El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Taxistes a Passeig de Gràcia: “Volem un 155 pel sector”
  • CA

 

“Van fer el 155 en 12 hores, doncs això és el mateix, un reial decret el fan amb un parell d’hores i aixequem el campament”. José Luis García Guzmán, taxista de Barcelona, té clar que la solució al conflicte, que de Barcelona s’ha estès en pocs dies a la resta de l’Estat, és només qüestió de voluntat política i que l’executiu de Pedro Sánchez podria ser més expeditiu si tingués voluntat d’aixecar els campaments. Mentre això no passi els taxistes han decidit aquest dilluns a la nit en assemblea seguir ocupant la Gran Via fins que les seves demandes no siguin ateses.

 

La seva lluita ha convertit des de divendres la confluència amb Passeig de Gràcia en una mena de càmping improvisat on els conductors hi fan vida amb família i amics. Passen les hores deixant com un drap brut Uber i Cabify, menjant, jugant a jocs de taula i fent becaines. D’altres, amb la voluntat de fer-se escoltar, es passen l’estona llençant petards, d’altres s’arremolinen sota un tendal desplegat entre quatre taxis i ballen al so de la música màquina que un taxista dj aficionat fa sonar als volts de les set de la tarda. Encenen bengales que deixen anar fum de color vermell.

 

 

Fa una hora que s’ha anunciat que la reunió amb el ministeri de Foment s’ha acabat sense cap mena d’acord. “Les negociacions de moment van malament, però nosaltres estem aquí fins que vagin millor”, explica a ‘El Món’ el taxista Alfonso Rubiella. Al seu costat, el company José Luis García Guzmán, puntualitza: “Estarem aquí fins que es compleixi amb la llei”. Una de les queixes del sector és que no s’està complint amb la ràtio de llicències que s’ha establert per llei —1 llicència VTC per cada 30 taxis—. Segons diuen se n’estan atorgant més del compte, en benefici d’empreses com Uber i Cabify.

 

Taxistes sota un tendal, acampats a la Gran Via
Taxistes sota un tendal, acampats a la Gran Via | JOAN ANTONI GUERRERO

 

Els mateixos taxistes semblen tenir informació poc clara quan se’ls pregunta d’on han tret les dades i si coneixen qui és que està incomplint la llei: “L’únic que sabem és que hi ha una llei que està dictada i aprovada pel Tribunal Suprem que estableix l’1/30 i, en teoria, el ministeri de Foment està donant o ha donat llicències. Qui les dona? No sabem. Diuen que estan transferides a la Generalitat”. La realitat és que la Generalitat no té ara per ara aquesta competència. La portaveu del Govern, Elsa Artadi, va demanar la setmana passada que es transferís la competència del govern espanyol al català. Des del govern espanyol, s’ha avançat la possibilitat que a la Conferència Nacional del Transport que s’ha de celebrar aquest dimecres —quan de fet estava prevista per setembre— es proposi el traspàs de la competència a les comunitats autònomes.

 

Els taxistes creuen que poden aconseguir els seus objectius, i entre els conductors que es congreguen al centre de Barcelona es percep una sensació de victòria. Porten quatre dies col·lapsant el centre de la capital catalana, complicant la circulació, afectant l’estada de turistes i perjudicant les vendes dels comerços de la zona —una associació de comerciants ha calculat que la vaga ha representat un 25% de descens de les vendes—. Tot i el caos que estan provocant, no ha passat res. Ningú els ha enviat la policia per dissoldre’ls i enviar-los a casa. No obstant això, el Síndic de Greuges ha obert un expedient per vetllar que la protesta sigui compatible amb el dret a la lliure circulació.

 

Guanyar-se l’opinió pública

 

Un dels reptes de la protesta dels taxistes és guanyar-se l’opinió pública. Alguns taxistes reconeixen en conversa amb ‘El Món’ que ho tenen difícil. Saben que tenen molt mala imatge, encara que diuen que això passa “a tot arreu”. “El taxista no neix taxista, neix persona, i hi ha persones bones i dolentes. Nosaltres també coneixem la mala fama dels clients, i n’hi ha de bons i dolents”. La implicació dels partits polítics en la seva lluita en particular els anima a aconseguir el suport popular. Un taxista intenta convèncer a un grup que s’ha apartat per discutir els resultats de la reunió d’aquest dilluns amb el ministeri de Foment dels beneficis de tenir al costat els polítics: “El fet que Ada Colau ens doni suport fa que ens posem de la nostra part els seus votants, perquè si ella s’implica sensibilitza el seu electorat i això ens fa guanyar l’opinió pública i això obliga els polítics a atendre les nostres demandes”.

 

En una de les cantonades del Passeig de Gràcia els taxistes han col·locat una pancarta acusant els polítics i els jutges de “corruptes”, en altres cartells però es poden llegir agraïments a Colau per la seva implicació en el conflicte. Els taxistes consultats per ‘El Món’ es defineixen d’esquerres i de dretes. Alguns, malcarats, sota els tendals, han refusat compartir la seva opinió: “Perquè em traieu 30 segons no penso dir res. Has de treure tot el que jo digui”.

 

Els taxistes amb més disposició a parlar es troben a la part baixa del Passeig de Gràcia. Un d’ells, en José Luis García, confessa que “era votant de Cs”, però assegura que el seu vot “l’han perdut” per haver-los acusat d’afectar l’economia catalana. “Ja et dic, jo sóc de dretes, era ‘pepero’ fins que ens han traït d’aquesta manera i em disposava a votar Cs, però és clar, no, no”.

 

Un dj anima els taxistes aquest dilluns al vespre al so de la música màquina
Un dj anima els taxistes aquest dilluns al vespre al so de la música màquina | JOAN ANTONI GUERRERO

 

Al seu costat, Alfonso Rubiella, que es defineix “d’esquerres” carrega les tintes contra el partit taronja: “A Cs totes aquestes empreses (Uber i Cabify) ja els interessen perquè els que estan darrere son els fons voltors, que només miren de treure benefici i els importa una merda si tu tens feina o no. A Cs aquest tipus de negoci li interessa i li dona suport”.

 

L’animadversió contra Uber i Cabify sembla posar d’acord els taxistes de dretes amb els d’esquerres.  Un taxista que es presenta amb el nom de Luis i que es defineix d’esquerres diu que “això és cosa de gent que té molta pasta” i que “aquí està el problema”. El taxista que es defineix com a ‘pepero’, davant seu, li dona la raó: “Les llicències es donen per 30 euros i després les vendran per 50.000 o 90.000 euros, el que vulguin, és una especulació el que estan fent”.

 

Un taxista fa una becaina al Passeig de Gràcia
Un taxista fa una becaina al Passeig de Gràcia | JOAN ANTONI GUERRERO

 

Pel que fa a la violència, tot i no admetre-la, alguns taxistes diuen que aquests dies hi ha hagut suposats conductors de Cabify i Uber donant voltes per la zona amb ànims de “provocar”. Algú va més enllà i diu que alguns “estan pagats” per anar a provocar els taxistes buscant la foto. “Es tiren trets al peu per perjudicar-nos a nosaltres”, conclou un altre conductor que no decideix no donar el seu nom.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa