Alfons Cornella: "No hi ha futur que no passi per Àsia"

Alfons Cornella
Alfons Cornella | Cambra

Tothom pot ser un emprenedor si té una bona idea, sap col·laborar amb altres, posa tota la il·lusió del món en el seu projecte i l’estructura d’una forma escalable que li permeti arribar a un món global. Aquest podria ser el missatge conjunt dels ponents de l’11a Jornada d’Emprenedoria que amb el lema “El repte de la internacionalitat en un món glocal” s’ha desenvolupat aquest matí al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès.

 

La jornada a la qual han assistit prop de 450 persones, majoritàriament joves, ha estat organitzada per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa i l’Ajuntament de Sant Cugat. Alfons Cornella, fundador d’Infonomia i Co-Society i considerat l’home del país que més sap d’innovació, s’ha centrat en la col·laboració com a nou paradigma en el món de l’emprenedoria.

 

“Let’s-Co” és el seu lema. Assegura que el món és cada vegada més complex i saber competir ja no és suficient per afrontar aquesta complexitat: “I el problema és que sabem competir, però no sabem col·laborar”. En la seva exposició ha desgranat multitud d’exemples del que fins ara s’ha considerat col·laboració: ajuntar dues marques en un producte per guanyar mercat; o combinar la capacitat i know-how d’un procés productiu a una marca amb “valor” per vendre més o aconseguir un major marge comercial. Experiències que, en la seva opinió, presenten problemes a mitjà i llarg termini i acaben, moltes vegades, per desaparèixer.

 

Cornella considera que la veritable col·laboració és aquella en la que es combinen coneixements i pràctiques, encara que siguin de sectors molt diferents, per generar un producte nou que cobreix una necessitat. I ha posat diversos exemples, com la col·laboració de diverses empreses noruegues (una empresa de carretons, una empresa de disseny i una de correus) per crear un vehicle de distribució de correus adaptada a una configuració urbana com la de les ciutats noruegues, i que ja s’està venent a molts altres països. O la de dues empreses basques (una que fabrica autobusos i un altre que fabrica trens) per construir un autobús que funciona com un tramvia, amb el que això suposa de beneficis pel medi ambient. Cornella, que concentra actualment els seus esforços en fomentar aquest tipus de col·laboració mitjançant Co-Society, també defensa que només serà el treball conjunt de les empreses el que permetrà afrontar el repte que per l’economia i les empreses de tot el món suposarà el que ell denomina el “fenomen de la Xina”: “El que vindrà no és el que ara coneixem, si no una altra cosa que els xinesos han estat desenvolupant en els últims 10 anys, i que neix en el moment que van decidir concentrar els seus esforços en I+D”.

 

En aquest sentit, ha destacat l’esforç de la Xina en crear el “Belt and Road”, una xarxa d’infraestructures per crear una comunicació directa entre Àsia i Europa per terra (amb tren) i per mar, i que els porta a invertir a Àfrica i a Europa. Per a Cornella “no hi haurà futur que no passi per Àsia” i ha animat als futurs emprenedors a explorar el mercat asiàtic de la mà de les Cambres o d’institucions com Acció i a desenvolupar-se en aquest mercat de la mà d’un partner xinès. En la seva opinió, el gran secret del creixement de la Xina és que els empresaris xinesos han apostat decididament per fer de mentors de milers de start- ups i ha reclamat actituds similars als empresaris catalans.

 

Emprenedor de la mà de la Cambra de Comerç de Terrassa

Javier Garrido, soci fundador de Robin Hat -una empresa que va néixer amb l’assessorament de la Cambra de Terrassa- ha exposat a la Jornada d’Emprenedoria la seva experiència d’èxit. Robin Hat produeix i ven barrets de quiròfan divertits i personalitzables. Es va constituir el 2015 i quatre anys més tard, ven a 16 països de tot el món, des del Japó a Estat Units, ha creat una delegació a Xile i el pròxim any té previst arribar a Brasil i Colòmbia. La seva empresa no només produeix i comercialitza barrets de quiròfan tèxtils, que permeten més d’un ús i contribueixen a reduir els residus de cel·lulosa, és també una empresa amb una extensa col·laboració amb campanyes de sensibilització sobre malalties com el càncer de mama i amb 15 entitats solidàries, especialment vinculades al món sanitari, com la Fundació Elena Barraquer o Pallapupas, entre d’altres. Garrido va afirmar que el seu projecte es va fonamentar en la il·lusió i ho transmet quan parla de la seva empresa: “El que fem ho pot fer molta gent, però el veritablement important és com ho fem”. Assegura que des del primer moment va concebre Robin Hat com una empresa internacionalitzada, encara que produeix íntegrament el seu producte a Catalunya i, ha explicat que un dels secrets del seu ràpid creixement en el mercat exterior va ser apostar per un marketplace com Amazon, “el que ens va permetre vendre a molts països sense assumir cap risc a la inversió. També va regalar als assistents el que ell considera la seva fórmula d’èxit: Robin Hat és gent normal, fent coses normals, però de forma molt especial.

 

Panell d’experiències

La Jornada, que ha estat conduïda per l’instagramer amb prop de 50 mil seguidors, Joan Grivé, també ha comptat amb un panell d’experiències empresarials, moderat per Manel Garcia, responsable de màrqueting i vendes d’ImaginCafè, l’espai relacional creat per CaixaBank per fidelitzar als seus clients més joves. En aquest panell, els assistents han pogut conèixer les experiències d’emprenedoria i internacionalitat d’una empresa de serveis com Kreston Iberaudit, de la mà de la seva presidenta executiva, Mercè Martí; de l’empresa que organitza experiències, disposa d’una plataforma per a posar en contacte emprenedors i busca la interacció dels membres de la seva comunitat amb inversors de tot el món, que ha posat en marxa Alex Frías, un jove de 26 anys que va participar al programa Erasmus for Young Entrepreneurs de la Cambra de Terrassa; i el projecte BCNTECH4WOMEN que neix a Barcelona TECHCITY i que busca atreure talent femení a les empreses tecnològiques i digitals.

 

La Jornada d’Emprenedoria, a la que la acreditació i l’organització de la sessió de networking s’ha gestionat mitjançant l’app de l’esdeveniment, ha començat amb una breu presentació per part del President de la Cambra de Comerç de Terrassa, Ramon Talamàs; de la Presidenta de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, Eva Menor; i de l’alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla. Tots tres han destacat els serveis a l’emprenedoria de les entitats i administracions que representen i la importància del fet que el jovent sigui conscient que emprendre és una de les millors fórmules d’afrontar el seu futur.