La dieta mediterrània millora el microbioma i allarga la vida

Un nou estudi afirma que amb només un any de seguir aquesta dieta els efectes són perceptibles en les persones d'edat avançada
Aliments típics de la dieta mediterrània | Wikimedia Commons

La dieta mediterrània, considerada àmpliament una de les més sanes del món, té un altre estudi que en demostra els beneficis. En aquest cas, la revista científica 'Gut' publica un treball que conclou que seguir aquesta dieta durant només un any ja canvia el microbioma de les persones d'edat avançada i contribueix no només a allargar la seva esperança de vida sinó que, a més, millora el funcionament dels seus cervells. Així, segons el treball, elaborat per un gran grup de científics de diverses universitats europees, la dieta mediterrània té la propietat d'inhibir alguns compostos químics que provoquen inflamacions i poden empitjorar la funció cognitiva i contribuir al desenvolupament de diabetis, arterioesclerosi i càncer.

Els milers de milions de bacteris diferents que viuen al nostre sistema digestiu juguen un paper clau en el nostre funcionament normal i són fonamentals en l'absorció de nutrients, el nostre sistema immunològic i, en general, en el nostre benestar. A mesura que envellim, aquesta varietat de microorganismes i la seva quantitat es van reduint, cosa que és empitjorada pels canvis en la dieta, que es pot tornar més simple i repetitiva, i els problemes dentals i de salut, que també redueixen la varietat d'aliments que consumim. En el moment que passa això, es poden produir processos inflamatoris que aquests bacteris prevenien i que són a l'arrel d'un gran nombre de problemes de salut, alguns dels quals molt greus i potencialment mortals.

| Cedida

En aquest estudi, els científics van analitzar el microbioma de més de sis-centes persones d'edat avançada a França, Itàlia, els Països Baixos, Polònia i el Regne Unit. Després, van posar la meitat a seguir una dieta especial durant un any, dissenyada seguint els principis de la dieta mediterrània, baixa en carn vermella, sucre i greixos saturats i rica en fruita, verdures, fruits secs, llegums, oli d'oliva i peix. Al final de l'any, els qui havien canviat la seva dieta havien millorat el seu microbioma i la presència de marcadors d'inflamació, com ara la proteïna C reactiva o l'interleucina 17, s'havien reduit, alhora que la quantitat de bacteris relacionats amb la memòria i altres funcions cerebrals havien augmentat, a més d'altres que són crucials per a l'estabilitat de l'ecosistema bacterià i que prevenen signes de feblesa com ara l'alentiment a l'hora de caminar o la força de les mans.

A l'hora d'analitzar les raons d'aquests canvis, no es van observar diferències significatives ni en la nacionalitat ni l'origen dels participants a l'estudi ni tampoc en l'edat ni el pes, que tenen un paper important en la formació d'un microbioma que és únic per a cada persona. Així doncs, la dieta mediterrània és bona per a tothom, com ja se sabia, i aquest darrer efecte beneficiós s'afegeix a altres com la reducció del risc de diabetis i dels nivells de colesterol i la prevenció de diversos problemes de salut més.