barri vell no hi he anat mai, he estat atesa en català sense problemes tant pel personal com a les caixes. Dit això, tinc la sensació que la senyora no menteix i que el personal es selecciona en funció de la clientela. No és l'única cadena que ho fa. Però la qüestió és que, tornant a l'exemple del rus, si hagués passat el mateix l'encarregat li hauria llegit la cartilla a l'empleat.
catala progresista
les llengues son per entendre-se en aquest mon d 'essers humans pau i concordia dit planeta terra, i aixo ja ho vaig veure el insigne doctor zamenhof, que va crear una llengua veritablement universal, a comencament del segle 20 dita esperanto per a que s' entenguera thotom que vulguera, dins d'aquest planeta dit terra,pero no molaba mes que fos l'angles l'idioma d'un solpais el esperanto del segle 21, i el que s'imposra a les demes nacions, i ja despres res cadascu, siga regio territori o condat
catala progresista
i aixo hem passat del esperanto, un intent de crear un veritable idioma universal, la meua avia el parlava molt be era la presidenta dels esperentistes del poble a catalunya n'havia molts, be hem passat d'aixo a les llengues locals i provincianes i a dir si hem de parlar be catala o no, jo em vull entendre amb el mon sencer per aixo es va crear l'esperanto no nomes amb pagesos i vaques de l'osona i bages.
Les mentides del Jaume
No em crec gens el Jaume. He treballat molts anys en aquesta botiga i puc dir que mai he tingut cap company que es digués Jaume. La majoria dels dependents són hispanoparlants. Per desgràcia per a tots els que estimem aquesta llengua, hi ha individus botiflers i espanyolistes com el tal "Jaume", que senten un odi rabiós cap a la llengua catalana i cap a la llibertat de Catalunya, i que diuen les mentides que diu el tal "Jaume". Gràcies, senyora Fresneda, per enrabiar aquesta gent.
A l'Observador
Observador: la reclamació sí que surt de la clínica. El Full Oficial de Reclamacions té tres còpies: una per a l'establiment, un altra per a tu i una altra per a la Generalitat, que també te la quedes tu per presentar-la a una Oficinal Municipal d'Informació al Consumidor propera. No es tracta de fulls interns, sinó del Full Oficial de Reclamacions. També pots adreçar-te a la Plataforma per la Llengua i ells t'ajudaran a fer la denúncia.
Bernat
Jaume: Home, «molts, molts anys» no crec; aquesta botiga de Canuda no fa pas gaire que hi és. Tot depén de què entenem tu i jo per «molts» en aquest cas.
Jaume
Leyla crec k si cap treballador parla malament als clients sigui en la llengua que sigui l'haurien cridat l'atencio con a minim... El problema i m'ho he trobat molts cops a la botiga es la manera que tenen alguns clients de dirigirse als treballadors, m'agradaria haver vist la conversa, torno a dir que dubto molt que cap treballador de Canuda parli malament a ninguna persona per dirigirse a ella en castella... Y si el director de la botiga no va fer mes crec que es seguramente per les formes...
A Decathlon mai més!
Tots aquests comentaris falsos de milers de treballadors de Decathlon i de clients centenaris fan riure. Decathlon demostra que és una empresa racista on no s'hi ha de comprar ni un fil. Si no fos una empresa racista no hauria encobert el treballador racista que només pot treballar en una empresa que pensa com ell. Si el que ha passat és irregular, el primer que fa una direcció és obrir un expedient i sancionar el dependent i, com a mínim, demanar disculpes a la clienta.
Leyla
@jaume. Pel que diu l'article, el conflicte es va produir perquè l'empleat li va dir a la clienta 'no la entiendo, hábleme en español'. Home, si jo vaig a comprar a una botiga a Barna i em trobo un paio que em diu això el mínim que faré serà presentar una queixa per manca de respecte. Si a sobre m'ignoren, doncs la meva indignació ja no estarà dirigida nomé al maleducat que m'ha atès sino també als seus responsables. Si es tracta d'un cas aïllat s'hauri de vetllar perquè no es repetís.
DANI
Que artículo tan lamentable y tan político... menos mal que no sois mayoría en Cataluña. FDO: un catalán que forma parte de ese gran 51%.
troll
El dani el jaume i el catala progresista som la mateixa persona: un fatxa totalitari
SAP
De veritat, sabeu que es racista?!! Enserio, on hi es el racisme perque de veritat no el veig? Ara segons el idioma que parlem pertanyem a una raça?! Senyors i senyores, estem tocant fons, de veritat. Abans, de parlar de racisme informeu-vos de que vol dir. Espero que us adoneu sino teniu un problema.
Decarton
No només no respecta la llengua dels seus clients si no que ha exterminat moltes botigues d esport que no venien material De -carton.
Para Leyla, again
"imperialistes lingüístics i ignorants de tota mena: estem reclamant el dret d'una clienta catalanoparlant a ser atesa en català, [...] imbècil [...]". Para no ser el idioma el problema, ha centrado su crítica, y sus insultos, justamente en ese tema. Es una fanática.
Gregory
He sido director de Decathlon en Barcelona hace algunos anos. Frances de origen, catalan de corazon. Pero eso antes. Nunca he tenido problemas con clientes o colaboradores. Se Vivia en Harmonia. Ahora, pour culpa de 3 o 4 extremistas, Catalunya se ha convertido en un lugar peligroso lleno de ideas extremistas y peligrosas. Esto acabara en guerra civil..Est vez solo 10 millions de catalanes contra el resto de los paises democraticos. Son decathlon, muchas personas ni podrian comprarse un chandal
Ja saabem qui és el Sap
El SAP sempre defensant els racistes, els que creuen que negant-se a parlar català a Catalunya "defienden, como Franco, la Raza española". I el 12 d'octubre, al costat del SAP, surten en formació a celebrar el Día de la Raza.
SAP
Ja paro de contestar, pq parlar amb "gent" com tu és perdre el temps. Ignorar, és el q fare. Al últim, comentari, només dir-li, q amb gent com tu és inútil parlar, no tinc arguments... Per contestar tal absurdesa. Em reitero, busca (si saps fer-ho)racisme al diccionari català, fes classe d'història i llavors parlem de racisme, pq de veritat, em cauria la cara de vergonya, qualificar això de racisme. Apa, aquí et quedes sol. Q taguanti un altre, reprimit i cap cuadrat.
lluis
Aquest menys preu de cara al públic no es pot acceptar.. Lamentable decathlon
Agustí
S'ha acabat per mi el Decathlon.
Francesc
Vaig sovint al Decatñlon del port del Fòrum. Em dirigeixoi a tot el personal en Català i si, he observat que és casualitat que algú em contesti en en idioma NATURAL I OFICIAL de Catalunya, son amables, però, si que pensava que existia alguna fòbia contra el Nostre idioma. No trepitjaré mai més aquestes botigues si no hi ha un reconeixement a la persona agredida i unes disculpes formals.
Ja saabem qui és el Sap
Sí, SAP, racisme és el que tu practiques defensant els racistes (racisme ve de raça, cosa errònia perquè de races no n'hi ha). Només hi ha races per als feixistes i els botiflers (com tu) que escupen sobre la seva llengua i defensen els que també l'escupen per no ser la llengua d'una "raça" superior. Vergonya fas, espanyolet.
Leyla
@paraleylagain. Bueno, es que es 'el tema'. No cuesta tanto de entender. Clienta catalana en Catalunya se dirige en su lengua oficial a empleado de establecimiento comercial. Empleado no la atiende. Clienta protesta. Responsable se hace el loco. Relación de hechos, fácil de entender. Razones? Solo dos. Empleado ignorante y estúpido y no cumplimiento de obligación de satisfacción al cliente. Dos malas prácticas profesionales concatenadas. Razón? Dedúzcanla ustedes.
Maria
Tots aquells que relativitzen la queixa dient que la clienta té la pell molt fina, que potser el noi que la va atendre és foraster i que encara no havia tingut temps d'aprendre'n, etc.. Si aquest mateix noi els hagués atès en anglès potser no ho veurien de la mateixa manera.
Fanny
Me va passar una cosa molt similar a Berska Avingudes, de Palma. Jo si que vaig demanar el full de reclamacions. No ha servit de res, però al manco vaig reclamar. Una vergonya com ens menyspreen als catalanoparlants. No, i no provis a fer-ho al revés, que te fulminaran! En canvi, els parles anglès, i es desfan per entendre't.
El tal Gregory
Si algú vol saber que és el feixisme, només ha de llegir el comentari del tal Gregory, fals directiu de Decathlon. El feixisme espanyol és un càncer per a la humanitat. Però tranquils, estan rabiosos perquè veuen que la mamella catalana se'ls acaba.
ACAGARALAVIA
Us imagineu per un moment que hagues sigut al inreves? CASI IMPOSIBLE per cert,que la clienta li hagues parlat en castellà i el dependent li hagues dit de males maneres que li parles en català,?j JA VEIG TITULARS ALS DIARIS, "SEÑORA DISCRIMINADA POR HABLAR EN CASTELLANO¡¡"ENTREVISTES A LES TELEVISIONS ESTATALS,PANCARTES PELS CARRERS..ETC
JordiP
Presumeixo que el problema és la poca preocupación de la empresa en la formación inicial de los empleados. El que habla catalán lo utiliza y el que no, no. Y la empresa tanto le da. Jo mateix vaig amb certa freqüència a les botigues de Platja d'Aro i La Illa. Fins ara, sempre m'han respost amb català y m'han informat de forma adient. També els/les caixers/eres. És de lamentar que alguns encarregats de botiga (suposo) no tenen prou educació comercial (i potser tampoc suport de la Casa).
joan f
No penseu que això passa només a Decathlon. Això pasa a moltes botigues de Barcelona especialment del centre de la ciutat. Quan siguem una República independent i l'idioma oficial sigui el català, aquestes coses no passaran (espero).
Carles
Quines xorrades, acas cuan aneu al paqui "badulaque" espereu ser contestats en catala?. Aixo son ganes de tocar els collons. Sabeu que?, doncs menys cues a fer per els que anem per feina.
joan
Soc Catala pero hem fa moltisima vergonya llegir articles com aquest... com es nota que mai heu sortit de casa...m agradaria veure com us comporteu al estranger i com us agradaria que us parlesin...,
Eric
Bueno, la web de decathlon sí que està en català, però no està accessible fàcilment. He trobat l'enllaç per veure-la en català, tot i que no estic segur de si hi ha el mateix contingut que en castellà. Salutacions https://www.decathlon.es/es/setSessionLocale?newLocale=ca

envia el comentari