Nou sistema de seguretat a la R4 al tram Terrassa-Manresa per evitar més accidents

El Consell Comarcal aplaudeix la mesura però recorda que cal fer front als "dèficits històrics" en infraestructures a la comarca

El Consell de Ministres ha aprovat licitar la instal·lació del sistema de seguretat ERTMS a les línies R4 i R2 de Rodalies. Aquesta va ser una de les reivindicacions que el Consell Comarcal del Vallès Occidental i del Bages van traslladar el mes de febrer en una reunió amb responsables del Ministeri de Foment a Madrid, després que el passat hivern s’hagin produït dos accidents greus en el tram Terrassa-Manresa de la R4. La licitació preveu l'aplicació d'un sistema de seguretat i de millora de circulació de comboi que té un cost de 120 milions d'euros.

 

Des del Consell Comarcal del Vallès Occidental, el president Ignasi Giménez, aplaudeix la licitació i demana “la màxima celeritat per adequar la R4, per millorar-la i per incorporar-hi totes les mesures de seguretat necessàries”. Giménez afegeix que “des del Vallès Occidental seguirem reclamant les millores que permetin corregir un dèficit històric a la nostra comarca en matèria d’infraestructures”. Cal recordar que el Consell d’alcaldes i alcaldesses va aprovar el novembre de 2018 un acord on es sol·licita a ADIF que es facin les actuacions necessàries per garantir la seguretat a la R4.

 

El valor estimat del contracte licitat pel Consell de Ministres ascendeix a 98.113.183,27 euros (sense IVA) i el termini d'execució estimat és de 72 mesos, dels quals 24 mesos corresponen a l'execució de les obres i els altres 48 mesos al manteniment de les futures instal·lacions.

 

Segons Foment, l'actuació permetrà modernitzar la xarxa, ja que el sistema ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu), l'utilitzat en les línies d'alta velocitat, millora de forma significativa les prestacions d'explotació i les condicions de fiabilitat, qualitat i eficàcia global del servei.  Segons el Ministeri, també es farà una modernització de les instal·lacions de senyalització i de protecció del tren amb la implantació d'enclavaments electrònics a les estacions i trajectes del tram Manresa-Terrassa (Manresa, Sant Vicenç de Castellet, Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat. De forma paral·lela, s'actualitzaran els actuals enclavaments electrònics de les estacions de Terrassa, Sabadell Sud, Cerdanyola del Vallès i Montcada Bifurcació per adaptar-los al nou esquema d'explotació i al sistema ERTMS.