10 consells per millorar la circulació de les cames

La insuficiència venosa crònica (IVC) és la incapacitat de les venes per realitzar l'adequada tornada de la sang al cor, aquesta falta de circulació provoca l'acumulació de sang a les cames, donant lloc a diferents símptomes i problemes. La incidència d'aquesta patologia augmenta amb l'edat, de manera que a partir dels 50 anys, la meitat de la població la pateix.

 

L'expert mèdic de Cinfa, el doctor Eduardo González Zorzano, realitza un decàleg de consells per millorar la circulació venosa i alleujar els seus símptomes:

 

1. Evitar romandre dempeus, quiet o assegut llargs períodes de temps. Quan per motius de treball o viatges llargs amb cotxe, avió o autobús, s'hagi de romandre molt temps assegut, es recomana no creuar les cames i utilitzar un reposapeus. Tant si s'està assegut o dempeus durant llargs períodes, cal moure freqüentment els peus i les cames i donar breus passejos.

 

2. Cames amunt. Per millorar el funcionament de les venes i després de llargs períodes asseguts o dempeus, s'aconsella tombar-se i elevar les cames per sobre del nivell del cor. En el cas de les embarassades, a més, s'hauria de dormir recolzada sobre el costat esquerre i, per a major comoditat, es recomana col·locar un coixí entre les cames.

 

3. Utilitzar mitges terapèutiques. El metge o farmacèutic valorarà el grau de compressió i talla més adequats per a cada persona.

 

4. Seguir una dieta equilibrada i baixa en sal. Tant el sobrepès com el restrenyiment poden afectar a la circulació. Per prevenir-los, és clau una dieta rica en fibra, fruites, verdures i cereals; així com reduir al mínim el consum de sal per retenir menys líquids.

5. Hidratació, per dins i per fora. S'ha de beure entre 1,5 o 2 litres d'aigua diàriament. A més, és recomanable hidratar també l'epidermis amb productes especialitzats (cremes, etc.) per mantenir la pell elàstica i activar la circulació sanguínia d'aquestes zones.

 

6. L'esport, fonamental. És recomanable la pràctica d'exercici físic moderat de manera regular. Esports com la natació o caminar diàriament, fins i tot el ball, la gimnàstica i la bici, ajuden a activar la circulació sanguínia. Existeixen també rutines d'exercicis senzills indicats específicament per la IVC.

 

7. Després de la jornada, activar el reg amb una dutxa i un massatge. En finalitzar la dutxa diària, aplicarem aigua freda als panxells en sentit ascendent per alleujar la sensació de pesadesa. També ajuden els massatges amb gels freds, des del peu al genoll en sentit ascendent, per activar la tornada sanguínia.

 

8. El calçat i la roba, millor amples. Les peces de roba molt ajustades no són aconsellables, ja que poden dificultar la tornada venosa des de les cames al cor. Igualment, és preferible l'ús de calçat ample i còmode, sense un taló excessiu.

 

9. Evitar la calor. Atès que les altes temperatures afavoreixen la dilatació de les venes, és important evitar les fonts de calor dirigides directament a les cames: no s'ha de prendre el sol a les cames de manera perllongada, ni depilar-se amb cera calenta, o utilitzar saunes.

 

10. Consultar amb el professional sanitari: El metge, o farmacèutic pot orientar sobre complements alimenticis, gels per a cames cansades i medicaments específics per afavorir la tornada venosa.