El Comitè britànic sobre el Canvi Climàtic recomana taxar qui voli habitualment

Els experts creuen que això podria fer baixar la demanda de viatges per aire i, per tant ajudaria a reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle
x
 | Cristóbal Castro

El Comitè sobre el Canvi Climàtic del Regne Unit afirma que una taxa als qui agafin avions habitualment podria ajudar a reduir la demanda d'aquest tipus de transport i reduir la seva contribució a l'escalfament global. Aquesta recomanació, a més d'altres com un augment dels impostos a les línies aèries o retriccions a les capacitats dels aeroports, han estat traslladades al govern de Boris Johnson, que ha afirmat que les estudiaria. El trànsit aeri va camí de ser una de les fonts d'emissions de gasos d'efecte hivernacle més grans del món i, per tant, els experts estan buscant formes de frenar-lo ja que, si més no de moment, les grans línies aèries no han presentat plans clars per reduir la seva contribució a l'escalfament global.

 

En teoria, però, hi podria haver alternatives. El govern britànic espera que noves tecnologies com avions elèctrics per a vols de distàncies curtes o la introducció de biofuels més sostenibles per als vols més llargs ajudin a reduir les emissions, i el mateix Comitè calcula que una política més sostenible en aquest sentit podria fer-les baixar fins a un 20% d'aquí al 2050. El problema, però, és que aquestes tecnologies s'estan desenvolupant lentament o, si més no, molt més lentament del que caldria. A dia d'avui, la indústria de l'aviació està mirant de compensar les seves emissions pagant per accions "contràries", com ara plantar arbres, però és força clar que no és suficient.

 

Així doncs, el fet que el 70% dels vols del Regne Unit els faci només un 15% de la seva població podria apuntar cap a una altra possible solució, ja que desincentivar l'ús de l'avió taxant els responsables de la majoria de vols i fer servir els ingressos obtinguts per a polítiques de descarbonització podria ser una solució, com a mínim, parcial, i que altres països podrien seguir si volen començar a frenar una de les indústries que més contribueixen al canvi climàtic.