Les 10 coses que cal tenir en compte per reduir el menjar que llencem

Cada any es malbaraten 1.300 milions de quilos de menjar i beguda

El Rebost de Viladecavalls ofereix menjar a domicili

Malgrat la crisi econòmica derivada del coronavirus continuem llençant menjar. De mitjana es llencen a les escombraries 1.300 quilos de menjar i beguda cada any. Per reduir aquesta xifra us proposem 10 pautes. Si les seguiu reduireu el malbaratament alimentari i us estalviareu uns calerons.

1. Planifiqueu un menú setmanal

A partir d’aquest menú es pot fer una llista de compra més adequada i raonable i les compres estaran més ajustades a les necessitats reals. A més serà més difícil que us oblideu d’alguns dels aliments que teniu a casa.


2. A comprar no hi podem anar amb gana i cal portar una llista

No hi ha res pitjor que anar a al botiga o al mercat amb gana. Sembla que no però a més de comprar compulsivament i sense pensar massa fruit d’una necessitat immediata, també comprareu molta més quantitat de la que en realitat necessiteu.

3. Comproveu les dates de caducitat o de consum recomanat

Costa poc abans d’agafar un producte determinat mirar quan caduca. Això us ajudarà a poder fer una bona planificació. Si és producte fresc del mercat pregunteu a la persona que us el ven. Que no us faci mandra. Menjareu més segur i més sa.


4. Congelar pot ser una solució

El menjar fresc és el que més es llença perquè té una vida perdurable més curta. Ara bé també teniu opcions que si bé no haurien de ser recurrents, poden evitar que fruita i verdura acabin a les escombraries. Pregunteu a qui us ho ven quina és la millor manera però recordeu que els podeu congelar directament o cuinats.


5. Una nevera ben organitzada evita que el menjar es faci malbé

Cada aliment necessita una temperatura determinada. Segur que a les instruccions de la nevera ho trobareu detallat, però per si de cas us en fem cinc cèntims. Si cada aliment està al lloc que li pertoca durarà més temps.

   La porta de la nevera és la zona menys freda. És idela per begudes i salses.

   El prestatge de sota és la zona més freda i allà hi hauríeu de posar la carn i el peix o els productes que vulguem descongelar.


   Els prestatges del mig i de dalt de tot són ideals pels làctics i els embotits així com els plats ja cuinats.

   El calaix de sota és el de les verdues. La temperatura no és molt baixa i això està bé. Recordeu que els vegetals es deterioren amb massa fred.

6. Mesurar les racions

Fa anys que els nutricionistes ens diuen que mengem massa, però més enllà d’això tendim a cuinar més del que ens acabem menjant. Fent un petit esforç de càlcul, i recordant que l’arròs per una persona és una tassa petita de cafè, o que la pasta són 100 grams per persona i d’altres mesures que trobareu amb facilitat, fareu un ús més racional dels aliments que compreu.

7. Les restes de menjar poden tenir una altra vida
 

Si seguiu totes les pautes i finalment encara teniu sobres, abans de llençar-les a les escombraries val la pena pensar si es podem reaprofitar. Les croquetes són el plat estrella, però també es poden fer cremes diverses, o pastissos salats de carn o peix.

8. Congelar amb seny

Sempre serà millor congelar en racions individuals. Recordeu que no s’ha de tornar a congelar un aliment descongelat prèviament i a vegades pots passar que el que s’ha descongelat és excessiu pel que es necessita. Etiquetar-ho tot amb la data de congelació també ajuda, potser no per evitar el malbaratament però sí a menjar més sa.  
 


9. Recupereu allò de compartir el menjar

Abans era habitual si ens sobrava menjar portar-lo als fills, als germans, als pares o fins i tot als veïns. Ara en canvi, la primera opció és llençar-lo. Si hem cuinat de més val la pena recuperar aquest costum.

10. Demanar que ens posin el menjar per emportar


Fora de casa també podem contribuir a reduir el menjar malbaratat i ho podem fer al restaurant. Encara a vegades fa vergonya demanar que el que no ens podem acabar ens ho posin a una carmanyola per emportar. Que no us faci vergonya perquè al restaurant ho llençaran.


Comentaris

envia el comentari