14 de novembre, Dia Mundial de la Diabetis

La tipus 2 (DM2) és la forma més comú de diabetis

La diabetis mellitus (DM) és una de les patologies amb major impacte sociosanitari, no només per la seva elevada prevalença, sinó també per les seves complicacions cròniques i elevada taxa de mortalitat.

  

  

 

Com podem prevenir la diabetis tipus 2?

 

La Diabetis gestacional

  

  

  

  

  

 

L’alimentació saludable

 

Un dels aspectes que pot prevenir la diabetis tipus 2 al llarg de tota la vida és l’alimentació saludable. Segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) l’alimentació saludable és aquella mitjançant la qual es preveuen malalties com: la diabetis, la síndrome metabòlica, etc.

  

  • Fruites i hortalisses fresques i de temporada (3 o més fruites i 2 o més hortalisses al dia)
  • Llegums (mínim 3 o 4 a la setmana)
  • Fruita seca (3 – 7 a la setmana)
  • Cereals integrals (arròs, pasta, pa, etc.) i tubercles com la patata (a cada àpat)
  • Oli d’oliva verge extra (per amanir i cuinar)

  

  • Làctics: llet, iogurt i formatge (1 – 3 al dia)
  • Peix (3 – 4 a la setmana)
  • Ous (3 – 4 a la setmana)
  • Carns (preferiblement blanques i magres, 3 – 4 a la setmana)

  

  • L’aigua com a beguda principal en funció de la set
  • Àpats en família o en companyia
  • Consum prudent i en moderació en les quantitats
  • Ingesta d’aliments locals i de temporada

  

 

L’activitat física

Un altre aspecte rellevant en la prevenció de la diabetis tipus 2 és l’activitat física. Així doncs, procureu ser actius, sumeu almenys 30 min d’activitat física moderada, com a mínim 5 dies a la setmana.

  

  

  

  

 

La son

Per últim, i no per això menys important, us destaquem que la manca de son pot provocar moltes més alteracions de les que creiem, com ara:

  • Alteracions a l’hora de metabolitzar la glucosa, augmentant el risc de patir diabetis.
  • Alteracions de la pressió arterial, afavorint la presència de patologies cardiovasculars.
  • Alteracions de les hormones de la sacietat, facilitant l’aparició del sobrepès o l’obesitat.

 

La recomanació mitjana són d’entre 7 i 8 hores de son en població adulta i de 9 hores en el cas d’adolescents i nens. I tu, quantes hores al dia dorms?

  

  

 

Sabies que...

 

“Diabetis i família” és el tema per segon any consecutiu del Dia Mundial de la Diabetis.

  

  

  

  

 

Servei d’endocrinologia i Nutrició de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa