Fotos d'Imma Cortés descobreixen la faceta íntima de Joana Biarnés

Imma Cortés, amb la seva càmera, al costat de les seves fotografies dels últims anys de vida de Joana Biarnés,
Imma Cortés, amb la seva càmera, al costat de les seves fotografies dels últims anys de vida de Joana Biarnés, | ACN

Quan s'està a punt de complir un any de la mort de Joana Biarnés (Terrassa, 1935-2018), una exposició al Palau Robert descobreix la faceta més íntima dels últims anys de vida de la fotoperiodista. No ho fa a través del seu objectiu sinó del de la també fotògrafa i investigadora del seu arxiu, Imma Cortés, que va immortalitzar centenars d'instants compartits amb Biarnés entre 2015 i 2018, coincidint amb el "renaixement" de la seva figura després de trenta anys d'oblit. 130 d'aquelles instantànies conformen ara l'exposició, que s'inaugura aquest dimecres coincidint amb la concessió de la I Beca Joana Biarnés per a Joves Fotoperiodistes -de la Fundació Photographic Social Vision, representa l'arxiu de Biarnés- a Maria Contreras Coll.

'Viatge a un arxiu. Crònica de la redescoberta de Joana Biarnés 2016-209', és també un homenatge pòstum d'Imma Cortés a qui es va convertir en la seva "amiga" al llarg dels cinc anys que van compartir, des que va començar a treballar en la catalogació del seu arxiu analògic, el 2015, i fins a la seva mort sobtada el desembre de l'any 2018.

  

  

"Jo no sabia que estava trobant una companya de viatge, però arrel d'aquelles sessions de catalogació d'arxius (2015) va venir més feina, acompanyar la Joana, preparar material per entrevistes o exposicions, i d'aquesta manera em vaig anar infiltrant en l'equip Biarnés", recorda Cortés.

  

  

Van ser els anys immediatament posteriors al seu "renaixement" com a nom propi del fotoperiodisme català i estatal (el 2014 se li va lliurar la Creu de Sant Jordi) i una etapa de gran exposició mediàtica, amb documentals dedicats a la seva figura, exposicions, reportatges i aparicions públiques de tot tipus, fins i tot al 'late night' d'Andreu Buenafuente 'Latemotiv'.

  

  

"Va arribar un moment en què començaven a passar coses excepcionals per mi, i fins i tot per la Joana i vaig pensar que la gent això no ho veia", diu Cortés en referència a aquesta efervescència de la seva obra i figura. Des del principi, Cortés li havia anat fent fotografies, per vocació professional, però en un moment donat es va adonar que aquell material havia de tenir sortida. "Volia mostrar les bambolines del que va ser el seu renaixement. No és gratuït res del què va rebre la Joana perquè s'ho va treballar moltíssim", exposa.

  

  

I la sortida ha estat l'exposició que ara inaugura al Palau Robert amb 130 fotografies de tots aquests anys, incloent-hi algunes instantànies posteriors a la seva mort, d'aquest mateix 2019, com a colofó del projecte (que amb tot la fotògrafa diu que segueix obert i que ella "segueix fotografiant l'equip Biarnés").

  

  

Fotografiar Biarnés va ser molt "fàcil", explica. "La Joana va ser la meva còmplice; va ser com fotografiar una amiga". Biarnés va ser conscient del projecte de Cortés, diu la fotògrafa, no tant que acabaria cristal·litzant en una exposició però sí que ella tenia la voluntat de documentar-ho. "Avui estaria molt contenta de veure com tot això veu la llum", ha celebrat.

  

  

I Beca Joana Biarnés de Fotoperiodisme

  

  

En el marc de l'exposició i coincidint amb la seva inauguració, s'ha fet públic el nom de la Guanyadora de la beca Joana Biarnés per a joves fotoperiodistes, una iniciativa de la Fundació Photographic Social Vision, entitat representant del llegat de la fotoperiodista.

  

  

La guanyadora és Maria Contreras Coll (Barcelona, 1991), una jove fotoperiodista que ha vist reconegut el seu projecte de treball 'Digues-ho pel seu nom' amb què investigarà la violència sexual a l'Estat des del punt de vista dels supervivents i dels perpetradors. Contreras ha treballat la crisi de refugiats i migrants a Europa i ha documentat la lluita de les dones contra l'estigma menstrual al Nepal. Les seves fotografies s'han publicat a mitjans com 'The New York Times' i 'The Washington Post', i ha exposat a Dubai, Londres o Barcelona.