Un nou tipus de bateria podria emmagatzemar més energia i ser molt més sostenible

Basada en l'alumini, està fet amb materials més abundants i podria reduir tant els costos de producció com l'impacte ambiental, fent-la perfecta fins i tot per a les energies solar i eòlica
Bateria de vehicle elèctric | Karlis Dambrans (Flickr)

Una nova idea de bateria d'alumini, que té el doble de densitat d'energia que versions anteriors i està feta de materials abundants, podria aconseguir reduir no només els costos de producció sinó també l'impacte ambiental d'aquests artilugis essencials per a la nostra vida actual i que, en el futur, ho seran encara més. Aquest nou tipus de bateries, de fet, podrien ser perfectes per emmagatzemar energia solar i eòlica, segons apunten els seus desenvolupadors, que provenen de la Universitat Tecnològica Chalmers (Suècia) i l'Institut Nacional de Química d'Eslovènia i que han exposat els seus darrers avenços a la revista 'Energy Storage Materials'.

 

La tecnologia de bateries d'alumini té molts avantatges, com ara la seva alta densitat d'energia o el fet que, pels usos que ja té el material, té tota una indústria de fabricació i reciclatge al darrere, cosa que, en comparació amb les bateries actuals d'ió-liti, podria abaratir moltíssim els costos de producció. A més, per aquests mateixos motius i per la disponibilitat del material, podria reduir molt l'impacte ambiental de la indústria de les bateries elèctriques. Tot plegat podria facilitar fer bateries d'escala molt més gran i, per tant, emmagatzemar com a mínim part de l'energia capturada del sol i el vent per fer-la servir durant la nit, un dels grans inconvenients d'aquestes due energies renovables.

Bateria d'ió liti | Flickr

 

Gràcies a uns nous càtodes, les bateries poden aprofitar molt més el potencial de l'alumini, i encara s'està treballant per millorar més les bateries, ja que encara fan servir clor com a material i els científics volen poder prescindir-ne per fer-les encara més netes. Actualment encara no hi ha bateries d'alumini a la venda, però els responsables d'aquest nou model pensen que podria servir per començar a substituir les bateries d'ió-liti o, com a mínim, ser complementàries i assegurar que l'ús d'aquestes darreres no sigui més que l'estrictament necessari. Com que el potencial de l'alumini és, si més no teòricament, superior al del liti, aconseguir millorar els càtodes i l'electròlit de les bateries podria tenir com a resultat unes bateries superiors en tots els aspectes.