La Comissió Europea va presentar aquest dimarts una nova estratègia per ajudar la indústria comunitària a liderar la transició cap a la neutralitat climàtica i el lideratge digital. La finalitat d’aquesta estratègia és impulsar la competitivitat d’Europa i la seva autonomia estratègica en un moment en què s’estan desplaçant les plaques geopolítiques i està augmentant la competència mundial. El paquet d’iniciatives presentat estableix un nou enfocament de la política industrial i una sèrie d’accions per donar suport a tots els agents incloses les grans i petites empreses, les empreses emergents innovadores, els centres d’investigació, els proveïdors de serveis, els proveïdors i els interlocutors socials per desenvolupar les seves activitats dins i fora del mercat únic, a accedir al finançament i a liderar la transició verda i digital. Les iniciatives inclouen mesures concretes per abordar els obstacles al bon funcionament del mercat únic, el més gran actiu perquè totes les nostres empreses puguin créixer i competir.
“La indústria europea és el motor del creixement i de la prosperitat d’Europa i funciona a ple rendiment justament quan fa servir el que la fa més forta: les idees dels seus ciutadans, el talent, la diversitat i l’emprenedoria. Actualment, això és més important que mai ara que Europa enceta la seva ambiciosa transició verda digital en un món més inestable i imprevisible. La indústria europea ho té tot per liderar el camí i farem tots els possibles per donar-hi tot el nostre suport», va dir la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen. El mercat únic és un dels majors èxits d’Europa perquè ofereix a les empreses un gran mercat interior i fomenta la competència i el comerç. A més, ofereix als ciutadans una més gran oferta de béns i serveis i més ocupació i oportunitats empresarials. També ofereix a les empreses europees l’efecte multiplicador que necessiten per esdevenir líders a nivell mundial.
Tot i així, els europeus continuen ensopegant amb barreres que els impedeixen d’aprofitar plenament tot el potencial del mercat únic. Les estimacions demostren que la supressió d’aquests obstacles podria generar fins a 713.000 milions d’euros a final de la dècada. Per fer front a aquests obstacles, la Comissió aprova un pla d’acció per millorar l’aplicació i el compliment de la legislació sobre el mercat únic. Aquest pla d’acció es basa en una nova associació entre els estats membres i la Comissió pel que fa a la responsabilitat compartida que garanteixi que s’apliqui i s’apliqui correctament la legislació. A més, crearà un grup de treball conjunt Comissió-estats per enfortir la col·laboració en l’aplicació de la legislació sobre el mercat únic. Per la seva banda, la CE donarà suport a les administracions nacionals i locals en els seus esforços per aplicar la legislació europea i no dubtarà a adoptar cap mesura ferma contra les infraccions de la legislació sobre el mercat únic. “Europa té la indústria més forta del món. Les nostres empreses, grans i petites, ens proporcionen ocupació, prosperitat i autonomia estratègica. Gestionar la transició verda i digitals i evitar la dependència exterior en un nou context geopolític demana un canvi radical, que ha de començar ara mateix”, va declarar el comissari de Mercat Interior, Thierry Breton.