La majoria de les grans línies aèries no fa prou per combatre el canvi climàtic

Un estudi de la London School of Economics impulsat per un gran grup d'inversors mostra que, malgrat que les companyies tenen actituds diferents, cap té plans concrets de reducció d'emissions
Els taulells de check in a l'aeroport de Barcelona-El Prat | iStock

El sector de les línies aèries genera una part gens menyspreable de les emissions de diòxid de carboni del món. En concret, és responsable d'un 2% de les emissions totals i un 12% de les associades al transport. Per tant, el seu paper en la lluita contra el canvi climàtic és molt important a l'hora d'aconseguir complir, sense anar gaire més lluny, l'Acord de París per limitar l'escalfament global. Què estan fent, però? Segons una investigació pionera sobre les dades que fan públiques elles mateixes, les 20 aerolínies cotitzades més grans del món tenen objectius a llarg termini que no són prou ambiciosos per contribuir a mantenir l'escalfament global per sota dels 2ºC. De fet, cap d'elles té una meta clara ni especifica com ho farà per reduir les emissions dels seus vols després del 2025.

 

Tot i que moltes línies aèries han anunciat que implementarien mesures relacionades amb les seves emissions de CO2, la majoria es limiten a la compensació -és a dir, a pagar per emetre- i no hi ha plans clars de reducció del diòxid de carboni que alliberen a l'atmosfera els seus avions, un element central tenint en compte la gran contribució d'aquesta indústria a les emissions globals. A més, però, el trànsit aeri també té altres efectes, com la formació d'esteles de condensació i núvols, que també són fonts d'escalfament i que fins ara no s'han tingut en compte ni als informes de les línies aèries ni als càlculs sobre el seu paper en el canvi climàtic.

 

 

Qualitat de la gestió del carboni
Les principals línies aèries del món, ordenades segons la qualitat de la seva gestió d'emissions | TPI - LSE

 

L'estudi sobre els plans de les línies aèries per combatre el canvi climàtic ha estat elaborat per la Transition Pathway Initiative (TPI) de la London School of Economics (Anglaterra) i compta amb el suport de grans grups internacionals d'inversors que, actualment, controlen 13 bilions de dòlars en actius, entre els quals hi ha l'Environment Agency Pension Fund, el banc BNP Paribas i el fons d'inversió Legal & General Investment Management. Els resultats de la recerca, que s'ha centrat en les pràctiques de gestió d'emissions de les companyies i la seva evolució, mostren que pel que fa a la gestió del carboni, les companyies més responsables són Delta, United, Lufthansa i ANA, però que l'única que el 2020 haurà reduit prou les seves emissions com per complir amb l'Acord de París és Easyjet. A l'altra banda, ANA, Japan Airlines, Korean Air i Singapore Airlines són les companyies amb més intensitat d'emissions.

 

A l'hora de valorar els gràfics facilitats per TPI, cal tenir en compte que Ryanair no apareix a l'estudi perquè té massa poques accions disponibles a inversors internacionals com per apareixer a l'índex FTSE Russell, en què es basen les anàlisis, i que Wizz Air va publicar noves dades mentre el treball estava en procés i que, per tant, no han estat verificades ni incloses, afectant la manera com apareix a l'estudi.

 

Emissions línies aèries
Les principals línies aèries del món, analitzades per l'evolució de les seves emissions de CO2 en grams per passatger i quilòmetre recorregut | TPI - LSE

 

Sobre aquests resultats, els inversors que han impulsat l'estudi han fet declaracions força contundents, mostrant un cop més la preocupació d'aquests actors econòmics pels efectes del canvi climàtic en el seus actius. Faith Ward, codirectora de TPI en nom de l'Environment Agency Pension Fund, considera que tenen "un missatge molt clar per al sector de l'aviació", exigint-los que vagin "fins al final", posant "objectius de reducció d'emissions fins el 2030 i més enllà i deixant de confiar en la compensació". "El sector de l'aviació està fent el bàsic pel que fa al carboni i els inversors els urgeixen a que facin passes més importants mentre avaluen quines línies aèries tenen més possibilitats de sobreviure a les turbulències de la transició a una economia baixa en carboni". Per la seva banda, Helena Viñes, vicecap de Sostenibilitat Global a Gestió d'Actius del BNP Paribas, ha declarat que l'aviació té "un rang d'accions que pot emprendre per respondre al canvi climàtic" i que els inversors necessiten "claredat sobre la contribució que tindrà cadascuna i, especialment, quant costarà, si el sector vol fer la seva contribució als objectius de l'Acord de París".