Un nou codi posa ordre en el món dels ‘influencers’

A partir d'ara, hauran d'indicar si hi ha publicitat encoberta darrere de les seves publicacions

L’Associació per a l’Autoregulació de la Comunicació Comercial (AUTOCONTROL) i l’Associació Espanyola d’Anunciants (AEA) han aprovat un codi de conducta sobre l’ús d’influenciadors en la publicitat. Aquest nou instrument normatiu l’hauran de respectar a partir de l’any que ve tant els anunciants com els influencers que estiguin adherits a les entitats que el promouen. Professors col·laboradors de la UOC de dret en la publicitat i de màrqueting en línia celebren l’arribada del codi perquè consideren que aporta ordre a una activitat relativament nova i creixent.

Sergio de Juan-Creix, professor col·laborador de dret publicitari a la UOC i advocat del despatx Croma Legal, pensa que el que fa el codi és posar “negre sobre blanc” aspectes disseminats en altres normes que ja existien. El professor destaca, per exemple, “el principi d’autenticació o d’identificació publicitària”. En realitat, “tot indica que qualsevol publicitat s’ha d’identificar com a tal, perquè, si no, es considera encoberta”.

El codi no impedirà que segueixin mostrant contingut de manera espontània, això sí, hauran d’indicar si hi ha hagut un pagament econòmic o en espècies.

La professora col·laboradora de màrqueting en línia de la UOC Neus Soler troba que el codi és positiu com també ho és qualsevol aspecte normatiu que contribueixi a posar ordre en el món dels influenciadors: “S’havia de regular d’alguna manera perquè l’ús de la tecnologia amb finalitats publicitàries era als llimbs, mentre que tot el que era publicitat i màrqueting tradicional estava regulat”. I afegeix: “El nou codi servirà perquè es comenci a posar una mica d’ordre en aquest àmbit, que fins ara era una disbauxa i hi havia molt d’intrusisme de gent que vol ser influenciador però que no domina el tema”, comenta.

Nou comentari