MonPlaneta
Calvet: “Volem doblar la quota de la bicicleta en la mobilitat quotidiana fins el 8%”
  • CA
Reunió de la Mesa de la Bicicleta | Departament de Territori i Sostenibilitat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va presidir aquest dimarts a la tarda la reunió de la Mesa de la Bicicleta, un ens promogut per la Generalitat que aplega altres administracions i entitats que promouen l’ús de la bicicleta, que vetllen per la mobilitat o que desenvolupen activitats al seu voltant. A la reunió, la Generalitat va presentar les línies mestres de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, que es basa en el resultat de les jornades participatives i les sessions de treball que s’han dut a terme des de mitjan 2018 i que han aplegat més de 360 persones. Augmentar la quota de la bicicleta en la mobilitat quotidiana a Catalunya és un dels principals objectius de l’Estratègia; en concret, assolir un 8% dels desplaçaments. En el cas de Barcelona, on es concentra la major part de la mobilitat, això significa més que doblar la quota actual, que és de prop del 4%; i del 3% a tot el seu continu urbà.

Moure’s en bicicleta per la ciutat és una molt bona opció | Cedida

El conseller va explicar que assolir una quota del 8% “significaria passar de 300.000 a 600.000 desplaçaments diaris en bicicleta, unes xifres que ens aproparien bastant a les quotes dels països als quals ens volem assemblar, els dels nord d’Europa”. A més, “tenint en compte que la meitat dels nous desplaçaments en bici provindrien d’usuaris del cotxe o de la moto, significaria que trauríem 150.000 desplaçaments diaris del transport privat per portar-los cap a la bicicleta”, va detallar Calvet. Tenint en compte que el trajecte mitjà que fa un ciclista és de 6 km al dia, els nous usuaris de bici recorrerien 900.000 km diaris que ara fan en vehicle privat. Per tant, “doblar l’ús de la bicicleta es traduiria en emetre 50.000 tones equivalents de CO2 menys” a l’atmosfera diàriament, va voler ressaltar el conseller. Per aconseguir aquest increment, es proposen actuacions com garantir la ciclabilitat a totes les àrees urbanes de forma continua i connectada; promoure una circulació de bicicletes segura, confortable i directa; interconnectar les àrees urbanes i d’activitat econòmica situades a l’entorn dels 10 quilòmetres; i impulsar la intermodalitat bicicleta-transport públic.

Sota el lema ‘Fem-li lloc a la bici. Per una Catalunya pedalable i pedalada’, a més, es vol conscienciar sobre la necessitat de recuperar i dotar d’espais per a la bicicleta a les viles i ciutats i també en el dia a dia i l’oci, perquè esdevingui protagonista d’una mobilitat més amable. Així, els tres eixos de l’Estratègia són: aconseguir que la bicicleta promogui una mobilitat quotidiana més sostenible i activa, a més de confortable; impulsar la bici com a element turístic, d’oci i esportiu de forma segura; i millorar la promoció, el seguiment i la governança de la bicicleta. Un cop presentades les línies fonamentals de l’Estratègia, es preveu que el Govern l’aprovi el setembre vinent.

Moure’s amb bicicleta és bo per al medi ambient i per a la salut | Cedida

L’Estratègia és un recull de polítiques i un compromís del Govern de la Generalitat, alhora que un conjunt de línies per a promocionar la bici per part d’altres administracions, institucions, empreses i organismes. L’Estratègia té, doncs, la voluntat que s’hi adhereixin per ajudar a aquesta transformació, necessària, de la mobilitat. A més, està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides; per exemple, la promoció d’estils de vida saludable, d’un transport i un turisme sostenibles, d’una mobilitat segura i eficient, de cohesió de la comunitat o la lluita contra el canvi climàtic. “L’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 enllaça amb els objectius que tenim com a Govern relacionats amb l’emergència climàtica”, va assegurar Calvet.

Finalment, el conseller va explicar que la Generalitat se sumarà a la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, una associació d’entitats locals que volen generar una dinàmica entre les ciutats per facilitar, fer més segura i desenvolupar la circulació de la bicicleta, en especial en l’entorn urbà. Actualment, aquest ens compta amb un centenar de socis, que representen 550 ciutats de l’Estat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa