100 anys del Tren de Baix

Món Terrassa i Tot Barcelona enceta una sèrie d'articles sobre la línia S1 del Metro del Vallès amb motiu del seu centenari
Estació de tren a Terrassa, l'any 1926
Estació de tren a Terrassa, l'any 1926 | Arxiu Brangulí / FGC

 

El 28 de desembre de 2019 farà 100 anys de l'arribada a Terrassa dels catalans, el Tren de Baix, Ferrocates i, també, en alguna època, se l'anomenava tramvia elèctric. Noms per a tots els gustos. Sigui com sigui, el primer comboi va arribar a les sis del matí, sense inauguració solemne. 

 

El 29 d'octubre de 1908, el Ple de l'Ajuntament de Terrassa aprovava l'exposició pública del projecte presentat per la SA El Tibidabo de la construcció d'un tren tramvia mogut per tracció elèctrica que uniria Barcelona amb Terrassa, per facilitar el transport ràpid en aquesta zona del Vallès. Però no és fins al 1917, arran de la projectada prolongació de la línia de Sarrià cap a l'altra vessant de Collserola per l'empresa "Barcelona Tracción Light Power", que es va tornar a parlar del tema, com recull l'arxiver i historiador Joaquim Verdaguer en el seu blog. Va ser així com un 28 de desembre de 1919, Terrassa va veure arribar el seu primer tren. 

 

La línia S1 del Vallès
La línia S1 del Metro del Vallès | FGC

 

Des d'aleshores la línia, actualment coneguda com a S1 del Metro del Vallès, ha patit infinitat de canvis amb la introducció de noves parades que han ampliat el servei, la incorporació de tecnologia punta en la seguretat dels passatgers i dels mateixos trens, combois renovats i adaptats a les noves necessitats o, fins i tot, en el transcurs d'aquests 100 anys el naixement de l'actual empresa gestora, en concret, un 5 de setembre de 1979, ara fa 40 anys, apareixia Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

 

Des de Món Terrassa i Tot Barcelonaens proposem fer un viatge per la història del Tren de Baix, fent parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que el conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona - Plaça Catalunya). D'aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d'FGC el 2018-.