MonPlaneta
La contaminació pels cotxes afecta a l’atenció dels escolars exposats
  • CA
Escolars en el moment de realitzar els tests de l’estudi | ISGlobal Barcelona

Més enllà dels efectes que la contaminació atmosfèrica té sobre el desenvolupament neurològic a llarg termini, un equip d’investigadors de l’Institut de Salut Global Barcelona, l’ISGlobal, ha demostrat que la pol·lució també té conseqüències a curt plaç.

Un estudi publicat a Epidemiology mostra que els nivells diaris de diòxid de nitrògen i carboni elemental, dos dels elements associats al trànsit, produeix fluctuacions en la funció de l’atenció dels nens i nenes.

El punt de partida d’aquest estudi era un treball anterior en el que s’havia establert una associació entre l’exposició dels infants a la contaminació atomsfèrica procedent del trànsit rodat i el desenvolupament de la funció d’atenció i memòria de treball a llarg termini.

Amb l’objectiu de seguir aprofundint en el coneixement sobre els efectes d’aquest tipus de contaminació en el desenvolupament neurològics dels menors, es va plantejar un estudi de seguiment que s’ha fet amb 2700 nens i nenes de prop de 300 aules de 39 escoles de la ciutat de Barcelona.

Durant un any, els científics han fet quatre visites als escolars en les quals han avaluat, mitjançant tests per odrinador, quadre dominis diferents dels processos d’atenció.

Les dades obtingudes a través d’aquestes proves es van creuar amb els resultats d’haver mesurat diàriament els nivells de NO2 i carboni elemental tant a l’exterior com a l’interior de les aules.

Les anàlisis dels resultats mostren que els increments en els nivells ambientals dels contaminants procedents del trànsit estan associats amb una disminució en tots els processos d’atenció dins les aules.

Més concretament, els dies en els quals els escolars van estar exposats a nivells més alts de contaminació, van mostrar un retard equivalent a més d’un mes, en la millora natural de la velocitat de resposta que s’hauria d’esperar com a conseqüència del desenvolupament amb l’edat.

“La resposta dels nens va ser més lenta i menys consistent en els dies amb nivells més alts de contaminació atmosfèrica relacionada mb el trànsit a l’ambient. No sabem l’impacte que pot tenir en els processos d’aprenentatge, encara que l’efecte estimat va ser modest a nivell individual, quan s’extrapola aquest tipus d’exposicion comunes amb efectes petits en la funció cognitiva a nivell poblacional, l’impacte és important”, explica Jordi Sunyer, investigador de l’ISGlobal i catedràtic de la UPF.

“Estem davant una evidència més sobre la necessitat d’evitar la contaminació atmosfèrica al voltant dels centres escolars i molt especialment la que prové dels vehicles diesel” conclou l’autor el primer autor de l’estudi.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa