Torrent defensa que “el criteri mediambiental ha de ser prioritari” en l’ampliació del Prat

El conseller aposta per trobar "l'equilibri" entre la protecció natural i la competitivitat de la infraestructura

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, considera que el criteri mediambiental ha de ser “prioritari” en l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona – El Prat. En una entrevista amb l’ACN, Torrent demana “trobar l’equilibri” entre aquest factor i la competitivitat, però diu que el criteri mediambiental és “irrenunciable”. El titular d’Empresa també admet que Catalunya ha “perdut pes” industrial en les últimes dècades i que revertir aquesta situació és una “obsessió” de la seva conselleria. Torrent diu que cal “fer els deures” per estendre punts de recàrrega al país, però afirma que el Govern posa “totes les eines” perquè el grup Volkswagen i altres inversors concretin a Catalunya els seus projectes, inclosa la planta de bateries.

L’aeroport és també un element de “competitivitat” per a l’economia catalana. Torrent està a favor d’una millora de la infraestructura i de la connexió amb el conjunt dels mitjans de transport de Catalunya i assegura que, des del punt de vista de la competitivitat, és “molt important” que l’Aeroport de Barcelona pugui rebre vols intercontinentals. Tot i això, el conseller afirma que els criteris mediambientals són “prioritaris”. “No pot ser que estiguem segrestats per interessos privats que no s’adeqüin amb els interessos socials, amb el bé comú”, sosté.

En tot cas, Torrent recorda que el pla director per definir els detalls de l’ampliació de l’aeroport encara no s’ha aprovat i, per fer-ho, haurà de passar els filtres de la Generalitat, el govern espanyol i la Comissió Europea. El conseller afirma que la voluntat del Govern és assegurar els 1.700 milions d’euros d’inversió de l’aeroport sense donar res per tancat i definir les pròximes passes amb “consens territorial i social” i preservant els espais naturals. Així mateix, afirma que l’Executiu ha pactat amb l’Estat l’arribada de la inversió, però no la concreció del projecte.

“És imprescindible rectificar el Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) que malmet la zona protegida de La Ricarda”, assegura. El document sosté que la intenció d’AENA és ampliar el camp de vol de l’aeroport cap a la zona est “afectant zones de la Xarxa Natura 2.000” i assenyala que caldrà establir les compensacions corresponents.

Catalunya “perd pes” industrial

En matèria industrial, el conseller destaca la importància del Pacte Nacional per la lndústria (PNI), amb tret de sortida el 10 de setembre, i afirma que comptar amb el Fons Estratègic d’Inversions és “imprescindible”. Torrent diu que aquest fons “s’haurà d’acabar de perfilar” en el marc del PNI per veure amb quins recursos pot comptar. Quan el va anunciar per primera vegada l’ara president Pere Aragonès, s’apuntava a uns 200 milions d’euros. L’objectiu, explica el conseller, és “tenir recursos per consolidar projectes d’inversió que ajudin al canvi de model productiu del país”.

Un model productiu que passa, en gran mesura, per garantir que es fabriquin cotxes elèctrics a Catalunya. Seat va anunciar una inversió de 5.000 milions d’euros a la planta de Martorell, però va exigir a les administracions que l’acompanyessin promovent ajuts per a la compra d’aquest tipus de vehicles o un bon desplegament dels punts de recàrrega.

“És veritat que encara queda molt recorregut per fer, estem molt lluny de molts altres països del nostre entorn que ja han fet els deures. Nosaltres no, i haurem de fer-los”, assegura el conseller d’Empresa, que diu que ja està en contacte amb el Departament d’Acció Climàtica per avançar en aquesta línia. Una estratègica que s’ha de fer “no només per Seat” sinó per promoure la transició cap a la mobilitat elèctrica en el seu conjunt. “Portem anys de desavantatge respecte a altres països i això s’ha de solventar”, reconeix.

Sobre la taula també hi ha la decisió que ha de prendre el grup Volkswagen sobre la seva planta de bateries. Torrent diu que és “una decisió empresarial” i tot i que afirma treballar “colze a colze” amb el sector industrial i mantenir una interlocució fluïda amb Seat, no garanteix que el projecte es faci a Catalunya.

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent / ACN

“Treballem perquè el màxim possible d’elements de la cadena de valor, i això inclou la fabricació de bateries, es pugui fer a Catalunya. Estem convençuts que tenim tots els arguments necessaris perquè decisions industrials, no només relatives a Seat i a la planta de bateries, sinó a tot el sector, es puguin concretar de manera positiva a Catalunya”, afirma. “Des del minut 1 hem treballat en aquesta línia”, reitera.

El cas de Nissan

Torrent recorda que hi ha quatre projectes sobre la taula per la reindustrialització de les plantes que Nissan deixarà a Catalunya a finals d’any. El conseller d’Empresa i Treball diu que ara s’estan valorant “els detalls” de cada projecte. “Els treballadors saben que no els deixarem tirats”, afirma, assegurant que s’intentaran garantir “el màxim possible de llocs de treball de qualitat a les tres plantes” de la multinacional nipona.

Tot i això, el conseller destaca que busquen “no només inversions que quantitativament responguin a les inquietuds” actuals, sinó que suposin un salt en competitivitat de cara al futur, per decidir el model econòmic per als propers 20 anys. “Avui la indústria és el 18-19% del PIB i volem situar-la en xifres semblants a les d’Alemanya, el 25%, i necessitem instruments”, afirma Torrent a l’ACN.

La recuperació econòmica

El conseller assegura que és “imprescindible” allargar els Expedients de Regulació Temporals d’Ocupació (ERTO) fins que “sigui necessari”. Torrent afirma que aquesta figura ha estat “important” no només per garantir la viabilitat de les empreses, sinó per evitar que els treballadors “quedin al marge”. A Catalunya, el Govern ha impulsat dues línies d’ajut per a aquests treballadors dotades amb un pressupost de 60 milions d’euros.

Un altre dels debats sobre la taula per encarar la recuperació és l’augment del Salari Mínim Interprofessional (SMI). Tot i que el Govern no té competències en aquest àmbit, Torrent defensa un marc català de relacions laborals i assegura que el Departament d’Empresa vol “incentivar” la concertació a través del Consell del Diàleg Social per arribar a acords per pal·liar els efectes de la covid i definir el model de futur.

Comentaris

    francisco Lopez 04/09/2021 8:52 am
    este nunca sale y ahora empieza a decir tonterias para dar municion a noticias y tertulias uno mas a la larga lista de trolas montadas para entretener a la gent distraida y engayada
    bs 04/09/2021 9:39 am
    inútil botifler vividor
    Destrucció sistem+atica de CATALUNYA per ERC 04/09/2021 9:58 am
    Cosa que toca, cosa que destrueix, aquest saboc.
    Vergonya de traïdors 04/09/2021 10:09 am
    Torrent el traïdor. Faràs el que et digui l'amo que et paga. Feu veure que maneu en res per justificar el sou. L'amo vos paga per fer de carcellers de Catalunya.
    ERC.155 granja d'inutils drl granjero junqueras que eks hi dona pinso gratis 04/09/2021 12:07 pm
    Aquest escolanet o sola de sabata del GRAN GURU NUNQUERAS IL FERROVIAL parlai no sap res de res. Homenet del 155, d'erc.155, menja que embutxaques diners com mai de la granja de la generaidad.155 del aragones.155
    TONTO 04/09/2021 1:21 pm
    Callate. Botifler.
    Junqueras y sus enanitos tontos 04/09/2021 1:35 pm
    Deu meu, aquest papanata es mes ruc que el meu gospetaner. Com es nota que es d'erc.españ155. D'on han tret aquest armario ropero? Jun1uwras el tontet s'ha envoltat de gent tarada
    Gerard de sarria 04/09/2021 10:49 pm
    La lumpen burocràcia fa estralls al pais
    La buidor del seu cervell 05/09/2021 9:04 am
    Paraula de Torrent. És a dir medi natural a la merda a canvi d'aeroport no competitiu.
    ERC, SALDOS, TARATS I IMMUNDICES ferrovials 05/09/2021 9:30 am
    Collons quina eminencia té erc.totis amb gana. Pobres Empreses amb aquest deficient manobre del 155

Nou comentari