Calvet demana ajut ciutadà contra les tovalloletes humides, que obstrueixen el sanejament

Tant aquests objectes com altres residus semblants causen grans problemes si es llencen al vàter
El conseller Calvet durant la presentació de la campanya
El conseller Calvet durant la presentació de la campanya | Departament de Territori i Sostenibilitat

La Generalitat, mitjançant el Departament de Territori i Sostenibilitat, la Direcció General d’Atenció Ciutadana, l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha presentat aquest dimecres una nova campanya de sensibilització per alertar i conscienciar la població sobre la necessitat de gestionar adequadament diversos residus que s’empren per a la higiene personal i que sovint s’acostumen a llençar a través del vàter, provocant problemes als sistemes de sanejament. La iniciativa, que compta amb la col·laboració i el suport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Barcelona, es difondrà durant el 2019 i el 2020 a través de diversos suports (premsa, ràdio, mitjans digitals, autobusos, opis, entre d’altres) amb una inversió total prevista propera als 1,5 milions d’euros, aportada per totes les administracions implicades.

 

Durant la presentació, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha remarcat que es tracta d’una campanya que “uneix la voluntat política i les institucions implicades en el cicle de l’aigua, per traslladar a la societat la necessitat de la seva implicació activa en aquest objectiu comú que és la sostenibilitat i la preservació dels recursos hídrics”. Així, ha insistit que el problema d’aquest tipus de residus és que no es degraden ni es desfan, i es barregen amb les aigües residuals, grasses i olis i “generen una massa compacta que obstrueix els sistemes de sanejament”. Per això, ha conclòs que “el vàter no és una paperera”. El conseller ha explicat que “la sostenibilitat és un concepte transversal que implica tot el Govern, un objectiu compartit”. Calvet ha subratllat que Catalunya disposa d’una bona xarxa de sanejament: “En 30 anys hem passat de 80 a 518 depuradores. Ara ens cal preservar aquest sistema amb una correcta gestió dels residus".

Imatge de la campanya
Imatge de la campanya | Departament de Territori i Sostenibilitat

 

Les tovalloletes higièniques i altres productes similars d'un sol ús (bastonets, cotonets, apòsits femenins, etc.) que s’aboquen al vàter, juntament amb els greixos, olis i altres substàncies que arriben als sistemes de sanejament generen una massa compacta que es coneix amb el nom de fatberg, que  provoca un impacte negatiu directe en diversos àmbits. Llençar les tovalloletes humides pel vàter, els bastonets per a les orelles i els cotonets, entre d’altres residus d’higiene personal, comporta uns sobrecostos en els sistemes de sanejament quantificats entre 500 i 1.000 milions d’euros segons EurEau, la federació europea que aglutina diverses associacions nacionals dels serveis d’aigua. Aquests residus provoquen embussos en els baixants dels immobles i en altres canonades, degut al seu lent procés de degradació.

 

Sota l’eslògan “Estem creant un monstre, i això no és cap pel·lícula”, la campanya s’estructura al voltant de la idea que quan llencem una tovalloleta o altres residus d’higiene personal, el vàter se’ls endú com si res. El problema és que no en veiem les conseqüències. I això fa que no es percebin. És a dir, estem creant un monstre perillós però que no veiem. La idea del monstre -que ja forma part en certa manera de l’imaginari de la ciutadania perquè s’ha utilitzat en campanyes precedents-, esdevé una icona d’aquest problema que no podem visualitzar perquè es manifesta dins les canonades, lluny dels nostres ulls i de la llum del dia. Per això l’espot central de la campanya es planteja com un curt de ficció a través d’un guió en què intuïm la seva presència però sense que mai l’arribem a veure. Així, la campanya pretén donar notorietat al “monstre” mitjançant un to cinematogràfic, amb referents a pel·lícules d'intriga i por.

 

El plantejament de la campanya apel·la directament a què encara que no el veiem estem creant un monstre que fa por, amb conseqüències concretes i donem la solució: el vàter no és una paperera.