Maite Garcia (Gremi d'Hostaleria): "Passarem una temporada dolenta"

Maite Garcia
Maite Garcia | cedida

 

El Gremi Empresarial d’Hostaleria de Terrassa i Comarca, va veure la llum l’any 1978 com associació empresarial i agrupa actualment a empreses del sector de l’hostaleria, la restauració, els hotels i similars de Terrassa i comarca. És un dels sectors més afectats per la crisi del coronavirus i afronta un futur incert. Maite Garcia (Sa Illa) ens comenta quin és el present i quines perspectives hi ha.

 

Com s'ha viscut fins ara la crisi del coronavirus?

Crec que hi ha diferents fases, com la desescalada, primer amb por, després amb una certa tranquil·litat, i en veure que la cosa s’allarga continuar amb nerviosisme i acabar amb una incertesa sobre com acabarà tot.

 

Com s'afronta la desescalada?

Primer de tot fent consciència que ara mateix hi ha un canvi al nostre sector al qual ens hem d’adaptar, sanitari (aquí entren mètodes a l'hora de treballar, mesures higièniques per treballadors i clients, etc.) formació e informació als treballadors i als clients, la relació amb els clients, la utilització de suport de les xarxes socials (cartes que no han de ser amb paper, visió del nostre negoci a les xarxes socials), són molts canvis i és com començar de nou i això també fa que cada negoci començarà en fases diferents.

 

Com estan ara mateix els associats?

Bé, hi ha de tot suposo. Depèn també de la situació de cadascun d’ells. Hi ha moltes situacions. N'hi ha alguns a qui els hi han facilitat el pagament del lloguer, que s’han acollit a les ajudes que han donat (encara que poques), que han pogut aconseguir un ICO (ha estat com una “missió impossible”) i uns altres que no ho han tingut tan fàcil i es comencen a desesperar. Per una altra banda, notem inquietud al sector per estar al dia de les normatives a seguir per quan es pugui obrir. Tenim moltes consultes aquests dies sobre l'àmbit laboral, del que es pot fer segons la fase en què s’estigui, en temes sanitaris, etc.

 

Optimisme o pessimisme entre els dirigents i entre els associats? 

Bé en general, tant en els membres que formem la Junta Directiva com en els associats hi ha dies de tot, però crec, i així ha de ser, que l'optimisme per davant de tot! Des del Gremi estem treballant i tenim molt suport de la FIRHT (Federació Intercomarcal de Restauració Hostaleria i Turisme) que formen 30 gremis i associacions de quasi tota Catalunya i que representem a més de 6.000 pimes, micropimes i autònoms, tots a una per poder transmetre les nostres inquietuds davant del Govern de la Generalitat i alcaldies.

 

Hi veu una sortida?

I tant, hem de ser positius. Costarà, no ens enganyarem, i passarem una temporada dolenta però som un sector necessari, som mediterranis, la gent ens necessita per fer vida social i nosaltres amb ells.

 

Molts bars i restaurants ja no obriran les persianes?

Bé, com he dit abans, no serà fàcil, i depenen també de la situació de cadascun. Sí que segur que n'hi haurà que no obriran la persiana, però com en altres sectors, sobretot del petit comerç.

 

Què proposa el Gremi per fer front a la situació?

Sobre tot jo com ara representant del Gremi demanaria prudència, a l'hora d’obrir pensar bé amb els pros i contres, no precipitar-se, seguir els consells que des del Gremi anem enviant, hi ha molt oportunista que aprofita per vendre davant la incertesa coses que potser després no seran necessàries que ens preguntin que per això estem aquí. 

 

Observa predisposició de l'Ajuntament per col·laborar?

Per descomptat! Des del primer moment. És més dintre dels Gremis que formem part de la FIHRT el tenen com exemple d’Ajuntament a seguir. Han contactat amb nosaltres, des del primer moment ens han escoltat i escolten les nostres inquietuds i ens estan ajudant tot el que poden per reactivar el nostre sector. Per exemple facilitant l'ampliació i sol·licitud de terrasses i el no pagament  de la taxa, facilitat amb el tràmit per donar d’alta el servei de portar el menjar a domicili. Però aquesta relació amb el Gremi no és d’ara ja fa temps que tenim aquesta relació amb l’Ajuntament.

 

Res tornarà a ser igual en el món de la restauració? O en uns mesos tot tornarà a la normalitat? 

Home ara de moment no, hem de ser prudents i seguir els consells si no volem tornar enrere però com he dit abans hem de ser positius i vull pensar que amb el temps anirem tornant a la normalitat, però el que no puc dir si seran dos mesos o cinc, tot dependrà de com vagi evolucionant la pandèmia, encara que hi haurà coses que ja es quedaran. 

 

Se'n pot treure alguna conclusió positiva del que ha passat? 11. Hi haurà un canvi d'oferta gastronòmica? Un canvi d'hàbits? Tenen por de contagi els restauradors? En poden tenir els clients?

Sempre de totes les coses hem d’intentar treure coses positives, com per exemple ser més conscients amb el reciclatge, amb la utilització de plàstics amb el nostre dia a dia, amb els temes sanitaris, amb els recursos que tenim via xarxes socials per donar a conèixer el nostre negoci. Si potser un dels canvis que podem trobar és que fins ara el concepte portar a casa només era o es pensava més amb una pizza o entrepans i ara hi haurà molts restaurants que fins ara no ho fèiem i ara ho estan oferint i ho continuaran fent, per què potser el client al principi ho demana més o per les restriccions que nosaltres tindrem als nostres establiments, però tornarem a la normalitat al client li agrada anar al restaurant poder gaudir d’aquell moment, de l’entorn.

 

Por?

No, ara mateix estem pensant a poder obrir com més aviat possible amb les millors condicions i si les coses es fan ben fetes no hi ha per què tenir por, ho deixarem amb respecte. I els clients tornem al mateix, si tu has fet les coses ben fetes, podràs transmetre aquesta tranquil·litat als clients que és el més important ara mateix potser al principi costarà, però com al principi també passava quan anàvem a fer la compra i ara anem més relaxats, tot té un procés i depèn de cada un, de la informació i confiança que es transmeti.