La màquina de tren de la Rambla ha fet 50 anys

Us expliquem la petita història d'aquesta locomotora negra
Màquina de tren a la Rambla
Màquina de tren a la Rambla | J.M.O

Qui no s'ha aturat alguna vegada a l Rambla per veure una màquina de tren plantada en una plaça? I qui no s'ha preguntat què hi fa allà, a la cruïlla amb el carrer de Galileu? Doncs ja fa cinquanta anys que la ciutat gaudeix d'aquesta locomotora negra en aquest indret. I sí, és de veritat, va rodar per vies en funcionament, no és pas una escultura. Des del 26 de juny de 1968 tenim "la petita". Nens i grans hi pujavem i hi jugaven. Ara una tanca ho impedeix i evita la degradació de la part interna, i ja no s'hi veuen pidolaires amagant-se de la pluja.

La màquina la va construir Marcinillé Coullet, a Bèlgica. Va sortir de fàbrica el 25 de febrer de 1886 amb el núm. 020-0234. Les seves característiques són: 6,422 metres de llarg; 19.350 kg de pes, capacitat d’aigua, 2,200 metres cúbics, i de carbó 500 Kg; potència 288, esforç de tracció, 2,891 Kgs i un recorregut de 2.296.817 km. Es va comprar per subscripció popular patrocinat per l'Ajuntament de Terrassa i el diari Tarrasa Información per retre un homenatge simbòlic al que havia representat l'arribada del ferrocarril pel desenvolupament social, polític i econòmic de la vila.

De l'estació el Nord va ser traslladada al seu lloc definitiu. Al peu hi ha una placa commemorativa de pedra amb una inscripció: "Tarrasa a la máquina de vapor. Monumento homenaje simbolizado en la locomotora La pequeña."

Placeta amb la màquina de tren
Placeta a la cruïlla entre Rambla i Galileu amb la màquina de tren | J.M.O.