La UE acusa els fabricants alemanys de vehicles de frenar la reducció de la contaminació

Segons la Comissió Europea, entre 2006 i 2014 Volkswagen, BMW i Daimler es van posar d'acord per endarrerir la introducció de dos sistemes de neteja dels gasos d'escapament
La comissària europea de Competència, Margrethe Vestager
La comissària europea de Competència, Margrethe Vestager | Wikimedia Commons

Les institucions comunitàries han acusat els fabricants de cotxes d'Alemanya de posar-se d'acord per endarrerir la introducció de tecnologies que podien reduir les emissions contaminants dels seus vehicles. En un comunicat fet públic per la Comissió Europea aquest passat divendres, la comissària de Competència, la danesa Margrethe Vestager, va acusar directament Volkswagen, BMW i Daimler de trencar les normes antimonopoli, actuant conjuntament per retardar el màxim possible la instal·lació de dues tecnologies de reducció d'emissions entre els anys 2006 i 2014.

 

Per a la comissària de Competència, les empreses del sector poden competir per millorar els seus productes però, en cap cas, poden posar-se d'acord per no competir en qualitat. "Ens preocupa perquè això és el que ha passat en aquest cas", afirma Vestager, que afegeix que "com a resultat, als consumidors europeus se'ls pot haver negat l'oportunitat de comprar cotxes amb la millor tecnologies disponible". Així, la Comissió va acusar els fabricants de conspirar en aquest sentit a les seves trobades tècniques anuals, on hi són presents BMW, Daimler i Volkswagen a més d'Audi i Porsche, subsidiàries d'aquesta darrera marca. Segons sembla una de les tecnologies afectades hauria reduit l'òxid de nitrogen emès pels vehicles dièsel i l'altra era un filtre d'emissions per als de gasolina. "Restringir la competència en la innovació per aquests dos sistemes de neteja d'emissions", continua Vestager, "va negar als consumidors l'oportunitat de comprar cotxes menys contaminant".

 

Tub d'escapament | Pixabat

 

La Comissió Europea afirma que els fabricants tindran una oportunitat de respondre a aquestes conclusions preliminars. Tot i això, les multes a què es podrien arribar a enfrontar podrien ser de fins al 10% del valor de les seves vendes a tot el món. D'entre les companyies afectades, Daimler, propietària entre d'altres de Mercedes-Benz, ha afirmat que està "cooperant extensivament" amb la CE i que, per tant, espera no acabar sent multada. BMW, per la seva banda, ha afirmat en un comunicat que considera que la investigació és "un intent d'igualar la coordinació permesa de posicions de la indústria" amb un comportament mafiós i il·legal, negant que hi hagués cap "acord secret" i que l'únic objectiu d'aquelles trobades era millorar les tecnologies d'escapament. Volkswagen, que durant els darrers anys ha estat el centre de totes les crítiques, ha afirmat que examinarà les protestes i respondrà quan ho consideri oportú.