Sabadell serà l'epicentre de la gestió de la contaminació atmosfèrica

Més de 90 experts nacionals i internacionals exposaran la darrera hora de l’estat de les mesures per reduir la pol·lució a les ciutats
Contaminació sobre Barcelona

Els dies 24 i 25 d'octubre es farà a Sabadell el 1er Congrés de l’Aire que aplegarà a Fira Sabadell, 95 ponents de relleu científic nacional i internacional que exposaran la darrera hora de l’estat de la qüestió ambiental. Mr. Martin Williams de King’s College Londres, serà l’encarregat de la ponència inaugural amb els “Nous valors guia de l’OMS. Progrés i Perspectives” i des del Ministeri per a la Transició Ecològica Maj-Britt Larka, posarà de relleu “el repte dels sostres nacionals d’emissions”. Les mesures per a la millora de la qualitat de l’aire també seran avaluades des de la perspectiva de l’impacte sobre la salut i la qualitat de vida de les persones, per Xavier Querol (CSIC-IDAEA) i Jordi Sunyer (ISGLOBAL) en una radiografia del moment que esdevindrà clau.

 

La Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Sabadell conformen el comitè impulsor d’aquest congrés que planteja les eines de gestió i normatives d’implantació per a una millora de la qualitat de l’aire de la societat.

 

Recordem que 8 de cada 10 ciutats superen els nivells màxims de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). A Catalunya, s’han superat els nivells d’òxids de nitrogen (NOx) i de partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) en zones molt densament poblades, com l’aglomeració de Barcelona. El Congrés servirà de marc per a la presentació de campanyes i solucions.

 

A través de les 22 sessions de treball plantejades repartides en 7 àmbits d’aplicació directa, el Congrés busca projectar els agents sectorials i donar suport a  les sinergies i aliances necessàries per enfortir i visibilitzar la gestió de la qualitat de l’aire i involucrar els agents clau –tècnics, polítics i mitjans de comunicació– per afavorir l’adopció de polítiques integrals en favor de la qualitat de l’aire.

 

Les 4 administracions impulsores del Congrés tenen molt clar que cal treballar i actuar de manera imminent i coordinada i que aquest pot ser el millor Fòrum de debat i canvi. Una de les prioritats de la Generalitat de Catalunya, en el marc de les seves competències, és reduir la contaminació a la conurbació de Barcelona. El Govern hi treballa de manera conjunta amb les diferents administracions implicades, aplicant els acords de les dues cimeres que han celebrat i les mesures del Pla d’actuació per la millora de la qualitat de l’aire. 

 

Amb el convenciment que cal anar encara més enllà, Territori i Sostenibilitat, d’una banda, està estudiant noves mesures, com l’ampliació de les zones de baixes emissions a totes les ciutats grans de Catalunya, i, de l’altra, està accelerant mesures ja previstes. Paral·lelament, continua treballant per a una gestió diferent dels peatges, en un model de gestió basat en la Directiva de l’eurovinyeta –on qui contamina paga.

 

El Departament disposa de la infraestructura necessària per vigilar la qualitat de l’aire a tot Catalunya amb 127  punts de mesurament automàtic, que proporcionen més de 35 milions de dades anuals. Aquesta informació li permet fer un diagnòstic, així com declarar els episodis de contaminació quan se superen determinats nivells de contaminants. En l’àmbit industrial, estableix les mesures de prevenció i control i fa el seguiment de les emissions a les activitats més contaminants i programa anualment les inspeccions integrades als establiments. A banda, estableix convenis voluntaris amb les empreses perquè modifiquin les seves activitats en cas d’episodi ambientals.

 

La contaminació provoca 3.500 morts anuals a la metròpolis de Barcelona

 

L’AMB té com a eix prioritari la millora de la qualitat de l’aire. Una de les principals mesures al respecte és l’establiment de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona, que regularà la circulació dels vehicles més contaminants, aquells que no disposen d’etiqueta ambiental de la DGT. La mesura limitarà l’activitat d’un 14-16% del parc de vehicles circulant de la metròpolis de Barcelona, el que suposa uns 115.000 vehicles. Gràcies a això, s’espera reduir en un 15% les emissions d’NO2 i PM10. Aquesta mesura està complementada amb altres iniciatives com la renovació de flota de transport públic amb vehicles més nets, el títol T-Verda Metropolitana, xarxa Bicivia de vies pedalables, entre altres.