Bonal: "La digitalització no es resol posant un ordinador a casa"

Debat al Consell Comarcal sobre com la pandèmia ha afectat l’educació i l’aprenentatge, sobretot de les famílies més vulnerables

Sessió realitzada en el marc del Dia Mundial de la Infància
Sessió realitzada en el marc del Dia Mundial de la Infància | CCVO

Aquest divendres s’ha realitzat la sessió “L'impacte del confinament per la Covid-19 sobre el dret a l'educació i l'aprenentatge" dirigida a professionals de l'administració pública i d'entitats del territori en el marc del Dia Mundial de la Infància. Durant la sessió s’ha abordat com la pandèmia ha afectat l’educació i l’aprenentatge, sobretot de les famílies més vulnerables. La sessió ha comptat amb la participació de 80 persones: representants polítics, responsables tècnics i professionals de les diferents àrees de l’administració local, representants institucionals i personal tècnic d’agents socials i entitats.

El Catedràtic de Sociologia al Departament de Sociologia de la UAB i  director del Grup de recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS) de la UAB, Xavier Bonal, ha presentat l’estudi realitzat durant el confinament, a través d’una enquesta adreçada a famílies amb infants i joves entre 3 i 18 anys que es trobessin escolaritzats entre P3 i l’educació postobligatòria. Amb aquest instrument es volien respondre hipòtesis i  neguits que sorgeixen davant d’una situació tan excepcional i inèdita com és el tancament dels centres educatius. L’enquesta va ser contestada per 40.000 persones.  

Bonal ha assegurat que “estem davant un procés acumulatiu de desigualtats i on la segregació s’extrema”. “Això obre nous reptes per una nova normalitat perquè hem de ser capaços de garantir el dret a l’educació i l’aprenentatge i que no ens hem de deixar enlluernar amb les polítiques d’oferta en digitalització. El repte no es resol posant un ordinador a casa. La digitalització és el mitjà però l’objectiu és l’aprenentatge", ha assegurat. “El Dret a l’educació és un dret ampliat no només en s’aprèn a l’escola. Hem de ser capaços d’articular mecanismes d’acompanyament, de suport als infants i joves. I  un exemple clar el tenim en els adolescents, hem de poder acompanyar-los per evitar la desmotivació”, conclou Bonal. 

Durant la sessió, la consellera de Drets Socials del Consell Comarcal, Míriam Casaramona, ha avançat algunes de l’estudi que està treballant l’Observatori Comarcal amb dos objectius: identificar els col·lectius en situació o risc de vulnerabilitat amb especial atenció a aquells perfils emergents derivats de la crisi i conèixer la resposta que els diferents agents de la comarca estan donant a les noves necessitats de la població. Els resultats d’aquest estudi, que es preveu finalitzar a finals de desembre, seran fonamentals en el procés d’elaboració del Pla per a la protecció social, en el marc del Pla de Reconstrucció aprovat pel Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental de 16 de juny de 2020.

Al Vallès Occidental, 17,6% dels nens i nenes escolaritzats a la comarca durant el curs 2019-2020 viuen en llars amb rendes que se situen per sota del llindar de rics de pobresa i exclusió social.

TENS TELEGRAM? Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre la desescalada a Terrassa i voltants? i sobre totes les activitats de Nadal? Clica aquí per subscriure't al nostre canal de Telegram

Comentaris

envia el comentari