Vodka, el primer producte de consum elaborat a la zona d'exclusió de Txernòbil

Els beneficis de les vendes del destil·lat, comercialitzat sota la marca 'Atomik', serviran per ajudar les comunitats que viuen a l'àrea
'Atomik', el vodka de Txernòbil, ha estat elaborat amb sègol i aigua de la zona d'exclusió al voltant de la central nuclear
'Atomik', el vodka de Txernòbil, ha estat elaborat amb sègol i aigua de la zona d'exclusió al voltant de la central nuclear | Chernobyl Spirit Company

Un vodka d'elaboració artesanal, fet amb cereals i aigua de la zona d'exclusió de Txernòbil (Ucraïna), serà el primer producte de consum d'aquella àrea que es comercialitza de manera legal d'ençà de l'accident de la central nuclear el 1986. De moment, d'aquest destil·lat, que ha estat batejat amb el nom d''Atomik', només n'hi ha una ampolla, però s'espera que ben aviat n'hi hagi moltes més. Els beneficis que aconsegueixin els seus productors, investigadors que han treballat a la zona durant anys, s'invertiran en ajudar les comunitats que encara es veuen afectades per l'impacte econòmic de la catàstrofe nuclear. Sobre la pregunta que ve immediatament al cap... no, el vodka no és radioactiu. Durant el procés de destil·lació, totes les impureses van a parar als residus.

El reactor número 4 de la central nuclear de Txernòbil
El reactor número 4 de la central nuclear de Txernòbil | Wikimedia Commons

 

Saber això darrer és, precisament, el que va empènyer els científics a fer servir sègol lleugerament contaminat per la radiació i aigua de l'aqüífer de Txernòbil per elaborar vodka que, a més, ha estat comprovat que no té cap rastre de radiació. Tot plegaat va acabar amb la fundació d'una companyia fundada per persones de diversos països, que ha rebut el nom de Chernobyl Spirit Company i que, si més no com a objectiu, vol donar un ús productiu a algunes de les terres de la zona d'exclusió per elaborar un producte que està totalment net de radiació i que, per tant, es pot comercialitzar sense problemes ni conseqüències de cap tipus i reactivar l'economia d'una zona molt deprimida i amb habitants que sobreviuen de manera molt precària.

 

 

 

Els responsables de la Chernobyl Spirit Company vol que, aquest mateix 2019, ja es produeixin unes 500 ampolles que seran venudes, de moment, als turistes que visiten cada cop més la zona d'exclusió.