El mNACTEC Terrassa adquireix un turboreactor Klimov VK-1 soviètic

Aquest model de l’any 1948 és un dels motors de reacció més fabricats de la història de l’aviació
Motor turboreactor Klimov VK-1 de fabricació soviètica | mNACTEC

 

El Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) ha adquirit un motor turboreactor Klimov VK-1 de fabricació soviètica. Aquest model de l’any 1948 és un dels motors de reacció més fabricats de la història de l’aviació.

 

El motor Klimov VK-1 va ser desenvolupat per la Unió Soviètica després de finalitzar la Segona Guerra Mundial, amb l’objectiu d’equipar els seus caçabombarders de reacció d’ales en fletxa MIG-15 ‘Fagot’. El disseny del motor, realitzat per Vladimir Yakovlevich Klimov, és una evolució del motor RD-45 basat en el motor de fabricació britànica Rolls-Royce ‘Nene’ amb compressor centrífug, i va ser començat a fabricar en sèrie l’any 1948.


 

Els avions amb motor de reacció van revolucionar l’aviació durant l’últim tram de la Segona Guerra Mundial. Immediatament després de la guerra, la tecnologia dels motors de reacció va ser àmpliament incorporada per les potències que havien integrat el bàndol aliat; primer en els avions militars, i posteriorment en els avions comercials. El Klimov VK-1 és un testimoni de les primeres implantacions d’aquest tipus de tecnologia en els avions militars, en aquest cas a la Unió Soviètica.

 

L’èxit del motor soviètic va quedar patent durant la Guerra de Corea, en la qual els avions MIG-15 van mostrar unes condicions de vol òptimes. El motor Klimov VK-1 amb algunes variacions va ser també muntat en el caçabombarder MIG-17 i en els bombarders Il-28 i Tu-14, tots tres de fabricació soviètica, resultant ser un dels motors a reacció més fabricats de la història de l’aviació.


 

A causa del gran nombre de motors Klimov VK-1 que es van fabricar, encara avui en dia es poden trobar algunes unitats en ús a repúbliques ex-soviètiques per a aplicacions diverses i no aeronàutiques, com per exemple com a font d’escalfor pel desgel de pistes d’aterratge o de vies fèrries.

 

 

 

 

Col·lecció de motors d’aviació

 

El Klimov VK-1 omple un buit en la col·lecció de motors d’aviació del mNACTEC, en la qual fins ara no estava representada aquest tipus de tecnologia.

 

La col·lecció de motors d’aviació del mNACTEC està integrada per motors de tecnologies i configuracions diverses, com els de pistons de tipus radial, en V o de pistons horitzontalment oposats, i de marques com Elizalde, Hispano-Suiza o Rolls-Royce. La col·lecció també incorpora altres peces destacades, com la rèplica del motor pulsoreactor ideada per Ramon Casanova que s’exhibeix actualment en el vestíbul del Museu.


El mNACTEC

 

El Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya és un dels tres museus nacionals reconeguts pel Parlament de Catalunya. La seva missió és difondre i promocionar el coneixement de la cultura científica, tècnica i industrial i, a la vegada, conservar, estudiar i mostrar la implantació i l’evolució dels avenços científics i tècnics a Catalunya, la seva aplicació industrial i, molt especialment, la seva implicació i incidència social.

 

La seu del mNACTEC està situada a Terrassa, en un dels edificis fabrils més emblemàtics del modernisme català: el Vapor Aymerich, Amat i Jover, antiga fàbrica tèxtil dissenyada per l'arquitecte Lluís Muncunill i construït entre 1907 i 1908.




Comentaris

envia el comentari