Un 15% dels adolescents ha patit bullying

Instituts de Terrassa i Vacarisses participen en un gran estudi

Un rigorós estudi sobre les emocions dels adolescents de la província de Barcelona, desenvolupat per l’Institut de Recerca en Ecologia Emocional i Creixement Personal de la Fundació Ecologia Emocional de Barcelona, ha donat noves dades a partir de la pròpia mirada dels joves. Un total de 2.450 adolescents d’entre 11 i 18 anys de 14 centres educatius públics i concertats de la demarcació de Barcelona se sinceren sobre les seves emocions després de fer una autoexploració a través d’un qüestionari de 100 preguntes dividides en 10 Àrees d’Exploració (identitat, valors, conductes de risc, hàbits de la salut, comunicació familiar, tecnologies de la informació o la seva mirada sobre el món, entre d’altres. De les respostes al qüestionari B-SEA (Benestar i Salut Emocional dels Adolescents) es desprenen conclusions com que al voltant del 15% dels enquestats reconeixen haver patit bullying en una freqüència que va entre “de vegades” a “sempre”. En el gènere masculí, la proporció és una mica superior (15.4%) que el femení (12.8%).

 

Per altra banda, un 33,8% dels adolescents reconeixen haver participat de manera activa o passiva en situacions d'assetjament a un company en una freqüència que va des “de vegades” fins a “sempre”. A l’estudi es veu que pràcticament no hi ha diferències entre gèneres: masculí 34% i femení 33.4%. Els directors de la Fundació Ecologia Emocional, els psicòlegs Mercè Conangla i Jaume Soler, apunten que “cal fer prevenció emocional en tot l’àmbit educatiu per reduir i evitar l’assetjament escolar” dels nens i els adolescents. “L’etapa de l’adolescència i joventut suposa molts reptes a nivell emocional. Si els nostres joves no disposen d’eines per gestionar les emocions derivades del que viuen, poden caure en desequilibris i patiment”, destaquen. Per això, defensen l’educació i la gestió emocional a tots els nivells: en la formació del professorat i l’alumnat i en l’àmbit familiar.

 

TIC, angoixa i impaciència

Els resultats de l’autoexploració detallen que la relació dels joves amb les TICS els provoca sentiments d'angoixa i impaciència, també destaca la seva preocupació sobre situacions de bullying o assetjament escolar, la gestió de la ira (pèrdua de control) o conductes de risc. Igualment, hi ha aspectes positius com el seu sentiment d'estima i d’integració al grup familiar, l’elevada apreciació de la diversitat, la construcció de la seva identitat i la seva relació i sensibilitat pel món que els envolta.

 

El grup d’experts de l’Institut de Recerca fa una crida a la reflexió sobre l’assetjament escolar, després d’analitzar aquestes respostes, amb un percentatge molt alt: “he participat de manera activa o passiva en situacions d’assetjament a un company/a (2,29/1) i també que “he patit bullying per part dels companys” (1,62 / 1). També preocupa la tendència a la pressa (3,30/1), la immediatesa (3,25/1) el consumisme (3,2/1), i dificultats en complir obligacions (3,06/1) dels adolescents enquestats. A la Fundació Ecologia Emocional són experts en el tema de gestió emocional, creixement personal i treball en valors. “En els 23 anys que despleguem el projecte fundacional hem optat per la prevenció. I això vol dir observar què passa al món pel que fa als temes que ens ocupen i mirar de donar millors respostes abans de que els problemes siguin massa grans”, reflexionen els psicòlegs Soler i Conangla. És per això que fa dos anys van decidir focalitzar l’atenció de la seva recerca en aquesta etapa de vida i van engegar la investigació. “Ara ja disposem de resultats reals d’una bona mostra i podrem continuar treballant”. Soler conclou que “alguns resultats de l’estudi confirmen el que ja intuíem o havia estat descrit. Ara, però, tenim dades proporcionades pels mateixos joves. Des d’aquesta mirada hem trobat aspectes significatius sobre les deu àrees explorades, així com diferències i similituds entre gèneres i/o edats. Ens ha alegrat especialment la sensibilitat dels joves sobre la vida i la valoració de la seva diversitat, fet que és molt esperançador”.

 

De sis comarques

Dels 14 centres educatius de la província que hi han participat, un 62% són públics i un 38% són concertats. Del Barcelonès hi ha la Sagrada Família de Barcelona i l’Institut Júlia Minguell de Badalona; del Baix Llobregat, l’Ateneu Instructiu de Sant Joan Despí i l’Escola Garbí d’Esplugues de Llobregat; del Garraf, el Margalló de Vilanova i la Geltrú; de l’Alt Penedès han participat l’Institut Escola Intermunicipal del Penedès, Vedruna-El Carme i l’Institut Escola Jacint Verdaguer, tots tres de Sant Sadurní d'Anoia; del Bages, la Joviat de Manresa; i del Moianès, l’Institut Moianès de Moià. La resta de centres participants són del Vallès Occidental: l’Institut Vacarisses de Vacarisses, Santa Clara de Sabadell i Joaquina de Vedruna i Vedruna-La Vall de Terrassa El qüestionari l'han contestat estudiants d’ESO, Batxillerat i/o Cicles Formatius de Grau Mig o Superior. Han puntuat la seva autoavalució en una escala de 1 a 6 (des de Mai/Gens fins a Sempre/Molt). Els valors obtinguts es comparen amb els ‘valors òptims’, en base a criteris establerts pels investigadors.