L'escapadeta
Els canvis per volar a partir de l’1 d’octubre que has de conèixer: això és el que ja no podràs portar a l’equipatge de mà

Les bateries externes i les maletes intel·ligents són al centre d’aquestes restriccions.

Les mesures busquen reforçar la seguretat a bord i evitar riscos amb dispositius electrònics.
A partir de l’1 d’octubre, les aerolínies no permetran fer servir bateries externes durant el vol, i només acceptaran maletes intel·ligents si la bateria pot ser extreta. La capacitat màxima admesa serà de 100 Wh.

Què canvia exactament amb les bateries externes?

A partir de l’1 d’octubre, portar una bateria externa (power bank) a l’equipatge de mà continuarà sent possible, però amb condicions més estrictes. El canvi principal no és la prohibició de transport, sinó la prohibició d’ús durant el vol.

Això vol dir que ja no podràs utilitzar la bateria externa per carregar el mòbil, la tauleta o l’ordinador mentre estiguis en vol. L’hauràs de portar amb tu, dins la cabina, però desconnectada.

A més, es recorda que les bateries externes han de complir amb dos requisits tècnics:

  • Capacitat màxima permesa: 100 Wh (watt-hora)
  • Identificació visible i clara de la capacitat a la carcassa del dispositiu

Qualsevol bateria que superi aquest límit o que no permeti comprovar la seva capacitat en el moment de l’embarcament podrà ser retinguda o denegada.

Aquest tipus de restriccions respon a una preocupació real per la seguretat: les bateries de liti poden generar calor, incendis o fallades si es manipulen malament, i s’ha comprovat que el seu ús en vol augmenta el risc d’incidents tècnics.

Maletes intel·ligents: quins models podrien quedar prohibits

Una altra categoria d’equipatge afectada per la nova normativa són les maletes intel·ligents, és a dir, aquelles que inclouen bateria integrada per funcions com carregar dispositius, geolocalització, control de pes o obertura remota.

Quin és el problema? A partir d’ara, només es permetrà portar maletes intel·ligents a bord si la bateria pot ser completament extreta. No n’hi ha prou amb apagar la maleta: la bateria s’ha de poder retirar físicament, i de fet, algunes aerolínies exigiran fer-ho abans d’embarcar.

Aquestes són les condicions:

  • Si la bateria és extraïble, es pot portar la maleta a la cabina, però la bateria ha d’anar fora de la maleta durant el vol
  • Si la bateria no és extraïble, la maleta serà rebutjada a la cabina i potser també a la bodega
  • Si es factura, la bateria ha de ser retirada i portada a l’equipatge de mà

Models populars com els de la marca Away o similars podrien veure’s afectats, especialment si no tenen un sistema d’extracció ràpida.

Quins objectes continuen prohibits a la cabina?

A banda dels nous criteris, continuen vigents les prohibicions tradicionals d’objectes que poden representar un risc per a la seguretat del vol. Entre ells:

  • Armes de foc, rèpliques i municions
  • Objectes punxants o tallants: ganivets, navalles grans, tisores metàl·liques, agulles de fer mitja metàl·liques, etc.
  • Substàncies químiques o inflamables: gas, esprais, líquids inflamables
  • Explosius o petards
  • Substàncies tòxiques o corrosives
  • Eines que puguin considerar-se perilloses (martells, tornavisos grans, claus angleses)

Aquests objectes estan prohibits a la cabina i, en molts casos, també a la bodega. El canvi de l’1 d’octubre no afecta aquesta llista, però sí introdueix nous criteris per dispositius fins ara habituals.

Què passa amb les mides i pesos de l’equipatge?

Tot i que aquest canvi normatiu no modifica oficialment les dimensions de l’equipatge de mà, val la pena repassar les restriccions actuals, ja que una gran part dels rebutjos a l’embarcament es deuen a problemes de mida o pes.

Aquestes són les mides estàndard permeses per moltes aerolínies a Europa:

  • 56 cm x 40 cm x 25 cm, incloent-hi anses, butxaques i rodes
  • Pes màxim: fins a 10 kg (a cabina)

Companyies com Ryanair, Vueling o easyJet poden aplicar polítiques més restrictives segons la tarifa. Algunes només permeten una peça petita sota el seient i cobren per portar la maleta de cabina.

Per tant, si la teva maleta intel·ligent és massa gran o la bateria externa sobresurt del disseny, et poden obligar a facturar-la o directament prohibir-ne l’embarcament.

Per què entra en vigor just l’1 d’octubre?

L’1 d’octubre marca tradicionalment el final de la temporada alta d’estiu a Europa, cosa que facilita que les aerolínies implementin canvis sense afectar el període vacacional.

A més, es preveu un augment dels viatges laborals i vols de mitja distància amb la tornada a la rutina. En aquest context, la gestió de l’equipatge i els dispositius electrònics es torna clau.

Aquest tipus de normes solen estar alineades amb recomanacions internacionals de seguretat aèria, com les de la IATA o l’EASA, i responen a informes sobre incidents relacionats amb dispositius a bord.

Encara que per ara no és una llei estatal, les aerolínies ja ho inclouen a les seves condicions, així que és responsabilitat del passatger estar informat i complir amb les noves normes.

Viatjar informat és viatjar millor

Els canvis que entren en vigor l’1 d’octubre afecten objectes quotidians com una bateria externa o una maleta moderna.
No es tracta de prohibicions absolutes, sinó d’un ús més segur i controlat.
Assegura’t de revisar el teu equipatge abans de volar, comprovar si la teva maleta té bateria integrada i verificar que la teva bateria externa estigui dins el límit permès.

Sabies que una bateria mal gestionada pot provocar una evacuació d’emergència en ple vol?

Comparteix aquesta informació amb les persones amb qui viatjaràs aquesta tardor.
Una maleta mal triada o una bateria oblidada et poden costar molt més que l’excés d’equipatge.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa