Londres ja té la primera zona d'emissions ultrabaixes del món

La capital anglesa és pionera en la introducció de límits molt exigents a les emissions i a cobrar als propietaris dels vehicles contaminants que hi entrin
Pol·lució a Londres | David Holt (CC)

Aquest dilluns, Londres s'ha convertit en la primera ciutat del món que posa en funcionament una zona permanent d'emissions ultrabaixes (ULEZ, per les seves sigles en anglès). Al seu interior, els vehicles que hi circulin hauran de complir exigències molt dures o pagar per entrar-hi. Segons ha explicat l'alcalde de la ciutat, Sadiq Khan, en un comunicat, l'objectiu d'aquesta mesura és reduir la pol·lució de l'aire al centre de l'urbs i protegir la salut dels ciutadans, ja que els vehicles són els responsables de la meitat de l'òxid de nitrogen (NOx) que hi ha al seu aire.

 

La contaminació per les emissions derivades del transport, especialment a les ciutats, és un dels contribuents més importants al desenvolupament de malalties com l'asma, diversos tipus de càncers, la diabetis i malalties neurodegeneratives, fent que milions de persones cada any morin prematurament. Al comunicat, l'alcalde de Londres considera que l'establiment de l'ULEZ és un dia extraordinàriament important per a la ciutat, ja que "el nostre aire tòxic és un assassí invisible, responsable d'una de les emergències de salut nacional més grans de la nostra generació". Així, l'ULEZ és "un element central" dels plans per descontaminar l'aire de la capital britànica, "el més atrevit de cap ciutat del planeta, i els ulls del món són a sobre nostre".

 

El Parlament britànic vist des de l'altra riba del Tàmesi | D.P.
El Parlament britànic vist des de l'altra riba del Tàmesi | D.P.

 

Actualment, uns dos milions de londinencs viuen en zones on la concentració de NOx supera els límits establerts per la Unió Europea. La intenció de Khan, però, és que d'aquí a sis anys la pol·lució hagi baixat prou com per complir-los. La nova normativa farà que, per reduir el nombre de vehicles contaminants al centre de la ciutat, alguns cotxes, furgonetes i motocicletes paguin una quantitat aproximada de 14,5€ per cada dia que accedeixin a l'ULEZ, mentre que pels camions i autobusos la xifra s'enfila fins a gairebé 116€ diaris. La zona actual, a més, es mantindrà fins el 2021, quan s'ampliarà fins a cobrir tota la superfície que es troba a l'interior de les grans vies orbitals de la ciutat. Aquesta mesura s'afegeix a altres que havia pres el consistori municipal anteriorment, com la taxa per a vehicles altament contaminants que es va introduir el febrer de 2017 i que ha aconseguit que el nombre diari de vehicles a la zona caigués molt pronunciadament i que els vehicles que compleixen les exigències d'emissions hagin pujat un 55%.

 

 

 

Autobusos a Londres | xx

 

L'ULEZ, és clar, també afectarà la flota d'autobusos de Londres, que també hauran de complir la normativa. Segons l'ajuntament de la ciutat s'espera que, l'octubre de 2020, els 9.200 vehicles que conformen els famosos autobusos vermells londinencs compleixin les exigències d'emissions de la zona. Altre ciutats del món, com Nova York, també estudien l'establiment de mesures semblants, mentre que, a casa nostra, Barcelona ja té en marxa el seu propi pla.