Etiquetatge de combustible a la UE: informació més clara per a consumidors i operadors

A partir d'ara els conductors sabran molt millor quin és l'impacte mediambiental del combustible que fan servir, posant a la seva disposició les eines necessàries per triar conscientment
Un conductor posant gasolina a seu vehicle
Un conductor posant gasolina a seu vehicle | Viaempresa

El passat divendres va posar-se en marxa a tota Europa un nou sistema d'etiquetatge de combustible que permetrà que els conductors estiguin més ben informats sobre la sostenibilitat del combustible dels seus vehicles a qualsevol lloc de la UE i evitarà malentesos i confusions sobre l'impacte ambiental de la seva tria.

 

Els combustibles alternatius poden ajudar a reduir els problemes de qualitat de l'aire que afronta Europa, molts dels quals estan provocats per les emissions del transport. La creixent diversitat de combustibles que es poden trobar al mercat europeu fa que els conductors, les empreses i les estacions de servei necessitin informació més clara sobre els combustibles que s'hi venen. A partir d'ara, quan els consumidors arribin a una estació de servei de qualsevol estat membre es trobaran amb un nou sistema harmonitzat d'etiquetatge clar, simple i fàcil de llegir. El nou etiquetatge també serà obligatori per als vehicles de nova producció i els hauran de dur a la tapa del dipòsit del combustible. Aquestes noves etiquetes no substituiran els noms, marques, qualitat o tipus de combustible actual. Estan basades en estàndards de la indústria i han estat desenvolupades pels cossos d'estandardització europeus amb la participació de la indústria, els consumidors i representants de la societat civil.

 

Aquesta iniciativa s'ha dut a terme en base a l'article 7 de la directiva sobre la infraestructura dels combustibles alternatius de l'octubre de 2014 i està en línia amb el Pla d'acció de la comissió adoptat al novembre del 2017 que estableix un seguit d'accions de suport per accelerar el desenvolupament de la infraestructura, incrementar les inversions i millorar l'acceptació d'aquest tipus de combustible. També complementa la proposta del president Juncker "Europe on the Move" per a una mobilitat més connectada, segura i neta.

 

Les noves etiquetes es divideixen en tres grups:

- Combustibles de tipus gasolina: estan identificats amb una "E" dins d'un cercle: E5, E10 etc.("E" significa biocomponent específic –etanol- present en benzina)

- Combustibles de tipus dièsel: estan identificats amb una "B" dins d'un quadrat: B7, B10, XTL etc ("B" significa els components específics presents dins del dièsel. XTL significa dièsel sintètic i vol dir que no es deriva del cru)

- Combustibles de tipus gas: s'identificarà amb un rombe. A dins s'hi escriurà el seu subtipus específic: CNG, LNG, LPG i H2 (hidrogen).

 

En el cas dels nous vehicles, les etiquetes hauran de ser visibles en el manual del propietari i en el quadre electrònic. També s'hauran de veure a les estacions de servei i en els concessionaris. Les noves etiquetes es trobaran als estats membres de la UE i a Islàndia, Liechtenstein i Noruega, Macedònia, Sèrbia, Suïssa i Turquia. 

 

Actualment el sector del transport encara confia en el petroli per a satisfer una gran part de la seves necessitats energètiques. L'eficiència energètica i la gestió eficient del transport pot contribuir significativament a reduir les emissions i el consum de petroli. Una manera d'aconseguir-ho és invertir en solucions de carburant alternatives que poden ajudar a descarbonitzar el sector del transport tot substituint de manera gradual les fonts energies fòssils responsables de les emissions de CO2 del transport. El desenvolupament tecnològic i la recerca han aconseguit desenvolupar solucions de combustible alternatiu per a tots els modes de transport. La penetració en el mercat, però, requereix una acció política addicional. Per solucionar aquest problema, al 2014 es va adoptar una directiva sobre el desenvolupament d'infraestructures per als combustibles alternatius amb l'objectiu de facilitar el desenvolupament d'un mercat únic a Europa. La directiva preveia crear un sistema d'informació apropiada per als consumidors que indiqués la compatibilitat dels diferents cotxes i combustibles.