Un nou descobriment facilitarà el reciclatge de pneumàtics per asfaltar carreteres

Fins ara hi havia hagut alguns problemes a l'hora de barrejar el cautxú i l'asfalt, però un nou additiu pot facilitar aquest procés i ajudar a donar un segon ús a milions de rodes usades
Obres d'asfaltat a la Rambla de Terrassa | Cristóbal Castro

Cada any es llencen milions de pneumàtics de diversos tipus de vehicles, molts dels quals van a parar a abocadors, on poden ser perillosos per al medi ambient i per a la salut dels humans. Els pneumàtics, però, poden tenir una segona vida sent reciclats com a components per asfaltar carreteres, amb un petit inconvenient: la barreja d'asfalt i cautxú sovint no és tan estable com es voldria. Ara, però, un equip d'investigadors ha anunciat a la revista 'Energy & Fuels' que afegir un polímer a la mescla augmenta molt la seva estabilitat, convertint l'asfalt amb pneumàtics reciclats -o asfalt goma- en una alternativa més barats i amb unes característiques comparables o fins i tot superiors al que es fa servir habitualment.

 

El cautxú és un material molt resistent i, tot i que això és molt útil a l'hora de fabricar pneumàtics, també fa que persisteixin molt al medi ambient un cop es deixen de fer servir, convertint-se en un perill tant per la seva inflamabilitat com perquè poden servir perquè diverses espècies, com mosquits o rosegadors, es reprodueixin. Aquesta resistència, però, també es pot aprofitar per fabricar asfalt goma i pavimentar o arreglar carreteres, una solució que no només té beneficis mediambientals sinó també econòmics, ja que és més barat que l'asfalt comú. Tot i això, la seva alta viscositat i la tendència de l'asfalt goma a separar-se en els seus dos components -goma i asfalt- mentre es troba emmagatzemat és un problema que limita aquest procés de reutilització.

 

Pneumàtics
Pneumàtics esperant ser reciclats | Vagawi (Flickr)

 

Els investigadors van analitzar l'estabilitat de l'asfalt goma provant diverses quantitats d'uns quants tipus de polímer fins a trobar quin, i en quina proporció, s'aconseguia que l'estabilitat augmentés més. Finalment, en van trobar un que aconseguia reduir la densitat de la goma i aconseguia que no se separés de l'asfalt quan s'emmagatzema. A més, en reduir la viscositat del producte, en facilita l'aplicació i, per si això fos poc, els additius són barats de manera que, si es comencessin a fer servir en les mescles d'asfalt goma, el producte continuaria sent aproximadament un 10% més barat que l'asfalt convencional.