Com podem alleujar el mal d'esquena?

Informació i consells de la Unitat del Dolor de MútuaTerrassa

 

Què és el mal d’esquena?

El dolor és una sensació molesta que limita l’habilitat i la capacitat de les persones de realitzar unes activitats quotidianes.

Al voltant d’un 80% de la població ha patit o patirà dolor d’esquena al llarg de la seva vida, el qual es pot manifestar de diverses maneres i amb diferents graus. Les afectacions més freqüents són la lumbàlgia, la dorsàlgia i la cervicàlgia.

La lumbàlgia és l’afectació més freqüent entre els problemes de salut crònics a tot l’estat i abasta el 18,6% de la població. A més, és el motiu del 12,5% de les baixes laborals que es produeixen, el que suposa unes pèrdues al voltant del 16.000 milions d’euros (1,7% del PIB). 

 

Quin símptomes té?

Entre els símptomes del mal d’esquena es troben les molèsties musculars, els dolors punyents, el dolor que s’irradia cap a la cama, el maluc o la planta del peu. Aquests dolors limiten la flexibilitat, així com l’amplitud de moviments de l’esquena. També es poden experimentar símptomes de debilitat a les cames i als peus.

 

Como afecta el dolor a l’esquena?

Si pateixes mal d’esquena és molt probable que l’afectació sigui en tres àmbits: el físic (el dolor en sí mateix); el laboral (impossibilitat de realitzar activitats laborals); i l’emocional (afectació emocional, secundària al dolor). 

 

Per què patim mal d’esquena? 

Les causes que provoquen el mal d’esquena són moltes, la més important és l’evolució de la humanitat: el fet d’estar dempeus, caminar amb calçat, passar molt de temps assegut. El mal d’esquena és el problema de salut més associat amb la vida moderna. El nostre disseny evolutiu està pensat per mantenir una vida activa i el nostre cos necessita activitat física per a mantenir-se sa. En els últims 250 anys els éssers humans hem adoptat una vida sedentària que exigeix cada cop menys moviment. 

 

Segons dades de l’OMS, el 70% de la població dels països industrialitzats pateix dolor d’esquena en algun moment de la seva vida. 

 

La lumbàlgia és el dolor d’esquena més freqüent. Les causes acostumen a ser d’origen mecànic, una alteració de l’estàtica vertebral (escoliosi), contractures musculars (per sobrecàrregues o tensionals), problemes degeneratius, del disc intervertebral o de les articulacions posteriors, estenosi de canal, fractures per osteoporosi o traumatismes. 

 

Unes altres causes, menys freqüents, són les malalties inflamatòries de les estructures vertebrals (espondilitis anquilosant), les infeccions i els tumors o metàstasi.

 

Como diagnostiquem el dolor d’esquena?

La font d’informació més important per a conèixer les causes del mal d’esquena és la història clínica del pacient i l’exploració física.

 

La resta de les proves (radiològiques, analítiques, funcionals, ...) només tenen valor si els resultats es corresponen amb el que manifesta el pacient i l’examen físic, per tant seria convenient recórrer a ells quan la sospita d’una patologia determini la seva conveniència.

 

Quin són els factors de risc? 

  • Edat: els risc de patir mal d’esquena augmenta clarament per damunt dels 60-65 anys i té una punta d’incidència en la tercera edat, probablement per lesions esportives i/o laborals.
  • Dones: hi ha una mica més d’incidència entre les dones per la seva longevitat.  
  • Genètica: el component hereditari és el factor aïllat més important en el desenvolupament de la degeneració discal. 
  • Tabac.
  • Treball manual, repetitiu, càrrega de pes.
  • Obesitat.

 

Consells per a prevenir el dolor d’esquena

  • Fer exercici, mantenir-se físicament actiu i evitar el sedentarisme. 
  • Practicar exercici físic, regularment, de baix impacte que no forci l’esquena és una bona opció perquè desenvolupa la força muscular i la flexibilitat. Per exemple caminar, nadar, ioga, pilates.
  • Seguir una dieta sana i mantenir un pes ideal. El sobrepès és una de les causes més freqüents del mal d’esquena perquè força els músculs de l’esquena.
  • Mantenir una bona higiene postural: hem d’evitar la sobrecàrrega de l’esquena i aconseguir una postura correcta la major part del temps. Evitem estar asseguts durant massa temps i corregim la postura quan fem servir l’ordinador o quan mirem la TV. Educar el cos i identificar les males postures. 
  • Si hem de carregar pes, ho hem de fer bé: flexionar els genolls i mantenir l’esquena recta. Quan carreguis bosses, distribueix el pes de manera equitativa entre els dos braços. 
  • STOP al tabac. Està comprovat que  l’impacte de la nicotina en el flux sanguini i la promoció de la inflamació també poden contribuir en el procés de degeneració de la columna.
  • Assegura’t un bon descans, el matalàs ha de suportar el teu pes de forma adequada.
  • Inculcar aquestes premisses a les noves generacions. 

 

Què podem fer amb una lumbàlgia crònica?

L’objectiu de les diferents teràpies que oferim a la Unitat del Dolor de MútuaTerrassa és la d’interrompre el circuit de dolor crònic i millorar la qualitat de vida de cada pacient. Treballem com a coordinadors d’un equip multidisciplinar format per traumatòlegs, neurocirurgians, metges de família, rehabilitadors, infermeria, grups de treballs, etc.

 

En molts casos l’objectiu, a més d’alleujar el dolor i la qualitat de vida és evitar o posposar una futura intervenció quirúrgica de l’esquena. 

 

Avaluem individualment cada cas i consensuem amb cada pacient un pla de treball a portar a terme en un temps determinat. L’actuació inclou generalment una teràpia farmacològica, l’administració de diferents tipus d’infiltracions i l’assoliment d'hàbits de vida saludable.

 

Donat l’estil de vida actual -l’envelliment de la població mundial, el canvi sociocultural a la tolerància del dolor- el mal d’esquena és i serà un problema freqüent que cada cop afectarà més persones en un futur. 

 

A la Unitat de Dolor de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa poden prevenir-lo i tractar-lo.

 

Dr. Francisco Duca, metge adjunt de la Unitat del Dolor de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa