Alencop: integració social i economia sostenible

Aquesta iniciativa compta amb la participació de persones de col·lectius vulnerables i s'encarrega de la gestió, reciclatge i reutilització de ferralla i aparells elèctrics i electrònics.
Un dels vehicles de recollida de la cooperativa Alencop
Un dels vehicles de recollida de la cooperativa Alencop | Ajuntament de Barcelona

La cooperativa d'iniciativa social Alencop va ser creada l'any 2015 a Barcelona per assegurar unes condicions de treballs i de vida dignes a un col·lectiu en situació vulnerable. A dia d'avui, amb 25 persones originàries d'una desena de nacionalitats diferents de l'Àfrica subsahariana, treballen en la recollida i gestió de ferralla i electrodomèstics en desús i fan un salt endavant per consolidar el seu projecte i fer-se sostenibles econòmicament alhora que contribueixen a la reutilització d'aparells elèctrics i electrònics en desús, tornant-los a posar en circulació i allargant la seva vida útil, amb el consegüent benefici per al medi ambient. En primer lloc, estrenaran un nou local al polígon del Bon Pastor, una nau de 750m2. A més, ampliaran el seu radi d'acció i les seves línies d'actuació, obrint dos serveis nous de recollida, reparació i reutilització d'electrodomèstics i altres aparells.

Alencop va ser impulsada per Drets Socials, el Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum i Barcelona Activa per donar resposta a la cobertura de drets socials, econòmics i laborals de col·lectius en situació de vulnerabilitat social i, a més, beneficiar el medi ambient. El trasllat de la cooperativa a la nau del Bon Pastor ha estat possible gràcies a l'aportació de l'Ajuntament de Barcelona, realitzada en el marc del Pla de Barris. Els seus primers socis van ser 15 persones d'origen majoritàriament immigrat i en situació d'irregularitat, cosa que els situava en un escenari d'alta vulnerabilitat social.

 

 

En aquell moment, eren ateses per l'Oficina del Pla d'Assentaments Irregulars de l'Ajuntament de Barcelona i sobrevivien precàriament gràcies a la recollida de ferralla, i l'objectiu de la cooperativa era abordar les seves necessitats bàsiques com ara l'ocupació i l'habitatge, a través d'un model cooperatiu d'activitat, que els permetés regularitzar la seva situació a través d'un contracte de treball i que, a més, també suposés un benefici per a tots, reciclant i reutilitzant part dels residus que recollien en la seva activitat diària. Durant l'any passat, la cooperativa va fer 110 recollides mensuals -5 diàries-, amb una mitjana de 66kg per recollida, cosa que va suposar unes 70 tones de residus d'aparells elèctrics i electrònis i 20 tones de ferralla al llarg de tot l'any.  Ara, els serveis de recollida a domicili s'ampliaran als districtes de Sants, l'Eixample Esquerre i la meitat de Nou Barris, que se sumaran a Sant Martí, Sant Andreu i Eixample, alguns barris de la Dreta de l'Eixample, el Fort Pienc i la Sagrada Família.

 

Els socis d'Alencop acompanyats de representants de l'Ajuntament
Els socis d'Alencop acompanyats de representants de l'Ajuntament | Ajuntament de Barcelona

Coincidint amb el trasllat a la nova nau, s’ha posat en marxa un nou servei de reparació d'electrodomèstics i aparells electrònics, que els comprova, neteja i, si s'escau, els posa a punt per a la seva reutilització. Alencop també participa del projecte eReuse de preparació i reutilització d'equips informàtics i, actualment, està tramitant la llicència de gestió de residus que li permetrà internalitzar aquesta línia d'activitat, fent un tractament i desballestament de residus que avui en dia es fa a plantes de reciclatge externes. A més, la nova nau també disposarà d'un espai de venda de segona mà, amb una botiga física i online que començarà a funcionar properament, i un espai d'autoreparació on els ciutadans podran disposar d'espai, eines i assessorament per arreglar ells mateixos els seus electrodomèstics. En aquest sentit, la cooperativa continuarà fent accions de sensibilització sobre la gestió i la reutilització d'aparells electrònics i elèctrics. Fins ara, han fet tallers, fires i campanyes i han visitat fins a 900 petits comerços.
 

 

El pressupost d'Alencop per a aquest 2018 és de 822.000€, dels quals el 59% són aportats per l'Ajuntament i el 41% provenen dels recursos generats per la mateixa cooperativa. Si continua aquesta evolució (el 2016 només el 22% dels recursos eren propis) es preveu que el 2019 Alencop ja generi el 60% del seu pressupost.

 



Comentaris

envia el comentari