Neix Catalunya Circular, l'observatori d'economia circular de Catalunya

La Generalitat posa a disposició d’institucions i empreses un punt de referència per al desplegament i integració d'aquest model, permetent compartir bones pràctiques i mostrar els avanços en la matèria.
Presentació de Catalunya Circular
Presentació de Catalunya Circular | Generalitat de Catalunya

La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat, Marta Subirà, i el secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, han presidit aquest dijous al matí l’acte de presentació de Catalunya Circular, un observatori que neix amb la voluntat de convertir-se en punt de referència per a l’impuls d'aquest model al nostre país. El seu objectiu primer és crear un node de referència en economia verda i circular, que aporti coneixement i informació amb la voluntat de donar coherència i visibilitat als esforços que s’estan realitzant des de diferents àmbits d’actuació, tant públics com privats, i contribuir,  així, a posicionar internacionalment Catalunya com a referent en aquesta matèria. L’observatori respon a l’aposta de la Generalitat de millorar la competitivitat de l’economia catalana i afrontar el repte davant la limitació dels recursos existents i la necessitat de superar el sistema econòmic tradicional. Així, promou accions per desplegar i integrar en la societat un nou model basat en l’eficiència dels recursos i la reducció dels riscos ambientals. Catalunya Circular neix amb prop d’una vintena d’associacions i entitats adherides i amb la voluntat que aquest nombre continuï creixent fins a aplegar els actors clau necessaris per a impulsar de manera coordinada aquest canvi de model i encarar desafiaments econòmics, socials i ambientals a mitjà i llarg termini.


Catalunya Circular dóna l’oportunitat de visibilitzar l’esforç que el món empresarial i la societat catalana estan duent a terme, difonent un recull d’iniciatives d’economia circular, perquè puguin servir de referent a l’hora d’impulsar-ne de noves. Aquestes iniciatives estan geolocalitzades en un mapa interactiu que les caracteritza segons la tipologia principal d’economia circular, com per exemple ecodisseny, ecoinnovació, reciclatge, etc. També inclou un cercador que, introduint una paraula clau i/o les diferents tipologies, permet fer-ne una selecció. Així mateix, l’espai web inclou recursos i eines d’utilitat al voltant de l’economia circular, com ara un directori de consultories i enginyeries ambientals, cursos i tallers de formació i sensibilització, eines d’autoavaluació, mapa d’actors en recerca i innovació i fonts bibliogràfiques.


 

Durant la presentació de Catalunya Circular, els assistents han pogut conèixer tres bones pràctiques impulsades per empreses i entitats, que poden servir d’exemple a l’hora de desenvolupar iniciatives en aquest sentit. Una d’elles és ‘Vallès Circular’, una estratègia territorial per incorporar l'economia circular en les polítiques de desenvolupament econòmic, social i ambiental al Vallès Occidental. Una ha estat ‘Second Chances’,  impulsada per l’empresa Mango, que ofereix als clients la possibilitat de donar una segona oportunitat a la seva roba i calçat usat. La darrera ha estat ‘Pesa i pesa’, impulsada per l’empresa de càtering Campos Estela i que pretén sensibilitzar els infants sobre els malbaratament d'aliments als menjadors escolars per recuperar-ne el seu valor. A més d’aquestes bones pràctiques, l’observatori ja en permet consultar més d’una vintena més.


Catalunya Circular inclou també una ‘brúixola de l’economia circular’, per saber on som, cap a on anem, i com, a més d’un glossari per aportar llum sobre els diferents termes emprats en parlar dels nous models econòmics. L’economia circular es basa en la racionalització dels cicles dels recursos (materials, aigua i energia) i la maximització de la utilitat i el valor dels productes, components i materials. S’oposa al model lineal d'extreure, fabricar, usar i llençar, i prima la prevenció de la generació de residus, la reutilització, la remanufactura i el reciclatge dels materials i productes existents. Aquest model s’emmarca dins l'economia verda, entesa com un model més ampli que integra la dimensió social i la conservació dels ecosistemes; una economia que millora el benestar humà i l'equitat social, i redueix els riscos ambientals.




Comentaris

envia el comentari