Estació del Nord, l'intercanviador que marca l'abans i el després

L'estació d'FGC és la porta d'accés a una de les joies patrimonials de la nostra ciutat, la Seu d'Ègara
Mapa de la línia S1 del Metro del Vallès
Mapa de la línia S1 del Metro del Vallès | MónTerrassa

 

Des de Món Terrassa i Tot Barcelona ens proposem fer un viatge per la història del Tren de Baix, fent parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que el conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona - Plaça Catalunya). D'aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d'FGC el 2018-. 

 

Terrassa Estació del Nord es va inaugurar el 28 de juliol de 2015, entrant en servei un dia després. Fa d’intercanviador amb Rodalies -R4-, i se situa al parc del Nord, on s'accedeix des de l’avinguda 22 de juliol. Compta amb escales fixes i mecàniques i dos ascensors –un de connexió entre carrer i vestíbul i un altre entre vestíbul i andana. El vestíbul comú té una superfície de 383 m2 mentre que l'específic d'FGC, de 257 m2. S’ha construït un passadís de correspondència amb l’estació de Rodalies. Els trens circulen pel nivell més profund format per les dues vies generals i una andana central doble de 90 metres de longitud (ampliable a 100) i una amplada de 10,42 metres

 

L'exterior de la parada de FGC a l'estació del Nord
L'exterior de la parada d'FGC a l'estació del Nord | FGC

 

Hi ha un abans i un després de la posada en marxa de Terrassa Estació del Nord. La ciutat necessitava la connexió entre les vies de les dues companyies de ferrocarril. Ara, hi ha una gran xarxa de trens que permet recórrer la ciutat de nord a sud i d'est a oest, agafar taxis i autobusos. Terrassa Estació del Nord permet accedir amb facilitat a una de les portes del Parc de Vallparadís, apropa la zona universitària nord (Escola d'Òptica i Optimetria) i alhora descobreix l'escultura de la Dona Treballadora d'Andreu Alfaro. També acosta al Centre, carrers del Nord i de Sant Leopold, un monument de visita obligada con són el conjunt monumental de les Esglésies de Sant Pere (Seu d'Ègara), a les oficines de Correus, i als barris de Sant Pere i Antic Barri de Sant Pere. Terrassa Estació del Nord permet entrar als carrers de l'antiga ciutat industrial.

 

Interior de l'estació del Nord, intercanviador amb Rodalies
Interior de l'estació del Nord, intercanviador amb Rodalies | FGC

 

A l'Antic Poble de Sant Pere, una de les joies del patrimoni egarenc, s'hi afegeix el pont de Sant Pere, sobre el torrent de Vallparadís, que unia l'antic poble amb la ciutat de Terrassa. Construït per Ramon Suris al primer terç del segle XVII, té tres arcs, el central de mig punt i els laterals apuntats. Hi figura l'escut en relleu de l'antic municipi de Sant Pere, amb les claus i la tiara papal. Obra de Juli Batllevell, fou inaugurat el 30 de maig de 1897.

 

Sant Pere és un dels barris històrics de Terrassa i un dels de més superfície i població. L'expansió cap al nord del que és avui l'Antic Poble de Sant Pere va ser l'origen de la configuració d'aquesta zona que té la centralitat en el Mercat del Triomf i el carrer Ample. Als anys noranta, el soterrament de les vies de RENFE -amb la posterior urbanització de la superfície- va canviar la fisonomia de la part sud del barri, que compta amb espais lliures i zones verdes importants (Parc del Nord i Pla de la Font de l'Apotecari). 

 

Seu d'Egara
Conjunt monumental de la Seu d'Egara | XAC