Calvet: "La bicicleta ha de jugar un rol en la mobilitat descarbonitzada del futur"

El conseller de Territori i Sostenibilitat presenta el full de ruta perquè la bicicleta sigui protagonista d’una mobilitat més amable, sostenible i segura
El conseller Calvet durant la presentació de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta
El conseller Calvet durant la presentació de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta | Departament de Territori i Sostenibilitat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va reivindicar aquest dilluns el paper que ha de jugar la bicicleta en el camí cap a una mobilitat més sostenible, amable i segura. “La bicicleta ha de jugar un rol en el disseny de la mobilitat del futur, que ha de ser descarbonitzada”, va afirmar durant la presentació de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta que, sota el lema 'Fes-li lloc a la bici' (sic), el Govern va aprovar el passat 11 de novembre. Calvet va posar en valor la tasca de les entitats, administracions i persones usuàries de la bicicleta “que han aportat el seu coneixement i expertesa perquè la bici esdevingui un actiu en les polítiques de mobilitat del país”, i han contribuït a què l’Estratègia “sigui una eina de país, de tothom”.

 

Per fer front a l’emergència climàtica, la descarbonització de la mobilitat,juntament amb la transició cap a les energies renovables i l’economia circular, és clau, i la bicicleta és un element molt important. Així, Calvet va exemplificar: “Augmentar la quota modal de la bicicleta fins al 8% dels desplaçaments urbans contribuiria a reduir les emissions de 50.000 tones de CO2, 147 tones de NOx i 13 tones de partícules cada any”. D’acord amb el Baròmetre de la Bicicleta 2018, a Catalunya hi ha 2,5 milions de persones que utilitzen la bicicleta i, d’aquestes, 265.000, la fan servir cada dia o gairebé. El nombre d'usuaris es manté estable en els darrers anys i es constata que la freqüència d’ús ha augmentat.

Bicicleta
Bicicleta | Pixabay

L’Estratègia aplega polítiques i un compromís del Govern, alhora que un conjunt de línies per promocionar la bici per part d’altres administracions, institucions, empreses i organismes. En total, recull una vuitantena d’accions perquè aquest mitjà de transport contribueixi a una societat més sostenible i saludable. La bicicleta és positiva tant per als usuaris -és pràctica, econòmica i bona per a la salut- com per a la societat, ja que és respectuosa amb el medi ambient, ocupa poc espai, no fa soroll i és un motor econòmic important. Així mateix, ajuda a pacificar els entorns urbans i la seva promoció està alineada amb els objectius de l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible: combatre el canvi climàtic, generar salut i benestar i desenvolupar transports i activitats turístiques sostenibles, entre d’altres. El document és un full de ruta amb tres eixos: promocionar la mobilitat quotidiana en bicicleta, complementària amb el transport públic; impulsar el mitjà com a element turístic, d’oci i esportiu, tenint en compte el seu alt potencial econòmic; i millorar la promoció, seguiment i governança de la bicicleta.

 

Per assolir una mobilitat quotidiana més amable, l'Estratègia estableix com a objectiu duplicar la quota modal de la bicicleta. En el cas de Barcelona, on es concentra la major part de la mobilitat, això significa més que doblar la quota actual, que és de prop del 4%. La meitat dels nous desplaçaments provindran d’usuaris que deixaran el cotxe o la moto, estalviant anualment l’emissió a l’atmosfera de 50.000 tones de CO2. Per aconseguir-ho cal un gran número de mesures que garanteixin la pedalabilitat a les àrees urbanes de forma contínua i connectada:

- incrementar les places d’aparcament a l’espai públic.

- incorporar criteris per al foment de la mobilitat sostenible a les normatives d'edificació.

- millorar la distribució de mercaderies per mitjà de la bici.

- promoure una circulació més segura, confortable i directa.

- interconnectar les àrees urbanes i d’activitat econòmica situades a 10 quilòmetres.

- impulsar la intermodalitat bicicleta-transport públic.

Bicicletes urbanes
Bicicletes urbanes | xx

Actualment el turisme, l’oci i l’esport són els principals usos de la bicicleta. Les activitats són diverses i aprofiten diferents tipus de vies: vies verdes, camins, carreteres, itineraris locals o de més llarg recorregut... Aquestes pràctiques, a més, tenen un elevat potencial econòmic. Cal, doncs potenciar el desenvolupament de rutes locals i de llarg recorregut, amb un disseny respectuós amb l’entorn i que tingui el compte la seguretat i la convivència amb la resta d’usos. En aquest sentit, és molt rellevant la concertació i participació dels ens locals. El gran objectiu que l’Estratègia en aquest apartat és desenvolupar 1.500km de rutes cicloturístiques de llarg recorregut. Per aconseguir-ho, es marquen aquestes línies estratègiques:

- desenvolupar una xarxa de rutes cicloturístiques que abastin el territori català, implantant noves rutes.

- desenvolupar una xarxa de rutes locals que complementi les de llarg recorregut.

- oferir flotes de lloguer a les estacions de transport públic en corredors cicloturístics.

- promoure rutes confortables i segures.

- posar en valor les rutes cicloturístiques per generar noves oportunitats de turisme sostenible i riquesa

-millorar la seguretat fomentant la convivència entre totes les persones usuàries de la xarxa.

El cicloturisme és una activitat turística sostenible i amb un gran impacte en l'economia de les zones rurals
El cicloturisme és una activitat turística sostenible i amb un gran impacte en l'economia de les zones rurals | Generalitat de Catalunya

La voluntat de l’Estratègia, doncs, és unir forces per un espai públic que permeti la circulació segura i confortable en biciclet, i potenciar i facilitar que la ciutadania es desplaci amb aquest mitjà. En aquest sentit, cal internalitzar la bicicleta a les administracions i les seves polítiques.