Un tuit de Manuel Valls ho deixava molt clar la setmana passada, enmig de la polèmica per la marginació de les llengües “regionals” al país on va ser primer ministre. “França no és Espanya”, anunciava. “L’Estat, els valors republicans i la llengua han construït i unificat la nació. La llengua de la República és el francès. El reconeixement de les llengües regionals existeix, la immersió lingüística no, i a França no és possible”, sentenciava d’acord amb el consell constitucional francès, que ha tirat enrere la llei impulsada per un diputat bretó. Venint d’un català bon coneixedor dels dos estats –tots dos centralistes– la piulada estava carregada de significat. I Pedro Sánchez, Pablo Casado, Manuel Marchena i Carlos Lesmes farien bé reflexionar-hi.

“França no és Espanya”, deia Valls. És una frase cap-i-cua: Espanya no és França. El tuit del fugaç regidor de Barcelona reflectia la falta d’eficàcia històrica de l’estat espanyol. Si la llengua catalana al Principat –i fins i tot al País Valencià i a les Illes– no està en una posició tan dèbil com a la Catalunya Nord, és perquè els catalans del nord van caure de la banda d’un estat eficaç en el seu jacobinisme. Els catalans del Principat no van quedat atrapats en un estat més democràtic, sinó més sapastre. Per això ara està ficat en un vesper en què les vespes es piquen entre elles.

Aquest dijous a la tarda, mentre l’espanyolisme es tirava els plats pel cap en un acte públic pels indults als presos polítics, la ministra d’Exteriors havia d’anul·lar a correcuita una roda de premsa amb la seva homòloga belga per evitar-se les preguntes sobre la nova clatellada judicial, la decisió d’un tribunal europeu de retornar la immunitat –almenys de moment– a Puigdemont, Comín i Ponsatí. I feia només unes hores que un TC desprestigiat i mig desballestat havia tornat a signar dividit la resposta a dos recursos d’empara dels presos, els dels Jordis.

La repressió pel que va ser un acte democràtic –una votació– és brutal i intolerable. Però, de la mateixa manera que era difícil d’imaginar fins on era capaç d’arribar Espanya contra l’1-O, tampoc era fàcil de calcular que s’entrebancaria tan exageradament amb la seva pròpia ineficàcia. Espanya no és França. Valls té raó.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ernst a juny 02, 2021 | 23:31
    ernst juny 02, 2021 | 23:31
    Avui encara es dimecres
  2. Icona del comentari de: Efectivamente, no son lo mismo. a juny 03, 2021 | 00:07
    Efectivamente, no son lo mismo. juny 03, 2021 | 00:07
    España es el Portugal mediterráneo, mientras que Francia es la Gran Bretaña continental . Cataluña es la Dinamarca del sur. Y Andorra, el Chipre de los Pirineos.
  3. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a juny 03, 2021 | 02:31
    Jordi (Català i Suís) juny 03, 2021 | 02:31
    La renúncia dels pares nord-catalans a llur llengua començà el 1945. I ho feren deixant de parlar català als fills. I ho feren per la pressió dels Francesos. I el mateix amb els Occitans. A les escoles castigaven la mainada que parlava català o occità. Però la diferència amb el sud sota els Espanyols és una altra. Quan parlem de França cal dir París i cal pensar en totes les regions Centre-Nord industrialitzades molt d'hora. Res a veure amb els Espanyols endarrerits i ignorants. França té molts Premis Nobels i París no té res a veure amb Madrid. Diguem-ho clar: Espanya és una merda comparada amb França. Imagineu un nord-català que va a viure a París i imagineu un sud-català que va a viure a Madrid. Aquest darrer és com si anava a Tombuktu. I per més moderna que la ciutat vulgui aparentar seran sempre uns cafres vulgars, malparlats, sense paraula, ganduls i aprofitats. Aquesta és la diferència.
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 03, 2021 | 10:05
      JordiP juny 03, 2021 | 10:05
      La Bernadette Subirous no parlava francés sinó occità, i l'esglèsia francesa ho ha ocultat curosament des del primer dia. Acabada la WWI, hi va haver una clara pressió estatal per a ofegar les llengües regionals (mà de ferro en guà de vellut): l'estatalització i universalització de l'ensenyament va permetre col·locar als paratges més llunyanis mestres de la formació més franco-jacobina: es va inicair la campanya d'entronització del "Parisisme" i la ridiculització del "paysanisme", amb especial atenció al desprestigi dels "patois". Només va faltar la WWII per ajudar a remoure la població de tot França i a renovar tota la plantilla de profes a totes les províncies. En aquesta fase es va experimentar una pressió molt més forta, àdhuc castigant els alumnes sorpresos parlant patois. Els francesos perifèrics i els estrangers que viuen, han viscut, coneixen o han tingut relació amb l'esfera de l'ensenyament francés saben que es pot afirmar que no hi han mestres(es) de la mateixa regió: tots (o quasi tots) provenen de regions de ranci esperit francés centralista, jacobí i parisien. Al Rosselló hi havia un important nucli d'ensenyants del Nord superfrancoaleccionats, (alguns d'ells amb activitat política notable). Des de 1939, els espanyols havien estat enviant personal docent extret de la desmobilització postbèlica. Peró no comptaven que els catalans "fidels al règim", fins i tot excombatents del Tercio de Montserrat, potser eren fatxes... però eren catalans. Té raó la Silvia: si els sapastres franquistes haguèssin sigut més aguts, tenien una ocasió d'or per a ferir de mort la llengua catalana. Són uns inútils. Deo gratias.
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 03, 2021 | 10:15
      JordiP juny 03, 2021 | 10:15
      La nostra sucursal a Perpinyà tenia un impresor local de parla catalana. Parlava la variant rossellonesa, totalment trufada de francesismes. Per exeple, un dia m'explicava que un amic seu es va posar malalt; "el portaren a l'hopital, el donaren dues picüres i al lendemen corria per la rü com un lapen" (la grafía fonètica es meva. Perdó). Respecte a la decadència el català, comentava: "el català murirà perquè le parents ja no parlen català als fills." I, girant-se cap el seu fill Gaston (un 35 anys) li deia: "Se pa u quà, Gastón?". I gaston s'el mirava compasivament. Cal afegir que el tal Gaston sí parlava català: havia fet l'escola, era casat amb una figuerenca i s'havia comprat una casa a Saint Louis, sembla ser que amb un veïnat catalanòfon força irreductible.
  4. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a juny 03, 2021 | 02:41
    Jordi (Català i Suís) juny 03, 2021 | 02:41
    En Manuel Valls és fill de mare suïssa del Ticino i pare català. Hauria de tenir la nacionalitat suïssa només per la mare. No hi ha pas dret del sòl sinó de sang: pare o mare passen la nacionalitat. En Valls potser guarda rancúnia per com les elits catalanes tractaren el seu pare. El 1977 va participar a la manif "Som una Nació" a Barcelona. I després va acabar com a batlle d'Evry. Com diem en francès "il y a un truc qui cloche chez ce gars-là". Hi ha quelcom que no rutlla pas bé amb ell. Un conegut d'Evry em deia fa anys que allà deien que quan en Valls passava "raclait le sol", que vol dir que de tan llargues tenia les dents, gratava amb ells el terra. A França ningú el pot veure. C'est un pestiféré ! Em recorda el personatge Tulius Detritus d'Astérix. Mai haguera pogut fer política a Suïssa.
    • Icona del comentari de: Gonzalo a juny 03, 2021 | 14:56
      Gonzalo juny 03, 2021 | 14:56
      Eres muy cansino....quédate allí...por favor!!!!!
      • Icona del comentari de: Epaña perrera de golfas y pederastas a juny 03, 2021 | 16:49
        Epaña perrera de golfas y pederastas juny 03, 2021 | 16:49
        Perritos d'españa pa epañacon su perrito Sanchez
    • Icona del comentari de: Sense el valls, Catalunya esta mes neta a juny 03, 2021 | 16:48
      Sense el valls, Catalunya esta mes neta juny 03, 2021 | 16:48
      El borratxo Va,ls a la firadel vi es l'espectacle d'humor mai vist. Pobre valls alcoholic perdut i tocat del cap, casanrse amb una vulgar tronada i lletja com un gos. Valls, viva el vino y las mujerzuelas locas, loscas y locas
  5. Icona del comentari de: Independentista a juny 03, 2021 | 04:22
    Independentista juny 03, 2021 | 04:22
    Si, però nosaltres, els catalans, estem deixant passar la immillorable ocasió de deslliurar-nos del jou espanyol amb les nostres lluites intestines. De tota manera és bo que s`hagi trencat la monolitica oposició de les forces feixistes.
  6. Icona del comentari de: Una almoina pel sense sostre Valls el pidolaire a juny 03, 2021 | 06:04
    Una almoina pel sense sostre Valls el pidolaire juny 03, 2021 | 06:04
    Valls te pocs estudis i ho fa totperla cartera. Arrablarse a una ricatxa es la seva feina professional, no te cap ofici, ni carrera, ni res de res
  7. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 03, 2021 | 07:38
    Doctor Strangelove juny 03, 2021 | 07:38
    A veure atontada, una votació no té perquè ser un acte democràtic, o és que les votacions a Cuba, Bulgaria i a tot el teló d'acer ho eren? Ho eren les del règim anterior? No sigui tan melona, i usa la teva única petita neurona ! Doc
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 03, 2021 | 09:07
      Doctor Strangelove juny 03, 2021 | 09:07
      Ho tornaré a repetir per n-èssima vegada: La democràcia es basa en l'Estat de Dret, que garanteix la llibertat individual i sobretot la propietat privada. Una vegada tens un Estat de Dret, aleshores votar es pot considerar com un acte democràtic! Aquí a CAT el indepres es van intentar carregar l'Estat de Dret aquell nefast setembre, per tant, aquella votació, o botifarrendum, té de democràtic el que un servidor de comunista! Doc.
      • Icona del comentari de: JordiP a juny 03, 2021 | 10:21
        JordiP juny 03, 2021 | 10:21
        Subvertir la democràcia, oi? He, he, quin tip de riure! No sigueu ridículs, caram" Això que dieu no s'aguanta per enlloc. I el temps s'encarregarà de demostrar-ho.
      • Icona del comentari de: Ramon a juny 03, 2021 | 12:39
        Ramon juny 03, 2021 | 12:39
        La democràcia, certament, es basa en l'estat de dret. Sense estat de dret no hi pot haver democràcia. Però sí que pot haver-hi estat de dret sense democràcia. Una dictadura pot ser estat de dret. Que el franquisme dictés tres anys de presó per militar en el MSC no el negava com estat de dret sinó com democràcia. Que l'Iran dels aiatol·làs pengi homosexuals de grues no el nega tampoc com estat de dret: ho marca la llei vigent en eix estat finançador de Podemos. Estat de dret només vol dir que hi ha un marc legal, des del més decent del món fins al més abominable, i que aquest marc s'obeeix i es fa obeir en qualsevol circumstància sense privilegis, arbitrarietats.
    • Icona del comentari de: al Strangelove a juny 03, 2021 | 09:07
      al Strangelove juny 03, 2021 | 09:07
      Ets molt menyspreable, si no estàs d'acord amb l'article, no cal insultar, de fet ets el típic xulo barato, el típic fatxa prepotent, ignorant, que a falta d'arguments ha de recórrer a l'insult...i et dius doctor...deu ser en estupidesa!
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 03, 2021 | 09:58
        Doctor Strangelove juny 03, 2021 | 09:58
        Perdona estaquirot, però aquí la primera a insultar és la pàjara aquesta. De fet ella en cada "pseudo-article" insulta la intel·ligència humana, llàstima que tu no en gastis d'això, car aleshores entendries el que dic. I ara fes el favor de no comentar mai més res del que escric, talòs! Doc.
      • Icona del comentari de: Gonzalo a juny 03, 2021 | 15:43
        Gonzalo juny 03, 2021 | 15:43
        Chupito!!!!! Han dicho facha!!!!!!
      • Icona del comentari de: ganxó a juny 03, 2021 | 18:35
        ganxó juny 03, 2021 | 18:35
        Company, no ti escalfis, Strangelove no és mes ruc, per que no s'entrena. Ah, i de Dr. res de re, és el neteja botes del grup cantant. No crec que els faci gaire gràcia que utilitzi el seu nom.
  8. Icona del comentari de: L'OBSERVADOR ASTORAT a juny 03, 2021 | 09:10
    L'OBSERVADOR ASTORAT juny 03, 2021 | 09:10
    Pas un goutte de sang français, je sais pas. MAIS PAS UN GOUTTE DE SANG CATALANE, c'est bien sur. Dit "l'avi" Magí.
  9. Icona del comentari de: Ramon a juny 03, 2021 | 12:44
    Ramon juny 03, 2021 | 12:44
    "Valors republicans". El relat d'ERC és de sitcom.
  10. Icona del comentari de: Narcís a juny 03, 2021 | 17:53
    Narcís juny 03, 2021 | 17:53
    Ras i curt : aquest Manué, qui és, del PSOE francès ? PD : no hase falta desir na más !
  11. Icona del comentari de: Ramon a juny 03, 2021 | 18:59
    Ramon juny 03, 2021 | 18:59
    García Trevijano sostenia que la proclamació de la Constitució del 78 d'Espanya com "estat de dret" és una xorrada perquè ja em diràs tu quin estat podria no pretendre's de dret. Dir-ho és del tot sobrer. El que cal és ser-ho. I Espanya no n'és. En Garcia sostenia que l'Espanya franquista era un estat de dret. Jo no vaig tan lluny. Arbitrarietats, n'hi havia un fum. Però potser n'hi ha més ara. Estat de dret només implica imperi de la llei. Sigui quina sigui aquest llei. Estat de dret no es contradiu a dictadura sinó a arbitrarietat. Per exemple, l'encausament pel 9N i que a sobre encausin Irene Rigau però no Ramon Espadaler és pixar-se i cagar-se en l'estat de dret. L'encausament pel Primer d'Octubre ja és una altra cosa. L'encausament pel Primer d'Octubre nega Espanya com democràcia segons el criteri de David Cameron, però és obvi que aquella acció, del tot democràtica, legítima i justa, sí que anava contra la legalitat vigent espanyola. Enteneu la diferència?
  12. Icona del comentari de: LlunyDeCat a juny 03, 2021 | 19:53
    LlunyDeCat juny 03, 2021 | 19:53
    Espanya no és pas França perquè simplement els Espanyols són el Cul d'Europa i no haurien pas d'haver entrat a l'UE. Fou com deixar entrar un Estat dirigit per antics feixistes i admiradors del Nazisme, tots amb els mans tacades de sang. L'Estat dels Espanyols és una empresa criminal i dirigida per criminals. I això inclou tota la classe empresarial lligada a aquest Estat. I és evident que per un Nord-Català París és fantàstic si el comparem amb la visió que té un Sud-Català amb Madrid i Rodalies. Qualsevol Català que visqui fora de l'abast del Cul d'Europa (fora de l'abast de les tvs, guàrdies civils, jutges i policies espanyols) s'adona ràpidament de la merda que és Espanya. Només sentir-los parlar ja fa ganes de vomitar. Duen una cosa negra dintre. És atàvic. I la prova és haver declarat Patrimoni Nacional torturar i matar toros. Creieu-me: és el pitjor d'Europa.

Respon a Ramon Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa