El gegant de l'aviació IAG es compromet a ser neutral en carboni el 2050

La propietària de British Airways i Iberia, entre d'altres, renovarà la seva flota, invertirà en combustibles més nets i durà a terme accions per compensar les seves emissions
Un Boeing 747 de British Airways
Un Boeing 747 de British Airways | John Taggard (CC)

International Airlines Group (IAG), una dels grups més grans del sector de l'aviació, va anunciar aquest dijous el seu compromís de reduir o compensar totes les emissions de diòxid de carboni derivades de les seves activitats d'aquí a l'any 2050. La propietària de British Airways, Iberia i moltes altres línies aèries va explicar que, per tal d'aconseguir aquest objectiu, substituïria els seus avions més vells, invertiria en investigació per aconseguir combustibles més sostenibles i també treballaria en el desenvolupament de tecnologies de retirada de diòxid de carboni de l'atmosfera. D'altra banda, l'any vinent mateix el buc insígnia d'IAG, British Airways, començarà a compensar totes les emissions dels seus vols domèstics a través de la inversió en energia solar i plantant arbres a Àfrica, Àsia i Amèrica del Sud.

 

Així, el gegant de l'aviació respon a la pressió que ha rebut la indústria durant els darrers temps. Deixant de banda les crítiques més mediàtiques, com les de Greta Thunberg, que va creuar l'Atlàntic en un vaixell solar propietat dels monarques de Mònaco per evitar les emissions derivades de fer-ho volant, el cert és que el sector de l'aviació ha estat al centre de la polèmica per la tebiesa o l'absència de les seves accions davant del canvi climàtic. Com alertava el març d'enguany la London School of Economics a través d'un estudi exhaustiu de les seves emissions, les companyies aèries, que emeten un 2% del CO2 d'origen humà (més de 850 milions de tones el 2017), no estan fent prou per reduir la seva contribució a la crisi actual. Això és especialment important tenint en compte que, si tot segueix el camí actual, l'augment del transit aeri farà que els efectes negatius que se'n deriven siguin cada cop més grans.

La Terminal T1 de l'aeroport de Barcelona-El Prat | ACN

 

IAG vol deixar de formar part del problema -o si més no ser-ne una part més petita-, i és per això que ha anunciat inversions per valor de 400 milions de dòlars durant les properes dues dècades en investigació sobre combustibles sostenibles. Un dels projectes en marxa, per exemple, té com a objectiu aconseguir convertir les deixalles domèstiques en combustible per a avions a reacció l'any 2024. Pel que fa a la renovació de la seva flota, la inversió en 142 avions nous durant els propers cinc anys, que seran un 25% més eficients que els antics, tindrà un cost aproximat de 27.000 milions de dòlars. Finalment, el gegant de l'aviació també ha anunciat una col·laboració amb Mosaic Materials, un companyia nord-americana que ha creat un material capaç d'absorbir CO2 directament de l'atmosfera.

 

Aquest gran conglomerat, però, no és l'únic de la indústria que ha començat a prendre mesures. El juny passat set fabricants d'avions, entre els quals Boeing i Airbus, van anunciar que els seus desenvolupadors col·laborarien a un nivell mai vist fins ara per mirar de controlar el màxim possible les emissions del sector. Pel que fa a les línies aèries, la neerlandesa KLM, darrerament, fins i tot ha arribat a recomanar als seus usuaris que, si és possible, facin videotrucades o viatgin en tren en comptes d'en avió. Tota una mostra de responsabilitat corporativa.