El govern vol que un 8% dels desplaçaments a Catalunya es facin en bicicleta

La Generalitat aprova l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 amb més d'una vuitantena d'accions
Bicicletes urbanes

 

El Consell Executiu del Govern ha aprovat l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, el full de ruta que, sota el lema Fes-li lloc a la bici, recull una vuitantena d’accions perquè aquest mitjà de transport contribueixi a una societat més sostenible i saludable. El document es basa en les jornades participatives i les sessions de treball dutes a terme en el marc de la Mesa de la Bicicleta des de l’any 2018, conjuntament amb els agents i les institucions relacionats amb el món de la bici, i en què han participat més de 300 persones.

 

La bicicleta és positiva tant per a les persones usuàries individualment, atès que és pràctica, econòmica i bona per a la salut i l’estat d’ànim, com per a la societat en conjunt, ja que és respectuosa amb el medi ambient, ocupa poc espai, no fa soroll i és un important motor econòmic. Així mateix, la bicicleta ajuda a pacificar els entorns urbans i la promoció del seu ús està alineada amb gran part dels objectius de l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible de les nostres ciutats i comunitats: combatre el canvi climàtic, generar salut i benestar i desenvolupar serveis de transport i activitats turístiques sostenibles, entre d’altres.

 

El document desenvolupa tres eixos temàtics o pilars: promocionar una mobilitat quotidiana en bicicleta, tant en els entorns urbans com metropolitans, en  complementarietat amb el transport públic per a les distàncies més llargues; impulsar aquest mitjà com a element turístic, d’oci i esportiu, de forma segura tenint en compte el seu alt potencial econòmic i, finalment, millorar la promoció, seguiment i governança de la bicicleta.

 

Augmentar la quota modal de la bicicleta en la mobilitat quotidiana a Catalunya és un dels principals objectius que marca l’Estratègia; en concret, assolir un 8% dels desplaçaments. En el cas de la ciutat de Barcelona, on es concentra la major part de la mobilitat, això significa més que doblar la quota actual, que és de prop del 4%; i és del 3% a tot el seu continu urbà. Aquesta quota significaria passar de 300.000 a 600.000 desplaçaments diaris en bici. A més, la meitat dels nous desplaçaments, 150.000, provindrien del transport privat, que suposaria emetre diàriament a l’atmosfera 50.000 tones equivalents de CO2 menys. 

 

Més espais per a la bici

 

La voluntat de l’Estratègia és unir forces per a una Catalunya "pedalable i pedalada", per assolir un espai públic que permeti la circulació segura i confortable en bicicleta, i potenciar i facilitar que la ciutadania es desplaci cada cop més en aquest mitjà. Per aconseguir aquest increment en l’ús quotidià de la bici, es proposen actuacions com: garantir la ciclabilitat a totes les àrees urbanes de forma contínua i connectada; promoure una circulació de bicicletes segura, confortable i directa; interconnectar les àrees urbanes i d’activitat econòmica situades a l’entorn dels 10 quilòmetres; i impulsar la intermodalitat bicicleta-transport públic.

 

L’Estratègia és un recull de polítiques a implementar i un compromís del Govern de la Generalitat, alhora que un conjunt de línies per promocionar la bici per part d’altres administracions, institucions, empreses i organismes. L’Estratègia té, doncs, la voluntat que s’hi adhereixin per ajudar a aquesta transformació necessària de la mobilitat.