El Govern prorroga els descomptes als vehicles de baixes emissions a les vies de peatge

Els canvis introduïts, que estaran en vigor fins al 2021, permetran reduir la circulació dels vehicles més antics i evitaran l’emissió a l’atmosfera de 56.000 tones de CO2 en els propers dos anys
Peatge troncal de la C-32 a Cubelles | ACN

El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts la modificació del sistema de descomptes d’aplicació a les autopistes i vies en règim de peatge de titularitat de la Generalitat per tal de prorrogar-lo fins al 2021 i adaptar-lo tant a la política mediambiental del Govern com a la nova realitat del mercat pel que fa a vehicles de baixes emissions. Les bonificacions establertes per als peatges tenen una triple voluntat. Per una banda, estimular els ciutadans que utilitzen el vehicle a comprar models de baixes emissions, compensant en part el cost més elevat que tenen respecte de models de combustibles convencionals. D’altra banda, la renovació del parc mòbil català, molt envellit, i finalment, estimular la indústria automobilística en la progressió cap al vehicle elèctric.

 

Els canvis aprovats avui actualitzen el sistema de bonificacions que es va aprovar el 2017 mantenint aquests objectius i adaptant-los a l’evolució del mercat automobilístic, amb la introducció d’innovacions tecnològiques que incrementen l’eficiència dels vehicles, disminuint les seves emissions. Es calcula que s’estalviarà l’emissió de 56.000 tones de CO2 a l’atmosfera en els propers dos anys. La modificació del sistema de bonificacions permet complementar la política mediambiental del Govern català, que té com a guia la declaració de l’emergència climàtica el passat mes de maig. També té en compte el context de l’entrada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona el gener de 2020 i l’entrada en vigor del Reglament de la Unió Europea que fixa les normes de reducció de les emissions de CO2 per a nous vehicles.

La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, en roda de premsa després del Consell Executiu
La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, en roda de premsa després del Consell Executiu | ACN

En l’actualitat, la gamma de vehicles considerats més nets que ofereixen els fabricants és molt més àmplia que anys enrere, amb opcions a un preu més assequible per als ciutadans. Aquesta nova realitat aconsellava revisar les categories de vehicles que es poden beneficiar dels diferents descomptes per adequar-les a les millores tecnològiques i també la gamma de vehicles de baixes emissions que es veuen beneficiades pels descomptes, amb la popularització de models econòmicament més accessibles. Així, per una banda, s’adeqüen les modalitats de descomptes segons les categories tarifàries. Es mantenen els descompte del 30% per a la categoria ECO general, que ara englobarà tots els híbrids endollables i també aquells vehicles de GLP, gas natural i híbrids de benzina/gasoil que compleixin amb la normativa Euro 6. Queden fora d’aquesta categoria de descomptes els vehicles de benzina, atès el seu ús exclusivament de combustibles fòssils, i tots els vehicles híbrids, GLP i gas natural anteriors a Euro 6, que per la seva antiguitat han quedat superats per estàndards d’emissions molt menys contaminants.

 

Pel que fa a la categoria ECO específic, comprèn els vehicles d’hidrogen, els elèctrics purs, els d’autonomia estesa i les motocicletes elèctriques. En aquest cas, es modifica el límit de descompte, que passa del 100% al 75%. D’aquesta manera, el Govern manté la seva aposta per incentivar més intensament l’ús dels vehicles de zero emissions però s’adequa a la realitat d’un mercat més consolidat, que necessita menys el suport de recursos públics. D’altra banda, aquests vehicles provoquen el mateix desgast de la infraestructura viària per ús que els altres. Aquest ajust en la bonificació aplica, per tant, el principi de “qui usa paga” recollit per la normativa europea. Es manté el sistema que permet acumular els descomptes generals ECO, VAO (Vehicles d’Alta Ocupació) i recurrència en un mateix recorregut i usuari, però amb una bonificació màxima del 75%. Les bonificacions ECO s’apliquen en dies no festius de dilluns a divendres, sempre que s’empri com a mitjà de pagament qualsevol sistema dinàmic i prèvia inscripció al portal EcoviaT.

Peatge de la C-16 a Les Fonts | G.M.

El Govern estableix dos requisits addicionals als vehicles ECO generals i ECO específics per gaudir de bonificacions als peatges. En primer lloc, per accedir al descompte, el preu del vehicle ha de ser inferior als 48.400 euros (IVA inclòs). D’aquesta manera, s’introdueix un principi d’equitat i justícia social a l’hora de gaudir de preus bonificats, atès que es manté un ajut per a aquells propietaris de vehicles ecològics de menor import però s’exclou d’aquesta bonificació els propietaris de vehicles d’alta gamma. En segon lloc,  per a les noves altes de vehicles al portal EcoviaT a partir de l’1 de gener de 2020 també caldrà acreditar que s’ha desballestat prèviament un vehicle de més de 10 anys d’antiguitat i amb la ITV en vigor per gaudir del descompte. Així, s’incentiva que els vehicles més antics i contaminants siguin retirats de la circulació una vegada se’n compra un de nou de baixes emissions, en comptes de ser venuts al mercat de segona mà i continuar circulant. Tant el límit dels 48.400 euros com el requisit de desballestament del vehicle antic figuren ja en el Pla MOVES d’incentius per a la mobilitat eficient i sostenible del Govern central. Amb els canvis aprovats avui, s’homogeneïtzen els estàndards del sistema català de descomptes.

 

Aquests canvis en els descomptes ECO seran d’aplicació a partir de l’1 de gener de 2020 i fins a l’any 2021 inclòs, i es podran modificar com a conseqüència de la revisió del Pla d’actuació per  a la millora de la qualitat de l’aire.