Simulacre d'incendi en un tren d'FGC a l'estació de Terrassa Nord

El simulacre ha servit per provar la coordinació entre tots els cossos de seguretat i emergències que han intervingut i amb FGC, i valorar els temps de resposta de totes les actuacions
Simulacre d'incendi en un tren d'FGC a l'estació de Terrassa Estació del Nord | Marcel Marsal

 

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), en col·laboració amb Renfe i Adif, han organitzat aquesta passada matinada un simulacre d’incendi en un dels vagons d’un tren de la línia Barcelona-Vallès al túnel entre les estacions de Vallparadís Universitat i Terrassa Estació del Nord. A l’exercici s’han realitzat les tasques d’extinció del foc, assistència als ferits i evacuació de tots els passatgers tant del tren com de l’andana cap a l’exterior de l’estació.

 

L’exercici s’ha iniciat quan el maquinista ha detectat fum dins d’un dels vagons del tren, i ràpidament ha avisat al Centre de Comandament d’FGC. El tren no ha pogut continuar la marxa i ha quedat aturat dins el túnel prop de la galeria 6. En el tren hi viatjaven una quarantena de passatgers, alguns dels quals han resultat ferits.

 

El Centre de Comandament de la línia Barcelona-Vallès, seguint el protocol que marca el seu Pla d’Autoprotecció (PAU), ha trucat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya i al Centre d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat), i ha activat els recursos propis necessaris per fer front a l’emergència.

 

Els passatgers del tren han començat l’evacuació cap a la sortida més propera i segura, seguint les instruccions del maquinista i del personal d’FGC (megafonia, etc), i els usuaris de l’estació també han evacuat la zona seguint les indicacions del personal d’estacions.

 

Els Bombers de la Generalitat hi han treballat amb 11 vehicles i un total de 37 bombers. Les seves tasques han consistit en sufocar l'incendi i fer el salvament de les persones que han quedat atrapades a l'interior del comboi, immobilitzant els ferits i fent-ne l'extracció fins a zona segura, on finalment han pogut ser atesos per personal del SEM.

 

  

A més, el simulacre ha servit als Bombers de la Generalitat per avaluar els paràmetres i maniobres en l’actuació en un servei d'aquestes característiques: consums d'aire, autonomia dels equips, resistència dels bombers en el trasllat de víctimes, maniobres d'immobilització de víctimes en espais de difícil accés,...En tots aquests paràmetres, Bombers coneix quines són les seves possibilitats de salvament i rescat en cas que es produeixi un incendi d'aquestes característiques.

 

 

  

En aquest simulacre s'han tornat a avaluar tots aquests paràmetres, però en aquest cas, s'ha disposat d'un carretó portàtil que Bombers ha instal·lat a les vies de ferrocarril, cedit per FGC, i que ha permès ser molt més àgils en totes aquestes maniobres.

 

 

El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha donat assistència sanitària “in situ” als afectats, estabilitzant-los i distribuint-los per tal que rebessin assistència hospitalària en cas de requerir-ho, posant en pràctica els protocols creats pel Grup de treball d’Incident de Múltiples Víctimes (IMV) del SEM.

 

La seva primera tasca ha estat establir una Àrea Sanitaria, d’acord amb el responsable del Centre de Comandament Avançat (CCA), posteriorment s’ha procedit a classificar, estabilitzar i evacuar els ferits de diferents gravetats, així com coordinar el trasllat dels accidentats i organitzar la infraestructura de recepció hospitalària. Per atendre l’emergència, el SEM ha desplaçat al lloc de l’incident una ambulància de Suport Vital Avançat amb metge, infermer i Tècnic en Emergències Sanitàries (TES), dues ambulàncies de Suport Vital Avançat amb infermer i un TES, cinc unitats Suport Vital Bàsic amb dos TES a cadascuna i 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) amb metge i TES. Aquest desplegament de recursos ha suposat la mobilització de més de 20 professionals del Sistema d’Emergències Mèdiques.

 

Per la seva banda, els efectius de l’ABP de Terrassa dels Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Urbana de Terrassa han controlat els accessos a l’estació i han garantit l’arribada dels serveis d’emergències. Els Mossos també s’han coordinat amb el personal de seguretat de FGC per facilitar l’evacuació dels passatgers afectats.

 

En un lloc segur a l’exterior s’ha instal·lat el Centre de Comandament Avançat (CCA) de l’emergència, en el qual s’hi han desplaçat membres de tots els cossos implicats en el simulacre i personal d’FGC per coordinar totes les actuacions.

 

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha participat a l’exercici amb 3 comandaments de guàrdia que han constituït el Comitè de Crisi que ha actuat com a Cap d’Emergència; el personal de torn de nit del Centre de Comandament Integrat de Rubí; 1 supervisor desplaçat al lloc de l’emergència per actuar com a Cap d’Intervenció; 1 maquinista del tren afectat i 1 agent d’estació a Terrassa Estació del Nord. A més, s’han activat 6 tècnics de manteniment de diferents especialitats (catenària, subcentrals i baixa tensió) que han donat recolzament a les tasques d’intervenció.

 

 

 

 

A part d’FGC, en aquest simulacre també hi ha participat Renfe i Adif, ja que l’estació del Nord està compartida amb Renfe. Renfe ha participat rebent la comunicació d’FGC, comprovant les comunicacions i amb personal de vigilància i manteniment in situ. Adifha rebut la comunicació d’FGC, comprovant les comunicacions i ha desplaçat una patrulla de vigilants i un responsable de Protecció Civil al lloc.

 

Protecció Civil de la Generalitat ha participat al lloc amb 3 tècnics de la unitat d’Operativa Territorial, un tècnic dels Serveis Territorials de Barcelona, a més del personal de guàrdia del CECAT. El grup logístic ha atès als afectats en un espai proper a l’estació.

 

Des de l’Ajuntament de Terrassa s’ha activat el Pla de Protecció Civil municipal, en el qual hi han participat, a més dels diferents serveis municipals com la Policia Local i Protecció Civil, els treballadors socials i Creu Roja pel conveni que tenen. A més, ha activat un minibus per portar als afectats fins a l’escola que ha fet de centre d’acollida.

 

La Creu Roja ha mobilitzat per al simulacre un total de 25 voluntaris, 4 tècnics i 6 vehicles. Pel que fa les tipologies de vehicle han estat de transport adaptat i vehicles de suport per a usos logístics, entre d’altres.

Aquest simulacre d’incendi ha servit per comprovar els protocols d’actuació, comunicació i coordinació entre el Pla d’Autoprotecció d’FGC i el Pla d’Emergències de la Generalitat (FERROCAT); i per provar la coordinació dels cossos d’emergències implicats en un sinistre d’aquest tipus.

 

L’exercici s’ha dut a terme als volts de la una de la matinada per no alterar el funcionament normal del servei, però s’ha organitzat i realitzat sobre la hipòtesi d’un accident produït en horari de servei pel que fa a l’afectació dels passatgers i als mitjans que hi han intervingut.

 

En aquest exercici hi han participat gairebé 300 persones entre els efectius d’emergències (150 aprox), els figurants (85 aprox.) i els observadors (una vintena). Per simular el passatge del tren i d’usuaris a l’estació hi han participat, com a figurants, estudiants del Grau mig de Tècnic Sanitari (TES) de l’IES Castellarnau de Sabadell, l’IES La Guineueta de Barcelona i de l’IES Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet. D’altra banda, els estudiants de l’IES Salvador Seguí de Barcelona han realitzat la caracterització dels figurants.



Comentaris

envia el comentari