El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Ja podem insultar el rei; el rei belga
  • CA

Un jutge de Gant pregunta al Tribunal Constitucional de Brussel·les si la llei que preveu fins a tres anys de presó per a qualsevol que insulti el rei dels belgues és anticonstitucional o no. La qüestió no s’havia plantejat fins ara perquè a ningú no se li havia acudit, a Bèlgica, que aquella antigalla legal, promulgada fa dos segles, servís per ficar algú a la presó en ple segle XXI. Però com que a Espanya sí que es dóna el cas -a costa del raper Josep Valtonyc, de qui demanen l’extradició- els magistrats belgues han hagut de respondre amb una obvietat: Naturalment, la llibertat d’expressió està per sobre de les sensibilitats monàrquiques. La notícia ha merescut quatre ratlles a la premsa belga, ningú no s’ha escandalitzat.

Més enllà del fet de votar periòdicament, una democràcia és això. També és això. Un sistema judicial independent que jerarquitza correctament els drets i els valors de la societat i els fa compatibles amb la protesta, al marge de sacralitzacions mediàtiques i hàbits autoritaris. Per això el primer ministre belga, Alexander de Croo, ha inaugurat el curs del prestigiós College of Europe, afirmant que “la democràcia liberal no és la recepta més fàcil per als reptes actuals. Però n’és la correcta”.

Es pot argumentar que Espanya és una democràcia amb poca tradició. I és cert. Però també ho és que no evoluciona ni un mil·límetre cap a un sistema liberal de separació de poders i garanties democràtiques. No avança perquè les elits de Madrid no ho volen. I hi ha molt poca Espanya contra això. Tan poca que el projecte independentista no té alternativa.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Erc franquisme repugnant a octubre 28, 2021 | 21:53
    Erc franquisme repugnant octubre 28, 2021 | 21:53
    EL MALLORQUIN EL NOU IDIOMA DEL FRANQUISTA JUNQUERAS EL GENOCIDA DEL CATALA. PORQUERIA ERC,PSOE.PODEMOS, FRANQUISME GENOCIDA. STOP A LA MORT DEL CATALÀ, SANCHEZ FORA, FILL DE FRANCO
  2. Icona del comentari de: Dani_Andreuenc a octubre 28, 2021 | 21:59
    Dani_Andreuenc octubre 28, 2021 | 21:59
    Doncs no. El projecte independentista no en te cap d' alternativa. Estic d' acord. Pero aleshores que fan Esquerra? La Cup? Junts? Uns pactant i parlant wmb l' estat. Els altres amagats. Els altres sols en la inmensitat. Algun dia aquesta partits hauran de pagar la traïció que van cometete.
  3. Icona del comentari de: Tap a octubre 28, 2021 | 22:05
    Tap octubre 28, 2021 | 22:05
    Qui control.la l'Estat Espanyol ? Els Espanyols. Qui control.la de facto l'Estat Federal Belga ? Els Flamencs. Control.len fins i tot l'Exèrcit. Si tu compares un Flamenc (una de les àrees més industrialitzades d'Europa) amb un Espanyol és com comparar Einstein amb "l'idiot du village". No podem pas comparar el TC Belga amb el TC dels Espanyols. Ni la Gendarmerie Belge amb els SS de la Guarida Civil dels Espanyols. Comparar-los fa fins i tot mal de tant que grinyola. Un Espanyol només pot ésser Espanyol i això és ja un defecte de fàbrica. És Cultural, és genètic. Només cal veure tota la purriassa que infecta la web i el Sud-PPCC.
    • Icona del comentari de: JordiP a octubre 29, 2021 | 13:32
      JordiP octubre 29, 2021 | 13:32
      "Qui control.la l'Estat Espanyol ? Els Espanyols." No, estimat. La resposta és "Els castellans." Respecte al tema del nivell d'industrialització de Flandes no estic d'acord. La majoria de la mineria i la indústria belga era valona i Flandes era agrícola. La indústria, el ferro l'acer, la maquinària tèxtil i l'armament van decaure mentre la UE subvencionava l'agricultura: "una muntanye de mantega flotant en un llac de llet". Ara dominen els flamencs, cert, i els valons van a remolc. I el Congo, important font de riquesa pels valons, es va independenditzar (traumàticament, això sí).
  4. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a octubre 29, 2021 | 10:40
    Doctor Strangelove octubre 29, 2021 | 10:40
    Recordo que quan estudiava a França sempre em deien que els belgues eren els rucs d'Europa! Em sembla que no fa falta dir res més! Doc.
    • Icona del comentari de: Narcís a octubre 29, 2021 | 11:45
      Narcís octubre 29, 2021 | 11:45
      Quan jo estudiava als PPCC , recordo que sempre em deien que els espanyols eren els rucs d' Europa ( i, per si no fos prou, els pidolaires eterns ! ) ! PD : em sembla no cal dir res més .. dia rere dia hom ho veu, no debades hi ha nacions dessota aquest estat que el pateixen fora mida de fa ja massa temps !
    • Icona del comentari de: Els PPCC no existeixen @Narcís a octubre 29, 2021 | 13:21
      Els PPCC no existeixen @Narcís octubre 29, 2021 | 13:21
      O no vas estudiar enlloc o no recordes on, però als PPCC segur que no.
      • Icona del comentari de: Narcís a octubre 29, 2021 | 18:47
        Narcís octubre 29, 2021 | 18:47
        Tens raó , no pas als PPCC , atès que fou a Villabotijo del Cántaro, més tard a Villasierra del Monte, i, per últim, a Villabajo de Arriba ! PD: de debò només serveixes per xerrar mamarratxades/ baboiades/ estupiditats ?
  5. Icona del comentari de: cibollet a octubre 29, 2021 | 11:08
    cibollet octubre 29, 2021 | 11:08
    Per què ara no es poden avaluar els comentaris?, ens podeu dir el per què?
  6. Icona del comentari de: Narcís a octubre 29, 2021 | 11:38
    Narcís octubre 29, 2021 | 11:38
    La llibertat d' expressió és fonamental .. és manifestar un pensament .. i com més de fonamental quan tracta de representants d' índole polític o cossos subjectes a aquests ( només caldria ciutadà que paga amb llurs impostos no pogués dir la seva ! ) ! PD : la qüestió és : 1. hi ha denigració a la dignitat o honor o crèdit a la persona per si mateixa o al càrrec/ funció que ocupa o simbol que representa ? i 2. si n' és a la persona .. hi ha motius d'allò més sobrers per no haver de tenir cap deferència i menys encara reverència per actes comportats i/ o accions i mateixes actituds preses ? PD : allò que no pot ser és tenir ningú ' dret de cuixa ' via el poder, via la prepotència . . i menys qui han de preservar o ser punta d' espasa de les llibertats !
  7. Icona del comentari de: La llei belga del XIX estava en vigor quan es va emetre l'euroordre a octubre 29, 2021 | 13:48
    La llei belga del XIX estava en vigor quan es va emetre l'euroordre octubre 29, 2021 | 13:48
    Serà digne de veure com justifica la mediocre justícia belga que no prevarica sense modificar la llei vuitcentista actual i que aplica la modificació amb efecte retroactiu.
    • Icona del comentari de: Narcís a octubre 29, 2021 | 16:27
      Narcís octubre 29, 2021 | 16:27
      La llei és per a fer justícia que no pas per a ' ajusticiar '.. i de franc o covardament ! PD : com pot haver tant malvat .. infrahumà .. i curt de gambals .. a ca nostra? Pobra Catalunya .. sens dubte se'ns omplí de pirates morts de fàstic a ca seva fins encara avui !

Respon a Doctor Strangelove Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa