El comerciant d'oli de palma més gran del món anuncia que monitoritzarà els seus proveïdors

Després d'una campanya de pressió encapçalada per Greenpeace, Wilmar International publica un pla d'acció per controlar l'origen del producte
Fruit d'on s'extreu l'oli de palma
Fruit d'on s'extreu l'oli de palma

El comerciant d'oli de palma més gran del món, Wilmar International, va anunciar aquest dilluns un pla d'acció per mapejar i monitoritzar tots els seus proveïdors. Quan s'implementi, el gegant de l'oli de palma, que controla el 40% del mercat mundial, serà un pas més a prop d'eliminar la desforestació a la seva cadena de subministrament, cosa que tindria un gran impacte a la resta de la indústria. Aquesta mesura ha estat anunciada després d'una gran campanya encapçalada per Greenpeace, i que compta amb el suport d'1,3 milions de signatures, per posar fi a la destrucció de les masses forestals del món per fer lloc a plantacions de palma.

 

Durant els darrers tres mesos, activistes de l'ONG ecologista han ocupat una refineria de l'empresa a Indonèsia i han abordat dos vaixells cisterna que transportaven oli de palma i productes derivats. A més, l'organització ha dut a les oficines centrals de Mondelez -un dels principals clients de Wilmar- escenes de destrucció de les selves del país asiàic. Segons Kiki Taufic, responsable de la campanya de Boscos de Greenpeace al Sud-est Asiàtic, Wilmar "subministra oli de palma a la majoria de les principals marques d'aliments i cosmètics del món, o sigui que l'anunci és un gran avenç potencial. Si Wilmar compleix la seva paraula, a finals de 2019 estarà fent servir satèl·lits per monitoritzar tots els seus proveïdors d'oli de palma, cosa que farà gairebé impossible que continuïn desforestant la selva".

 

Activista de Greenpeace enfilant-se a un dipòsit d'oli de palma a Indonèsia
Activista de Greenpeace enfilant-se a un dipòsit d'oli de palma a Indonèsia | Greenpeace

 

Els ecologistes han anunciat que paralitzen la seva campanya per donar temps a Wilmar per posar en marxa el seu pla, tot i que han afegit que vetllaran perquè les intencions que han anunciat es compleixin. Segons han afirmat des de Wilmar, l'empresa mapejarà totes les concessions forestals dels seus proveïdors abans de finals de 2019 i verificarà que no hi hagi desforestació. En cas que se'n descobreixin que continuen destruïnt selves tropicals, seran suspeses immediatament. La desaparició dels boscos per a produir matèries primeres està impulsant una crisi climàtica i d'extinció d'espècies molt greu. La comunitat científica adverteix que, si es vol mantenir l'escalfament global per sota d'1,5ºC, cal aturar la desforestació i començar a restaurar els boscos perduts. Les grans marques d'alimentació i els comerciants d'oli de palma es van comprometre a netejar les seves cadenes de subministrament el 2020, però la manca de mapes de les plantacions i concessions fa que, a menys de 400 dies per la fi d'aquest termini, el compromís encara no s'hagi començat a complir.

 

L'anunci de Wilmar, segons Greenpeace, envia un missatge clar a la resta del sector, que també obté el seu oli de palma a partir de la destrucció de selves tropicals. "Davant la crisi climàtica i la ràpida extinció de la biodiversitat, la inacció no pot ser una opció", ha dit Miguel Ángel Soto, responsable de la campanya de Boscos de Greenpeace España. "Wilmar ha fet una passa important i ha d'aplicar el seu pla d'acció immediatament. Aturar la desforestació requereix una acció decidida de tota la indústria. Altres comerciants d'oli de palma i les grans marques comercials han de seguir el camí i començar a mapejar i monitoritzar tots els seus proveïdors. Igualment important és l'acció per posar fi a l'explotació i als abusos contra els drets humans en el sector de l'oli de palma".