Limitar la velocitat dels vaixells podria tenir beneficis enormes per al medi ambient

La caiguda en el consum de combustible no només reduiria les emissions de gasos d'efecte hivernacle sinó també els efectes nocius en la salut humana i, fins i tot, els danys a la fauna marina
Un vaixell de mercderies al Port de Tarragona | Arxiu

Posar un límit a la velocitat a què es desplacen els vaixells pels mars del nostre planeta podria tenir uns beneficis mediambientals molt i molt grans: tant per a la salut humana com per a la flora i la fauna i, també per al canvi climàtic, segons afirma un estudi elaborat pels grups ambientalistes Seas at Risk i Transport & Environment. El treball afirma que, si els vaixells anessin un 20% més lents, es reduirien les emissions de gasos d'efecte hivernacle i de contaminants que tenen efectes nocius en la salut humana. A més, el soroll submarí es reduiria un 66% i les col·lisions amb animals com ara balenes caurien un 78%.

 

El 80% de tot el volum de transport de mercaderies global es fa amb vaixell, i l'activitat d'aquesta indústria és responsable d'aproximadament el 3% de totes les emissions de gasos d'efecte hivernacle, una quantitat comparable o superior a la de països sencers com el Canadà, Corea del Sud o Alemanya. Malgrat això, el transport marítim no formava part dels Acords de París sobre el canvi climàtic, tot i que el 2018 la indústria va afirmar que reduiria les seves emissions a la meitat d'aquí al 2050. Aquesta mateixa setmana, una reunió de negociadors de les Nacions Unides a Londres abordarà aquest fet, amb l'establiment de límits de velocitat com una de les propostes.

 

Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona
Un vaixell de càrrega amarrat a la terminal de mercaderies del Port de Barcelona |

Quan els vaixells viatgen a menys velocitat, consumeixen menys combustible, com també passa amb els cotxes, i per tant emeten menys diòxid de carboni, partícules en suspensió, sofre, òxids de nitrogen... la majoria d'aquests compostos tenen efectes molt perjudicials en la salut humana, especialment a les zones costaneres més properes a les rutes de transport marítim. Si la velocitat dels vaixells fos un 20% menor, les emissions de d'òxids de nitrogen i sofre cauria gairebé un 25%, i les partícules en suspensió també es reduirien de manera significativa. Aquestes darreres tenen un efecte directe en l'escalfament de l'Àrtic ja que, quan es dipositen a la neu, disminueixen la seva capacitat de tornar la llum i la calor del Sol cap a l'espai. A més, el so que es transmet per l'aigua cauria dues terceres parts i els xocs amb balenes, quatre cinquenes parts.

 

Els beneficis, doncs, són molts es miri per on es miri. La reducció fins i tot reduiria les despeses en combustible de la indústria den transport marítim. Comprovar que es compleixen les regulacions, a més, i si és que s'implementen, seria molt fàcil de fer gràcies a la xarxa de satèl·lits i als transponedors que duen els vaixells comercials. Mentre aquesta activitat no es passi en massa a fonts d'energia alternatives, és una mesura a curt termini que podria resultat molt efectiva. Les formes d'aplicar-la, però, podrien ser diverses, i els països tenen propostes diferents, des de limitar aquesta normativa als grans bucs de transport però no als petits fins a posar un límit d'emissions i que les companyies busquin la manera de complir-lo. Aquestes darreres, però, estan dividides entre les que creuen en aquesta mesura i les qui s'hi oposen, afirmant, per exemple, que seria més bona idea donar incentius als vaixells més eficients per ajudar a renovar les flotes. La decisió, en qualsevol cas, podria prendre's aquesta mateixa setmana.