La mobilitat elèctrica, un gran avenç fins i tot abans de la transició energètica

La pol·lució per ozó es redueix i el seu impacte en el canvi climàtic és menor encara que les seves bateries es carreguin amb fonts d'energia brutes com ara els combustibles fòssils
Cotxe elèctric carregant-se | pixabay

La mobilitat elèctrica és una de les claus de la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic. Les fonts d'energia amb què es carreguen les bateries, però, són un factor important ja que si l'electricitat continua provenint de la crema de combustibles fòssils, fa la sensació que la implantació del cotxe elèctric no fa altra cosa que desviar la font d'emissions de gasos d'efecte hivernacle del transport a la indústria energètica. És totalment així, però? A la revista 'Atmospheric Environment', un equip de la Universitat del Nord-oest, als Estats Units, sosté que no, i que el pas a la mobilitat elèctrica, fins i tot abans de la transició energètica, ja té un impacte positiu no només en la qualitat de l'aire sinó, també, en les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

 

En aquest treball, els investigadors nord-americans van quantificar la diferència en les emissions i la pol·lució generades per l'ús d'un vehicle elèctric i d'un de combustió interna fins i tot en el supòsit que la bateria del primer es carrega amb energia generada en centrals tèrmiques, arribant a la conclusió que, fins i tot així, el vehicle elèctric continua tenint un impacte positiu -menys negatiu, si es prefereix- tant en la generació de contaminants, cosa que repercuteix directament en la salut dels ciutadans, com en les emissions de CO2. Per fer aquesta quantificació, els científics van fer servir un model informàtic que simulava la redistribució de les emissions i de la pol·lució. En aquest segon cas, la simulació dels contaminants es va basar en dos, l'ozó i les partícules en suspensió, que estan directament relacionats amb malalties com l'asma, els enfisemes pulmonars i la bronquitis crònica i que són causants de milions de morts prematures cada any.

 

La central tèrmica d'As Pontes, a Galícia. | Banjo (CC)

 

Les variables els van permetre generar diversos escenaris segons ritme d'adopció del vehicle elèctric, distribució de la generació de l'energia dels vehicles -transició energètica-, l'àmbit geogràfic i les estacions de l'any i hores del dia. Els nivells d'ozó van caure en totes les simulacions durant els mesos d'estiu mentre que, a l'hivern, augmentaven lleugerament, sense arribar a compensar ni de lluny la caiguda estival. Com més cotxes elèctrics, menys concentració d'ozó a l'estiu, independentment de la font d'energia emprada per carregar-ne les bateries. Pel que fa a les partícules en suspensió, la seva concentració queia especialment durant l'hivern però variava molt més en funció de la geografia i les fonts d'energia que abastien els vehicles elèctrics.

 

Així doncs, tot i que la preocupació per quina font d'energia es farà servir per satisfer l'augment de la demanda elèctrica que podria suposar el pas a la mobilitat elèctrica, sembla que, fins i tot amb molta feina per fer, passar al cotxe elèctric ja és, des del primer moment, un gran benefici per a nosaltres i per al planeta.



Comentaris
Cèl·lules fotovoltaiques en els sostres
A més tota la energia que es genera per recuperació amb les frenades, o la que es pot generar posan celules foto elèctriques en el sostre dels autos, ja no s'ha de generar per energies fosils i fins i tot amb bones bateries es podrien retornar a les llars.

envia el comentari