Cuidem les que ens cuiden. Per un servei SAD segur per a totes

Un article de la comissió feminista de la CUP Terrassa

Des de la comissió feminista de la CUP Terrassa apostem per una societat que posi la vida al centre, i doni per tant el valor que els hi correspon a les tasques de cures. En moments excepcionals com l'actual és quan totes veiem la importància d'aquestes tasques, que han sigut menystingudes anteriorment. Aquest menysteniment, i el fet que se les hagi definit tradicionalment com a “feines de dones”, explica la seva precarització, i explica també la facilitat amb la qual els nostres governants les han venut a grans corporacions, mentre les ciutadanes miràvem cap a una altra banda. Ens han fet creure que els grans gestors de la bombolla immobiliària, ara que ja no podien seguir inflant- la, eren la millor opció per gestionar la cura de la nostra gent gran.

I és així com vam deixar a les mans de Sacyr, OHL o Florentino Pérez el Servei d'Assitència a Domicili (SAD) que dona cobertura a 1850 persones a Terrassa. Les 1850 persones usuàries del SAD, la majoria amb graus alts de dependència, són a diari llevades, rentades, vestides,... és a dir, ateses a distàncies molt curtes, per les treballadores familiars (TF). Cada treballadora pot visitar 5 o 6 usuàries diferents cada dia. És evident, doncs, que en el context actual calen mesures de protecció extraordinàries per evitar el contagi del Coronavirus: bates d´un sol ús, mascaretes, productes desinfectants, guants.

Però aquesta evidència sembla no ser tant evident, valgui la redundància, als ulls de les empreses de l'IBEX que gestionen el servei de SAD, que estan fent treballar les TF sense les mesures de protecció necessàries. L'Ajuntament, però, continua essent el responsable del servei, i és qui ha d'exigir als antics promotors immobiliaris, ara reconvertits en gestors de serveis básics, que compleixin amb els contractes, donin un servei de qualitat a les persones usuàries i respectin els drets laborals de les treballadores.

I això, tal com dèiem, no s'està fent, ja que les treballadores denuncien que no disposen d'equips de protecció individual (EPIs), que no els fan la prova del Covid-19 malgrat hagin atés usuàries positives en Coronavirus, o que les mútues de les seves empreses tramiten les baixes per confinament obligatori com a baixes per malatia comuna. Cal tenir en compte que, amb l'actual ritme de contagis, cada cop tindrem més treballadores familiars confinades si no poden protegir-se adequadament. Així com ens preocupa la possible manca de personal sanitari per contagi o contacte amb el Covid-19, ens hauria de preocupar també qui cuidarà de la nostra gent gran si les treballadores familiars han de ser confinades.

Demanem per tant a l'Ajuntament de Terrassa que posi al centre les persones usuàries i les treballadores, i això vol dir:  Garantir el servei a les persones usuàries i evitar els contagis per Coronavirus.

 Escoltar directament treballadores i usuàries i atendre les seves demandes.

 Assegurar que les empreses subcontractades subministrin a les treballadores els elements de protecció necessaris per poder fer la seva feina sense risc de contagi, ni per elles mateixes ni per les persones usuàries. Si cal, aplicar les sancions pertinents per incompliment de les seves obligacions (l'article 21 de la Llei de Protecció de Riscos Laborals obliga les empreses a garantir la seguretat de les seves treballadores).

 Assegurar que es facin les proves del Covid-19 a les treballadores que atenen persones no només positives per Coronavirus, sinó també usuàries amb símptomes (no oblidem que cada treballadora atén diverses usuàries cada dia).

 Garantir que, en cas de confinament per contacte amb usuàries amb Covid-19, les baixes es tramitin correctament, sent equiparables a les d'accident laboral segons el Decret de l'Estat d'Alarma, i no pas per malaltia comuna tal com s'està donant.

Demanem també a les famílies de les persones usuàries del SAD, així com a la ciutadania en general, que exigeixin el compliment de les mesures de protecció en aquest servei que és bàsic i imprescindible no només per a les persones usuàries, sinó per a totes nosaltres. En situacions excepcionals, calen mesures excepcionals! Fem servir les nostres veus per reclamar-les!


Comentaris

envia el comentari